سینماسینما، محسن جعفری راد:
در سینما و تلویزیون ما کمتر پیش آمده که دنباله ای برای یک کار ساخته شود و قدمی رو به جلو باشد. از چند گانه اخراجی ها گرفته تا نمونه ای مثل سریال ستایش که روایت و ساختاری باری به هر جهت داشتند و با واکنش منفی منتقدان رو به رو شدند. حالا با ساخت دنباله سریال شهرزاد رو به رو هستیم.سریالی که بعد از قهر مردم با محصولات شبکه نمایش خانگی چه به سبب بی نظمی ها در توزیع و چه به سبب کیفیت نازل سریال هایی مثل قلب یخی و ابله،بار دیگر ثابت کرد که می توان نیاز و دغدغه مخاطب را در نظر گرفت و با رعایت قواعد اثرگذاری هم روایتی پرکشش داشت وهم اجرایی جذاب و خوش ریتم. بعد از استقبال کم سابقه از شهرزاد،سازندگان قرار شد که قسمت دوم را بسازند که از همان ابتدا با واکنش منفی خیلی ها رو به رو شد. هم به خاطر حواشی تهیه کننده و سرمایه گذار و هم به خاطر اینکه با تجربه شکست دنباله های قبلی خیلی ها عنوان کردند که صرفا قرار است از استقبال زیاد مردم استفاده ابزاری شود و داستان کشش فصل بعدی را ندارد. به هر حال بعد از حاشیه های مختلف شهرزاد از دو چند روز پیش مهمان خانه ها شده است .هر چند از یک قسمت نمی شود به نقد و ارزیابی سریال پرداخت اما می تواند سرنخ هایی درباره کیفیت بالا یا پایین کار ارایه کند.
بارزترین نکته تکرار ساختار و اجرای قسمت اول به شکلی طبیعی و متقاعد کننده است. بازی ها همان تاثیر قبلی را دارد و چه در حرکات دوربین و چه در طراحی صحنه و لباس همان دقت لحاظ شده است. مثل فصل اول همچنان مهارت فتحی در هدایت بازیگر مشخص است.انتخاب رویا نونهالی انتخاب درستی بوده و توانسته همزمان اقتدار و رازآلودگی و تیزهوشی عمه بلقیس را به خوبی پرورش دهد.
اما مشکل اصلی در برخی شتابزدگی ها قابل پیگیری است. ایده کابوس قباد که در آن انتقامش را از شهرزاد می گیرد ، نخ نماست،یا ایده متقاعد کردن شرکا که صرفا با چند دیالوگ شرشان کنده می شود تا بستر لازم برای جانشینی قباد مهیا شود.در واقع نوعی عجله در اطلاع دهی صورت گرفته که برای شروع یک فصل مناسب نیست. برخی از تصویر پردازی ها هم به شدت کلیشه ای و باسمه ای است. از جمله پلان های داخلی ماشین که استفاده از پرده کروماکی توی ذوق می زند. این ضعف در فصل اول هم بود اما حجمش زیاد نبود اما در این قسمت حجمش انقدر زیاد شده که گل درشت جلوه می کند.
با وجود این امتیازات مثبت و منفی باید منتظر ماند و دید در قسمت های بعدی روایت، چه سمت و سویی پیدا می کند و فتحی می تواند قدمی رو به جلو بردارد یا نه درجا خواهد زد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- علی نصیریان در سالگرد تماشاخانه سنگلج مطرح کرد: تئاتر را نمیتوان دیکته کرد
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
سپاس اقا فتحی شهاب نازنین بانو ترانه وتمامی هنرمندان این سریال فاخر زیبا قسمت دوم شهرزاد عالی و دلنیشین
چقدر نقد درست و خوبی بود همون چیزی که ما فکر می کردیم شما به بهترین بیان گفتید خصوصا پلان های داخل ماشین واقعا بد بود.