سینماسینما، سحر عصر آزاد
روز چهارم جشنواره سی و هشتم با نمایش یک فیلم وحشت کم جان و کم مایه، یک فیلم اجتماعی که روی فیلم فارسی را سفید کرده و البته تراژدی از سویه سیاه جنگ هشت ساله ایران و عراق گذشت و تلخی دلچسبی را به عمق جانمان رسوب داد. کامی که در واقعیت هم تلخ است، با چنین فیلمی تلخی اش عمق و رسوب شیرینی پیدا می کند.
“آن شب” نخستین فیلم کوروش آهاری بر اساس فیلمنامه ای از خودش و میلاد جرموس در ژانر ترس و وحشت ساخته شده است. فیلمی که از یک الگوی کلیشه ای و قدیمی برای روایت داستان و وحشت آفرینی بهره برده اما در اجرا و بخصوص کارگردانی که به شدت در تأثیرگذاری چنین فیلمی اهمیت دارد، نوآوری و خلاقیت و طبعاً تأثیرگذاری ندارد. از همان اولین گام که باید منطق پناه بردن این خانواده سه نفره به یک هتل متروک در حاشیه شهر درست از کار دربیاید، فیلمنامه دچار مشکل و ضعف های آشکار است که به منطق کلی فیلم هم لطمه می زند. در ادامه نیز شاهد یک سری اتفاقات تکرارشونده و فرسایشی هستیم که بدون نظم فقط پشت سر هم بروز می کنند تا بیش از ترس برهم زننده اعصاب مخاطب باشند. اینکه فیلمساز می خواهد از بستر ترس و وحشت نقبی به مفاهیم اخلاقی و کارما و مواجهه آدم ها با اعمال گذشته شان بزند، ایده جذابی است که برای سطحی و باسمه ای نشدن نیاز به ظرافت در طراحی این روند دارد. اما این اتفاق هم در فیلم نیفتاده و نه اعتراف زن در راستای یک روند دراماتیک قرار می گیرد نه حتی مواجهه کاراکتر شهاب حسینی با خودش و درگیری هایی که با آینه دارد و پایان فیلم را تبدیل به بیانیه ای شعاری و خارج از جهان درام و فیلم می کند.
“درخت گردو” چهارمین فیلم محمدحسین مهدویان پس از “ایستاده در غبار”، “ماجرای نیمروز”، “لاتاری” و “ماجرای نیمروز: رد خون” است که همچنان فیلمنامه اش توسط ابراهیم امینی با همکاری حسین حسنی به نگارش درآمده است. فیلمی که تراژدی مغفول جنگ ایران و عراق را با وامداری به سبک مستندگونه مهدویان به شکلی تأثیرگذار به تصویر می کشد. مهدویان با انتخاب قصه مرد کُردی به نام قادر، فیلم را در زمان حال با لحظه های پایانی عمر او آغاز می کند و از همینجا نقبی می زند به گذشته تا قصه خطی خود را با پرش های منطقی در زمان پیش ببرد. قصه ای که با حضور نریشن به حال و هوای گزارشی و مستندنمایی نزدیک شده و همین زاویه نگاه چه بسا بخشی از تلخی و تراژیک بودن ذاتی موقعیت را تعدیل کند. هرچقدر حضور پیمان معادی می تواند هوشمندانه و موهبتی برای فیلم محسوب شود، نقش آفرینی مهران مدیری با گریم سنگینی که در هر مقطع زمانی دارد مخاطب را با چرایی این حضور ورای تلطیف این موقعیت تلخ مواجه می کند و این سوال بی پاسخ می ماند. مهدویان با پرش های زمانی توانسته به شیوه ای دراماتیک تراژدی زندگی قادر را به هدف اصیلِ رساندن صدای قربانیان به جهان امروز پیوند دهد و از ورای آن فیلم خود را محدود به یک تراژدی در گذشته نکند بلکه آن را به زمان حال، روزگار امروز و مردمانی که ما هستیم مرتبط کند که شیوه هوشمندانه ای برای رسیدن به یک هدف ملی-میهنی-انسانی است.
“دوزیست” چهارمین فیلم سینمایی برزو نیک نژاد پس از “ناخواسته”، “زاپاس” و “لونه زنبور” است که بر اساس فیلمنامه ای از خودش ساخته شده است. فیلمی که می تواند در روند فیلمسازی او قدم موثر و رو به جلویی محسوب شود اما بیش از این باید مشکل فیلم را در نگاه و جهان بینی فیلمساز جستجو کرد که قصه را تبدیل به خوانشی چند رده پایین تر از فیلم فارسی کرده است. نگاهی که همه مردان فیلم را به طمع یک دختر جوان باردار به صف آرایی واداشته و دختران و زنان را معطل مردی که آنها را بگیرد! این دغدغه مندی باعث شده فیلم حتی نتواند تصویری دقیق و روشن از لوکیشن و محیط زندگی این افراد و حتی جنس و شناسنامه روابطشان تا پایان کار ارائه دهد و الکن و مغشوش و چه بسا متناقض باقی بماند. همانطور که کاراکتر مانی حقیقی مبهم و غیر موثر باقی می ماند یا کاراکتر سعید پورصمیمی که پا در هوا و با انگیزه های دراماتیک نامعلوم است و در انتها به کنشی ناملموس واداشته می شود. فیلم حتی نتوانسته از ترکیب کنجکاوی برانگیز جواد عزتی، پژمان جمشیدی و هادی حجازی فر به شکلی کاربردی بهره ببرد و طنز خفیف و کمرنگ بین آنها با اتسمفر و فضای تلخ و تیره و تار فیلم نه همخوانی ندارد و نه حتی بامزه است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان ابهام انگیز یا پریشانی بی سرانجام/ نگاهی به فیلم «دوزیست»
- در دالانهای حقیقت/ نگاهی به مستندهای «بچههای اعجوبه»، «احتضار»، «آن شب» و «یک تصویر، دو برداشت»
- «درخت گردو»؛ تصویری بلورین و شفاف از عمق یک جنایت جنگی
- همزمان با روز ملی سینما، فردا بلیت سینماها نیمبها است
- قدرت قادر
- «دینامیت» اکران میشود
- «آن شب» از نگاه دوربین / گزارش تصویری
- «آن شب» روی پرده میرود
- سخنگو و دبیر شورای صنفی نمایش: هنوز هیچ فیلمی برای اکران نوروز قطعی نیست
- ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱، زمان اکران «آن شب» در آمریکا
- سه جایزه برای فیلم «آن شب»/ شهاب حسینی بهترین بازیگر جشنواره اسپانیایی شد
- «آن شب»، تکرار متمایز استقرار در یک اقامتگاه شیطانی/ نوشتهای از منتقد ورایتی
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- اولین حضور بینالمللی «آن شب» در اسپانیا/ پرمییر انترتینمنت فروش جهانی فیلم را برعهده گرفت
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





