سینماسینما، محسن جعفری راد:
در سینما و تلویزیون ما کمتر پیش آمده که دنباله ای برای یک کار ساخته شود و قدمی رو به جلو باشد. از چند گانه اخراجی ها گرفته تا نمونه ای مثل سریال ستایش که روایت و ساختاری باری به هر جهت داشتند و با واکنش منفی منتقدان رو به رو شدند. حالا با ساخت دنباله سریال شهرزاد رو به رو هستیم.سریالی که بعد از قهر مردم با محصولات شبکه نمایش خانگی چه به سبب بی نظمی ها در توزیع و چه به سبب کیفیت نازل سریال هایی مثل قلب یخی و ابله،بار دیگر ثابت کرد که می توان نیاز و دغدغه مخاطب را در نظر گرفت و با رعایت قواعد اثرگذاری هم روایتی پرکشش داشت وهم اجرایی جذاب و خوش ریتم. بعد از استقبال کم سابقه از شهرزاد،سازندگان قرار شد که قسمت دوم را بسازند که از همان ابتدا با واکنش منفی خیلی ها رو به رو شد. هم به خاطر حواشی تهیه کننده و سرمایه گذار و هم به خاطر اینکه با تجربه شکست دنباله های قبلی خیلی ها عنوان کردند که صرفا قرار است از استقبال زیاد مردم استفاده ابزاری شود و داستان کشش فصل بعدی را ندارد. به هر حال بعد از حاشیه های مختلف شهرزاد از دو چند روز پیش مهمان خانه ها شده است .هر چند از یک قسمت نمی شود به نقد و ارزیابی سریال پرداخت اما می تواند سرنخ هایی درباره کیفیت بالا یا پایین کار ارایه کند.
بارزترین نکته تکرار ساختار و اجرای قسمت اول به شکلی طبیعی و متقاعد کننده است. بازی ها همان تاثیر قبلی را دارد و چه در حرکات دوربین و چه در طراحی صحنه و لباس همان دقت لحاظ شده است. مثل فصل اول همچنان مهارت فتحی در هدایت بازیگر مشخص است.انتخاب رویا نونهالی انتخاب درستی بوده و توانسته همزمان اقتدار و رازآلودگی و تیزهوشی عمه بلقیس را به خوبی پرورش دهد.
اما مشکل اصلی در برخی شتابزدگی ها قابل پیگیری است. ایده کابوس قباد که در آن انتقامش را از شهرزاد می گیرد ، نخ نماست،یا ایده متقاعد کردن شرکا که صرفا با چند دیالوگ شرشان کنده می شود تا بستر لازم برای جانشینی قباد مهیا شود.در واقع نوعی عجله در اطلاع دهی صورت گرفته که برای شروع یک فصل مناسب نیست. برخی از تصویر پردازی ها هم به شدت کلیشه ای و باسمه ای است. از جمله پلان های داخلی ماشین که استفاده از پرده کروماکی توی ذوق می زند. این ضعف در فصل اول هم بود اما حجمش زیاد نبود اما در این قسمت حجمش انقدر زیاد شده که گل درشت جلوه می کند.
با وجود این امتیازات مثبت و منفی باید منتظر ماند و دید در قسمت های بعدی روایت، چه سمت و سویی پیدا می کند و فتحی می تواند قدمی رو به جلو بردارد یا نه درجا خواهد زد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- تقدیر ویژه جشنواره شبهای سیاه تالین از نصیریان/ علی نصیریان: مدیون تازهنفسها هستیم
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- بزرگداشت و رونمایی از کتاب فرهاد آییش با حضور علی نصیریان برگزار شد
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- درباره «رها»/ تاراج
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود






سپاس اقا فتحی شهاب نازنین بانو ترانه وتمامی هنرمندان این سریال فاخر زیبا قسمت دوم شهرزاد عالی و دلنیشین
چقدر نقد درست و خوبی بود همون چیزی که ما فکر می کردیم شما به بهترین بیان گفتید خصوصا پلان های داخل ماشین واقعا بد بود.