سینماسینما، یزدان سلحشور
خوشبختانه در روزِ دوم هم انتخابهای گزینشگرانِ جشنواره، اذیتکننده نبود تا اینجا! [میزنم به تخته که دچار مصیبت نشویم در روزهای آینده!] به نظر میرسد امسال، سینمای بدنه دارد واردِ یک محدودهی خطرناک اما لازم میشود یعنی بومی کردنِ ژانرها و فعلاً در مرحلهی آزمون و خطاست. «علفزار» به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی، با آنکه تهیهکنندهاش نامآورتر از نویسنده و کارگردانش است [بهرام رادان] اما یک درام دادگاهی سرِپاست با بازیهای خوب و امتحان پس دادنِ پژمان جمشیدی به عنوان یک بازیگر حرفهای و فراتر از روند تیپسازیِ رایجاش. [کلاً حتی برای کمدینهای حرفهای هم بازی کردن در نقش یک شخصیتِ جدی، بسیار دشوار است چه رسد به جمشیدی که برای خیلی از اهالی سینما، هنوز حضورش روی پرده جای اما و اگر دارد و باید حواساش خیلی جمع باشد با این همه خوشبختانه به دستاوردهای محدودِ خود در چند فیلم متوسط و خوب بسنده نکرده و دائم خطر میکند. به نظرم جمشیدی ثابت کرده که حتی در سینمای بدنهی تقریباً بدونِ قوانینِ مرئی ما هم، امکانِ بدل شدن یک ستاره به یک بازیگر خوب وجود دارد.] البته با پایانِ نامشخصِ فیلم، مشکل داشتم و دارم ولی انتخابِ چنین ایدهای و رد کردنِ تعداد قابل ملاحظهای از خطوطِ رایج قرمز، در بهترین حالت به چنین پایانی میانجامد که با یک صدای بدونِ تصویر، پایانی امیدوارکننده به فیلم بدهیم. واقعیتِ امر این است که خودم هم هر چه فکر کردم که با چندین دستاندازِ دراماتیکِ این فیلم، با آخرش چه باید کرد، به نتیجه نرسیدم بنابراین زیاده عرضی نیست!
«شادروان» به نویسندگی و کارگردانی حسینِ نمازی، کمدیِ موقعیتِ خوبیست که توانایی نگه داشتنِ تماشاگر در سالن را، تا تیتراژ پایانی دارد و بازیها هم واقعاً خوباند. این فیلم اگر چند مشکل کوچک نداشت مثلِ غیرِمنطقی بودنِ سکانسِ دفتر عقد و ازدواج [که کاملاً مشخص است که اگر مشکلدار بودنِ شناسنامه هم لو نرود، تشابه اطلاعاتِ دو شناسنامه همه چیز را به هم میریزد و کلاً سکانس، هم غیرِ لازم است هم باورپذیریاش، بسیار دشوار] و ادامه پیدا کردنِ فیلم بعد از بالا رفتنِ پسرِ خانواده از دیوارِ خانهی خودشان [باقیِ فیلم، اضافه است و برای رسیدن به چند پند اخلاقی و چند سکانسِ کمتوان که فاقدِ ارزشهای دراماتیکِ سکانسهای پیشینِ فیلماند]، میشد با شباهتهای انکارناپذیر فیلم با «مرگ یک بوروکرات» توماس گوتییرز آلئا، «مهمان مامان» داریوش مهرجویی، «یک حبه قند» رضا میرکریمی و «ابد و یک روز» سعید روستایی [حالا از خیرِ مجموعه Shameless میگذریم!] کنار آمد چون بیشتر، بحثِ استفاده از «ایده»ها در میان است نه تکرارِ «اجرا»ی آن آثار. «شادروان» کمدیِ اجتماعیِ روبراهیست که خوشبختانه چندان متکی به «کلام» نیست یا آنجایی هم که به کمدی کلامی رو میآورد، چفت میشود با کمدی موقعیت و آدمهایش هم آدمهای واقعی هستند نه مثلِ فیلمهای خندهدارِ رایجِ سینمای بدنهی ما، که پُرند از آدمها و موقعیتهای جعلی. «شادروان» البته در نهایت، «کمدیِ لبخند» است نه «کمدی قهقهه» که با معیارهای رایج سینمای جهان نه امتیاز است نه نکتهای منفی اما در سینمای بدنهی ما که برای رسیدن به قهقهه از «جوکگویی» استفاده میکنند، مسلماً یک امتیاز است که فیلم را کمدی [با معیارهای جهانی آن] بدانیم نه فیلمی صرفاً خندهدار!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- روایتی از یک جنایت/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- ماجرای شکایت خانواده آرمان از عوامل «بیبدن» به کجا رسید؟
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- «گُواه» در بزرگترین جشنواره دانشجویی در اروپا
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»