امروز در تقویم رسمی کشور روز ملی سینماست. وجود این روز البته که مغتنم است اما بیش از این، اتفاق بهتری است اگر سالن های سینما پُر باشند، مردم بیشتر به سینماها بروند و بازار سینما رونق داشته باشد.
روز ملی سینما زمانی شیرین و مبارک است که فیلمهای خوب در سینما ساخته شود و همان فیلمهای خوب فضای مناسب برای اکران داشته باشند و خانوادهها همان فیلمهای خوب را ببینند.
روز ملی سینما زمانی مبارک است که مجموعه سینما برای اقشار مختلف و سلایق گوناگون و سنین متفاوت، برنامه داشته باشد؛ کودکان و نوجوانان را ببیند و برای آنها که در سینمای دنیا از مهمترین و جدی ترین مخاطبان سینما هستند هم فیلم بسازد.
سینما باید بتواند برای آنها که فیلم کمدی دوست دارند کمدی خوب بسازد، برای آنها که فیلم ترسناک دوست دارند، فیلم ترسناک خوب و برای آنها که به سینمای پلیسی، ورزشی، ملودرام، دادگاهی، جادهای، عاشقانه و… علاقمندند فیلمهای خوب تولید و عرضه کند.
سینما باید بتواند هم خانوادهها را به سینما بکشاند و هم به درون همه خانهها راه پیدا کند پس باید بتواند بساط قاچاق را جمع کند.
مجموعه سینما باید بتواند سیستم اکران را به عدالت نزدیککند. باید بتواند برای تبلیغات محصولات سینمایی که نقش تعیین کنندهای در اطلاع رسانی عمومی به انبوه مردم و مخاطبان دارد، فکر اساسی کند. محدودیت های تلویزیون برای تبلیغ سینما همچنان باقیست و تسهیلات چندانی هم برای تبلیغات محیطی و شهری وجود ندارد. همین حالا پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ما چیزی نزدیک به ۳.۵ میلیون نفر مخاطب داشته که در برابر جمعیت هشتاد و چند میلیونی کشور ما، چندان قابل توجه نیست.
روز سینما را آن روز تبریک بگوئیم که فیلمهای کیانوش عیاری از توقیف دربیاید و بتواند روی پرده به نمایش درآید. فیلم محسن امیریوسفی هم همینطور. آن روز روز سینماست.
زمانه عوض شده و هر روز هم تغییر میکند، تازه میشود و پیش میرود. بررسی مسائل سینما هم نیاز به هماهنگی با این تغییر و تحول دارد. مدیریت سینما در چنین دورانی، ذهن تازه میخواهد، نگاه تازه میخواهد، روش تازه میخواهد. واقعا میخواهد. با روشها و نگاههای فرسوده، کهنه و صلب، هیچ اتفاق تازه ای در سینما نمیافتد. هرگاه و هر روزی که لزوم اینها را فهمیدیم، روز سینما را به هم تبریک بگوییم.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- سینمای ایران در آیینه روز ملی؛ مرگ مولف، مهاجرت ستارهها
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- نهمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ نیمبها شدن بلیت روز ملی سینما/ سه فیلم در راه سینماها
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد






