سینماسینما، ایلیا محمدینیا
بهرنگ دزفولی زاده پیشتر در فیلم کوتاه “استون” نشان داد در انتخاب فیلمنامه. به عنوان مهم ترین متریال فیلمسازی دچار مشکلی بنیادین است. اتفاقی که دیگر بار در نخستبن ساخته سینمایی اش “بی صدا حلرون” به شدت به چشم می آید. مشکل عمده فیلم عامل انگیزشی کنش ها و واکنش های کاراکترهای فیلم است. تقریبا هیچ انگیزه قدرتمندی در پس اتفاقاتی که پیش برنده داستان هستند در فیلم به چشم نمی خورد.در واقع هیچکدام از کاراکترهای اصلی در سراسر فیلم به خوبی معرفی نشده و در حد تیپ باقی می مانند در نتیجه مخاطب نسبت به هیچ کدام حس همراهی و همذات پنداری ندارد.
از سوی دیگر، فیلمنامه چه در داستان اصلی و چه در خرده روایت های پیرامونی آن فاقد جذابیتی است که کنجکاوی و در نتیجه همراهی تماشاگر را به دنبال داشته باشد.
شاید جذابترین بخش فیلم بازی هانیه توسلی باشد که آن هم به جهت عدم حفظ و تداوم راکورد حسی بازی او در پلان های خرد شده بعضی سکانس ها توسط منشی صحنه لحظات و دقایقی از آن به هدر می رود.
“شنای پروانه” همان فیلمی بود که انتظارش می رفت
وقتی محمد کارت با فیلم کوتاه داستانی “بچه خور” در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافت در یادداشتی کوتاه بر فیلم نوشتم که کارت بیشتر از آنکه مستندساز خوبی باشد (چند فیلم مستند او به ویژه “آوانتاژ”جوایز بسیاری را نصیب او کرده بودند) یک فیلمساز آن هم از نوع داستانی آن است.حال او در نخستین ساخته سینمایی اش فیلم “شنای پروانه”نشان داد که اشراف کاملی بر ابزار داستانگویی در سینما را دارد.
مهمترین امتیاز فیلم اما فیلمنامه جذاب و روایت کم لکنت فیلمساز است که البته ناشی از پژوهش های کارت در فیلمهای مستند او و به ویژه فیلم های آوانتاژ و” خون مردگی” است. همین آشنایی است که باعث می شود که تماشاگر در بیشتر صحنه های فیلم با نگاه و جهانی که فیلمساز به تصویر می کشد همراهی کند.
طراحی صحنه و لباس در کنار کاراکترهای اصلی و فرعی فیلم که به ظاهر دور از ذهن می آیند. ولی تماشاگر با آنها و داستان فیلم احساس نزدیکی می کند از نقاط قوت شنای پروانه محسوب می شوند.
فیلم “تومان”در ستایش تخصص است!
فیلم “تومان” به کارگردانی مرتضی فرشباف اثری ملال آور و خسته کننده است. از همان دست فیلم هایی که قرار بود کارگردانش کلی حرف های مهم مهم بزند اما تماشاگر در انتهای فیلم می فهمد که آقا جان قمار بد است اگر قمار کردی و برنده شدی به همان قانع باش اگر باز موفق بودی فقط در همان رشته قمارت را ادامه بده و به یاد داشته باشد در این راه ممکن است اخلاق و رفاقت و عشق را از دست بدهی.اما اگر تخصصی ادامه بدهی ناامید نشو چون ممکن است ۱۳ میلیارد تومان برنده شوی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «بی صدا حلزون» آنلاین اکران میشود
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- امیکرون اکران «بیصدا حلزون» را به تعویق انداخت
- نگاهی به فیلم «بی صدا حلزون» / آواهای بیصدا
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- در جلسه شورای صنفی نمایش، زمان اکران پنج فیلم مشخص شد
- «تومان»؛ جاهطلبانه و تجربهگرا
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- ۱۰ فیلم تا ابتدای دی ماه اکران میشوند
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





