امروز در تقویم رسمی کشور روز ملی سینماست. وجود این روز البته که مغتنم است اما بیش از این، اتفاق بهتری است اگر سالن های سینما پُر باشند، مردم بیشتر به سینماها بروند و بازار سینما رونق داشته باشد.
روز ملی سینما زمانی شیرین و مبارک است که فیلمهای خوب در سینما ساخته شود و همان فیلمهای خوب فضای مناسب برای اکران داشته باشند و خانوادهها همان فیلمهای خوب را ببینند.
روز ملی سینما زمانی مبارک است که مجموعه سینما برای اقشار مختلف و سلایق گوناگون و سنین متفاوت، برنامه داشته باشد؛ کودکان و نوجوانان را ببیند و برای آنها که در سینمای دنیا از مهمترین و جدی ترین مخاطبان سینما هستند هم فیلم بسازد.
سینما باید بتواند برای آنها که فیلم کمدی دوست دارند کمدی خوب بسازد، برای آنها که فیلم ترسناک دوست دارند، فیلم ترسناک خوب و برای آنها که به سینمای پلیسی، ورزشی، ملودرام، دادگاهی، جادهای، عاشقانه و… علاقمندند فیلمهای خوب تولید و عرضه کند.
سینما باید بتواند هم خانوادهها را به سینما بکشاند و هم به درون همه خانهها راه پیدا کند پس باید بتواند بساط قاچاق را جمع کند.
مجموعه سینما باید بتواند سیستم اکران را به عدالت نزدیککند. باید بتواند برای تبلیغات محصولات سینمایی که نقش تعیین کنندهای در اطلاع رسانی عمومی به انبوه مردم و مخاطبان دارد، فکر اساسی کند. محدودیت های تلویزیون برای تبلیغ سینما همچنان باقیست و تسهیلات چندانی هم برای تبلیغات محیطی و شهری وجود ندارد. همین حالا پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ما چیزی نزدیک به ۳.۵ میلیون نفر مخاطب داشته که در برابر جمعیت هشتاد و چند میلیونی کشور ما، چندان قابل توجه نیست.
روز سینما را آن روز تبریک بگوئیم که فیلمهای کیانوش عیاری از توقیف دربیاید و بتواند روی پرده به نمایش درآید. فیلم محسن امیریوسفی هم همینطور. آن روز روز سینماست.
زمانه عوض شده و هر روز هم تغییر میکند، تازه میشود و پیش میرود. بررسی مسائل سینما هم نیاز به هماهنگی با این تغییر و تحول دارد. مدیریت سینما در چنین دورانی، ذهن تازه میخواهد، نگاه تازه میخواهد، روش تازه میخواهد. واقعا میخواهد. با روشها و نگاههای فرسوده، کهنه و صلب، هیچ اتفاق تازه ای در سینما نمیافتد. هرگاه و هر روزی که لزوم اینها را فهمیدیم، روز سینما را به هم تبریک بگوییم.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ایران در آیینه روز ملی؛ مرگ مولف، مهاجرت ستارهها
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- نهمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ نیمبها شدن بلیت روز ملی سینما/ سه فیلم در راه سینماها
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت






