امروز در تقویم رسمی کشور روز ملی سینماست. وجود این روز البته که مغتنم است اما بیش از این، اتفاق بهتری است اگر سالن های سینما پُر باشند، مردم بیشتر به سینماها بروند و بازار سینما رونق داشته باشد.
روز ملی سینما زمانی شیرین و مبارک است که فیلمهای خوب در سینما ساخته شود و همان فیلمهای خوب فضای مناسب برای اکران داشته باشند و خانوادهها همان فیلمهای خوب را ببینند.
روز ملی سینما زمانی مبارک است که مجموعه سینما برای اقشار مختلف و سلایق گوناگون و سنین متفاوت، برنامه داشته باشد؛ کودکان و نوجوانان را ببیند و برای آنها که در سینمای دنیا از مهمترین و جدی ترین مخاطبان سینما هستند هم فیلم بسازد.
سینما باید بتواند برای آنها که فیلم کمدی دوست دارند کمدی خوب بسازد، برای آنها که فیلم ترسناک دوست دارند، فیلم ترسناک خوب و برای آنها که به سینمای پلیسی، ورزشی، ملودرام، دادگاهی، جادهای، عاشقانه و… علاقمندند فیلمهای خوب تولید و عرضه کند.
سینما باید بتواند هم خانوادهها را به سینما بکشاند و هم به درون همه خانهها راه پیدا کند پس باید بتواند بساط قاچاق را جمع کند.
مجموعه سینما باید بتواند سیستم اکران را به عدالت نزدیککند. باید بتواند برای تبلیغات محصولات سینمایی که نقش تعیین کنندهای در اطلاع رسانی عمومی به انبوه مردم و مخاطبان دارد، فکر اساسی کند. محدودیت های تلویزیون برای تبلیغ سینما همچنان باقیست و تسهیلات چندانی هم برای تبلیغات محیطی و شهری وجود ندارد. همین حالا پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ما چیزی نزدیک به ۳.۵ میلیون نفر مخاطب داشته که در برابر جمعیت هشتاد و چند میلیونی کشور ما، چندان قابل توجه نیست.
روز سینما را آن روز تبریک بگوئیم که فیلمهای کیانوش عیاری از توقیف دربیاید و بتواند روی پرده به نمایش درآید. فیلم محسن امیریوسفی هم همینطور. آن روز روز سینماست.
زمانه عوض شده و هر روز هم تغییر میکند، تازه میشود و پیش میرود. بررسی مسائل سینما هم نیاز به هماهنگی با این تغییر و تحول دارد. مدیریت سینما در چنین دورانی، ذهن تازه میخواهد، نگاه تازه میخواهد، روش تازه میخواهد. واقعا میخواهد. با روشها و نگاههای فرسوده، کهنه و صلب، هیچ اتفاق تازه ای در سینما نمیافتد. هرگاه و هر روزی که لزوم اینها را فهمیدیم، روز سینما را به هم تبریک بگوییم.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- برگزاری سومین جشن «مهر سینمای ایران» ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ