سینماسینما، عقیل قیومی
آقای فرخ غفاری در راستای کمالگراییاش، خود از ریتم درونی فیلمش، ««شب قوزی (۱۳۴۳)، راضی نیست ولی حیرتا که ما تماشاگرانش پس از بیش از نیم قرن با اینکه تجربههای تماشا را بسیار پشت سر داریم و با نگاه امروزمان، دیروزها را میکاویم، این فیلم را همچنان عقبمانده نمییابیم و تحسیناش میکنیم.
اگر به دنبال چرایی تحسین فیلم هستیم این چند نکته را وامیکاویم: نقطۀ درست عزیمت و شناخت شخصیتها و جایگاهشان بدون اطناب مخل. تغییر فضا به موازات ایجاد داستانکهایی در مسیر که بیهوده نمینماید. فضای خانۀ اعیانی و دلیل حضور آن لعبتگان. کاشت یک عنصر مهم در خانۀ اعیانی و سپردن برگهای مهم به قوزی. مرگ قوزی در پی یک شوخی همکارانه. حمل جسد که از اینجا به بعد یکی از متفاوتترین بازیها در بضاعت سینمای ایران شکل میگیرد.
به موازات حمل جسد است که داستانکها از راه میرسند. مهم نیست که آن مرد و پیشکارش قصد دارند چه عملیاتی را با آن بسته سامان دهند و آنچه مهم است حضور جسد در روند کارشان است؛ یا این جسد است که ما را به یک مراسم مضحک و غمانگیز عروسی رهنمون میکند. این جسد است که ما را به یکی از آن شخصیتهایی گره میزند که انگار قرار است بعدها حسرتهایش سر از سینمای مألوف زمانه درآوَرَد.
قوزی و همکارانش از دل نمایش میآیند و انگار این سایۀ نمایش است که در سراسر فیلم خود را به رخ میکشد. همه انگار میدانند که مشغول یک نمایشاند. حتی زنِ اعیان انگار وقوف دارد به نمایشی کردن خویش و پندارِ یک بازی بد را با خود میآوَرَد. انگار همه دست به دست هم میدهند تا گزارۀ «زمانه را چون نکو بنگری همه پند است» را نمایشی کنند. تا گزارۀ جهان جمع اضداد است و عدم تعادل آدمیان را بازنمایند. وقتی پلیس به جسد میگوید که مرگش خیلی چیزها را آشکار کرد یعنی اذعان به همین نمایش و مرد قوزی با پایان مأموریتش در جهان نمایش جاودانه میشود و پایان.
پینوشت: «شب قوزی» خواسته به عمد متفاوت باشد از آنچه سازندهاش در بستر آنچه سینمای ایران نام دارد آن را مذموم میشمارد ولی ذرهای احساس نمیکنی که قصدش متفاوتنمایی به صرف متفاوتنمایی باشد و اگر هم متفاوت بودناش در آن مقطع زمانی که انتظاری این چنین از بضاعت سینمای ایران نمیرود به چشم میآید، ناشی از عنصر دانش سازندهاش و فیلمبینیهای قاعدهمند در مهد فیلمسازی دنیاست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- بخشهایی از فیلم «مرسی آقای لانگلوا»/ صحبتهای فرخ غفاری درباره شروع تاریخ سینمای ایران
- «تقصیر لانگلوا شد» به کارگردانی محمد حقیقت در جشنواره پراد
- مدخلنویسی یا گزارشنویسی؟ مساله این است/ نگاهی گذرا بر کتاب «راهنمای فیلم سینمای ایران»
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه اعضای تحریریه سینماسینما (۲)
- برشهای کوتاه/ صحبتهای ابراهیم گلستان درباره فرخ غفاری و کانون فیلم تهران
- فردین و آرزوی بازی کردن در فیلمهای پیشروی سینما + ویدئو
- درباره اهمیت دوبارهنویسی تاریخ سینمای ایران/ از نو ببینیم، از نو بنویسیم
- سینماگران اصیل ایرانی (بخش ششم) فرخ غفاری/ گردشگری مدام در سیاحت در دنیایی آشفته و پر رمز و راز
- اختصاصی سینماسینما/ درگذشت بزرگ مرد سینماتک جهان
- گام های معلق لک لک های مهاجر/ درباره سینمای مهاجرت و سینماگران مهاجر ایرانی
- سینمای مدرن ایران مدیون تلاشهای غفاری است
- گفتوگو با فرهاد توحیدی: از غلط دستوری «چ» تا آبگوشت درمانی در «گنجقارون»
- نمایش و نقد «شب قوزی» در سینما تک خانه هنرمندان
- سینماییترین شب ما/ درباره «شب قوزی»، ساخته فرخ غفاری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





