سینماسینما، ایلیا محمدینیا
بهرنگ دزفولی زاده پیشتر در فیلم کوتاه “استون” نشان داد در انتخاب فیلمنامه. به عنوان مهم ترین متریال فیلمسازی دچار مشکلی بنیادین است. اتفاقی که دیگر بار در نخستبن ساخته سینمایی اش “بی صدا حلرون” به شدت به چشم می آید. مشکل عمده فیلم عامل انگیزشی کنش ها و واکنش های کاراکترهای فیلم است. تقریبا هیچ انگیزه قدرتمندی در پس اتفاقاتی که پیش برنده داستان هستند در فیلم به چشم نمی خورد.در واقع هیچکدام از کاراکترهای اصلی در سراسر فیلم به خوبی معرفی نشده و در حد تیپ باقی می مانند در نتیجه مخاطب نسبت به هیچ کدام حس همراهی و همذات پنداری ندارد.
از سوی دیگر، فیلمنامه چه در داستان اصلی و چه در خرده روایت های پیرامونی آن فاقد جذابیتی است که کنجکاوی و در نتیجه همراهی تماشاگر را به دنبال داشته باشد.
شاید جذابترین بخش فیلم بازی هانیه توسلی باشد که آن هم به جهت عدم حفظ و تداوم راکورد حسی بازی او در پلان های خرد شده بعضی سکانس ها توسط منشی صحنه لحظات و دقایقی از آن به هدر می رود.
“شنای پروانه” همان فیلمی بود که انتظارش می رفت
وقتی محمد کارت با فیلم کوتاه داستانی “بچه خور” در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافت در یادداشتی کوتاه بر فیلم نوشتم که کارت بیشتر از آنکه مستندساز خوبی باشد (چند فیلم مستند او به ویژه “آوانتاژ”جوایز بسیاری را نصیب او کرده بودند) یک فیلمساز آن هم از نوع داستانی آن است.حال او در نخستین ساخته سینمایی اش فیلم “شنای پروانه”نشان داد که اشراف کاملی بر ابزار داستانگویی در سینما را دارد.
مهمترین امتیاز فیلم اما فیلمنامه جذاب و روایت کم لکنت فیلمساز است که البته ناشی از پژوهش های کارت در فیلمهای مستند او و به ویژه فیلم های آوانتاژ و” خون مردگی” است. همین آشنایی است که باعث می شود که تماشاگر در بیشتر صحنه های فیلم با نگاه و جهانی که فیلمساز به تصویر می کشد همراهی کند.
طراحی صحنه و لباس در کنار کاراکترهای اصلی و فرعی فیلم که به ظاهر دور از ذهن می آیند. ولی تماشاگر با آنها و داستان فیلم احساس نزدیکی می کند از نقاط قوت شنای پروانه محسوب می شوند.
فیلم “تومان”در ستایش تخصص است!
فیلم “تومان” به کارگردانی مرتضی فرشباف اثری ملال آور و خسته کننده است. از همان دست فیلم هایی که قرار بود کارگردانش کلی حرف های مهم مهم بزند اما تماشاگر در انتهای فیلم می فهمد که آقا جان قمار بد است اگر قمار کردی و برنده شدی به همان قانع باش اگر باز موفق بودی فقط در همان رشته قمارت را ادامه بده و به یاد داشته باشد در این راه ممکن است اخلاق و رفاقت و عشق را از دست بدهی.اما اگر تخصصی ادامه بدهی ناامید نشو چون ممکن است ۱۳ میلیارد تومان برنده شوی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بی صدا حلزون» آنلاین اکران میشود
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- امیکرون اکران «بیصدا حلزون» را به تعویق انداخت
- نگاهی به فیلم «بی صدا حلزون» / آواهای بیصدا
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- در جلسه شورای صنفی نمایش، زمان اکران پنج فیلم مشخص شد
- «تومان»؛ جاهطلبانه و تجربهگرا
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- ۱۰ فیلم تا ابتدای دی ماه اکران میشوند
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا