سینماسینما، محسن جعفری راد:
در سینما و تلویزیون ما کمتر پیش آمده که دنباله ای برای یک کار ساخته شود و قدمی رو به جلو باشد. از چند گانه اخراجی ها گرفته تا نمونه ای مثل سریال ستایش که روایت و ساختاری باری به هر جهت داشتند و با واکنش منفی منتقدان رو به رو شدند. حالا با ساخت دنباله سریال شهرزاد رو به رو هستیم.سریالی که بعد از قهر مردم با محصولات شبکه نمایش خانگی چه به سبب بی نظمی ها در توزیع و چه به سبب کیفیت نازل سریال هایی مثل قلب یخی و ابله،بار دیگر ثابت کرد که می توان نیاز و دغدغه مخاطب را در نظر گرفت و با رعایت قواعد اثرگذاری هم روایتی پرکشش داشت وهم اجرایی جذاب و خوش ریتم. بعد از استقبال کم سابقه از شهرزاد،سازندگان قرار شد که قسمت دوم را بسازند که از همان ابتدا با واکنش منفی خیلی ها رو به رو شد. هم به خاطر حواشی تهیه کننده و سرمایه گذار و هم به خاطر اینکه با تجربه شکست دنباله های قبلی خیلی ها عنوان کردند که صرفا قرار است از استقبال زیاد مردم استفاده ابزاری شود و داستان کشش فصل بعدی را ندارد. به هر حال بعد از حاشیه های مختلف شهرزاد از دو چند روز پیش مهمان خانه ها شده است .هر چند از یک قسمت نمی شود به نقد و ارزیابی سریال پرداخت اما می تواند سرنخ هایی درباره کیفیت بالا یا پایین کار ارایه کند.
بارزترین نکته تکرار ساختار و اجرای قسمت اول به شکلی طبیعی و متقاعد کننده است. بازی ها همان تاثیر قبلی را دارد و چه در حرکات دوربین و چه در طراحی صحنه و لباس همان دقت لحاظ شده است. مثل فصل اول همچنان مهارت فتحی در هدایت بازیگر مشخص است.انتخاب رویا نونهالی انتخاب درستی بوده و توانسته همزمان اقتدار و رازآلودگی و تیزهوشی عمه بلقیس را به خوبی پرورش دهد.
اما مشکل اصلی در برخی شتابزدگی ها قابل پیگیری است. ایده کابوس قباد که در آن انتقامش را از شهرزاد می گیرد ، نخ نماست،یا ایده متقاعد کردن شرکا که صرفا با چند دیالوگ شرشان کنده می شود تا بستر لازم برای جانشینی قباد مهیا شود.در واقع نوعی عجله در اطلاع دهی صورت گرفته که برای شروع یک فصل مناسب نیست. برخی از تصویر پردازی ها هم به شدت کلیشه ای و باسمه ای است. از جمله پلان های داخلی ماشین که استفاده از پرده کروماکی توی ذوق می زند. این ضعف در فصل اول هم بود اما حجمش زیاد نبود اما در این قسمت حجمش انقدر زیاد شده که گل درشت جلوه می کند.
با وجود این امتیازات مثبت و منفی باید منتظر ماند و دید در قسمت های بعدی روایت، چه سمت و سویی پیدا می کند و فتحی می تواند قدمی رو به جلو بردارد یا نه درجا خواهد زد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- علی نصیریان در سالگرد تماشاخانه سنگلج مطرح کرد: تئاتر را نمیتوان دیکته کرد
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
- «سیصد» از علی نصیریان تقدیر کرد
- «شین» دوباره اکران میشود
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
سپاس اقا فتحی شهاب نازنین بانو ترانه وتمامی هنرمندان این سریال فاخر زیبا قسمت دوم شهرزاد عالی و دلنیشین
چقدر نقد درست و خوبی بود همون چیزی که ما فکر می کردیم شما به بهترین بیان گفتید خصوصا پلان های داخل ماشین واقعا بد بود.