سینماسینما، سحر عصر آزاد
پنجمین روز جشنواره فجر را باید نقطه تلاقی تنوع گونه ها با تنها فیلم کمدی حاضر در جشنواره دانست. فیلم هایی که در عین تفاوت در کیفیت و رضایتمندی؛ اجتماع، سیاست، مذهب، طنز و کمدی را در یک روز به نقد و تحلیل کشیدند.
“مغز استخوان” دومین فیلم سینمایی حمیدرضا قربانی پس از فیلم خوب “خانه ای در خیابان چهل و یکم” است که بر اساس فیلمنامه ای از علی زرنگار ساخته شده است. فیلمی که موضوع آشنای اجبار یک زوج طلاق گرفته را برای رجوع به جهت امکان بهبود فرزندشان، محور کار قرار داده است. موضوعی که محور فیلم ها و سریال هایی قرار گرفته که نمونه خوب آن، سریال “دیگری” مرجان اشرفی زاده است. طبعاً این سوژه آنقدر چالش برانگیز است که بتوان با نگاه های متفاوت و از زوایای مختلف به آن پرداخت که نگاه نویسنده و کارگردان “مغز استخوان” می تواند یکی از آنها باشد. اما مشکل از جایی ایجاد می شود که آنها برای خلق یک درام پرتنش به جهت رویدادهای بیرونی که پیشبرنده درام باشد و در عین حال پیچیدگی موقعیت را افزون کند، خط قصه ای را طراحی کرده اند که با همه جزئیات و پرداخت نمی تواند مکمل خط اصلی شود و به همین جهت کلیت قصه پیوستگی دراماتیک پیدا نمی کند. هرچند خط تلاش پسر جوان برای رفع اتهام از برادرش قرار است چهره تخت پدر بچه را شکسته و با ابعاد جدیدی مواجه کند تا شخصیت او را بسط دهد اما این پرداخت تنها در فینال منجر به کنشی می شود که اتفاقاً باورپذیری ندارد. همین عدم تأثیرگذاری خطوط قصه بر هم در باورپذیری فینال مشخص می کند این دو خط مکمل هم نشده اند و فیلم در نامشخصی و هاله ای از ابهام که ویژگی مثبتی نیست، متوقف می ماند.
“روز بلوا” چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از “دهلیز”، “سیانور” و “دارکوب” است که نقدی اجتماعی را به مظاهر قدرت و ثروت و فساد اقتصادی که مسئله روز جامعه است، طرح می کند. فیلم با تبعیت از الگوی سفر قهرمان به دل سیاهی برای کشف حقیقت، با انتخاب یک روحانی به عنوان شخصیت اصلی این الگو را بسط و گسترش داده و تبدیل به فیلمی با مسئله و قهرمان ایرانی می کند. روحانی که خودش مصداق شعاری می شود که ابتدای فیلم در یک برنامه تلویزیونی می دهد و حالا باید با این چالش مواجه شود. سفر عماد از پوسته ظاهری موقعیت و زندگی پر زرق و برق اش به درون که مصداق بلوای درونی او است، با ریتمی پیش می رود که در نیمه اول فیلم می توانست بدون لطمه خوردن به باورپذیری موقعیت کمی پر شتاب تر شود. بخصوص که به فراخور موقعیت او مرتب در حال حرکت و تعقیب و گریزی بیرونی و مواجهه با واقعیت هایی است که تاکنون چشم بر آنها بسته است. فیلم به فراخور مضمون محوری و همان سکانس ابتدایی که حاوی شعارهای عماد در تلویزیون است، گریزی از ارائه گاه و بیگاه اطلاعات که رنگ شعار می گیرد ندارد و به نظر می آید چاره ای هم جز این ندارد که این روند را در قالب درام و پیشبرد داستانی به نوعی حل کند.
“خوب، بد جلف۲: ارتش سری” دومین فیلم سینمایی پیمان قاسمخانی پس از “خوب، بد، جلف” است که ادامه ای بر فیلم اول و رویکردی جدید به دنباله سازی در سینمای ایران آنهم از نوع کمدی است که به شدت نیازش احساس می شود. قاسمخانی همچنان برگ برنده اش را در تخصص اصلی اش یعنی فیلمنامه قرار داده، هرچند این بار کارگردانی حرفه ای تر و حساب شده تری دارد و با انتخاب هوشمندانه تر بازیگران به ترکیب جذاب تری در کنار زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی می رسد. جدیت حامد کمیلی و دوری از اغراقی که بخصوص در بازی حمید فرخ نژاد در فیلم اول وجود داشت، کمک کرده تا تضاد مورد نیاز برای شکلگیری کمدی به شکلی ظریف تر و خوشایندتر شکل بگیرد. فیلم مانند مجموعه آثار قاسمخانی از حجم زیاد قصه فرعی و شاخ و برگ و کاراکتر فرعی بهره می برد که برخی همچون کاراکترهای زن کمرنگ باقی مانده اند. اما واقعیت این است که تجمیع اینهمه خطوط داستانی و رسیدن به فینالی که زمینه سازی برای قسمت بعد باشد فقط از قاسمخانی برمی آید. البته فیلم نیاز به بازنگری در ریتم و تایمینگ شوخی های گاه بکر و بامزه و گاه کمرنگ و تکراری اش دارد تا با یک نسبت متعادل از توزیع شوخی و در لحظات مناسب مواجه باشد و مخاطب هم به این ریتم از به خنده واداشته شدن، همراه شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرصت از دست رفته/ نگاهی به فیلم «مغز استخوان»
- «مغز استخوان»؛ فاقد هسته مرکزی دراماتیک
- اصلا میتوان آخوند منفی در سینمای ایران نشان داد؟/پاسخ جالب کارگردان روز بلوا به یک سوال
- قصه بهروز «روز بلوا» با نماهای سینمایی
- بررسی کارنامه کاری بهروز شعیبی از «آژانس شیشهای» تا «روز بلوا»؛ پسر یک دنده حاج کاظم
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با بهروز شعیبی کارگردان «روز بلوا»/ میگفتند اصلا روحانی در فیلمت نگذار
- می گفتند شخصیت فرد روحانی را تغییر بده/ بهروز شعیبی از «روز بلوا» می گوید
- بهروز شعیبی: «روز بلوا» در کارگردانی و روایت قصه، تجربهای متفاوت برایم بود
- اختصاصی سینماسینما/ «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی سریال میشود
- سه فیلم جدید طی ماههای آینده روی پرده میآیند
- اعلام زمان اکران «جنایت بیدقت»/ اکران«مغز استخوان» و «چپ راست» تا قبل از جشنواره فجر
- «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی روی پرده میآید
- بهروز شعیبی در برنامه «کتاب باز» از پروژه جدید خود گفت
- دعوت شورای صنفی نمایش از دفاتر پخش/ ۱۴ تیر پایان مهلت معرفی فیلمهای متقاضی اکران
- فیلمهایی که از اکران انصراف داده بودند، بازگشتند/ آغاز اکران؛ چهارم تیر ماه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش