سینماسینما، زهرا مشتاق
گاهی آدم ها بدشانسی می آورند. پیمان قاسم خانی و تهیه کننده و سرمایه گذارش همگی باهم بدشانسی آوردند. اگر کرونا نبود و نیامده بود«خوب، بد، جلف ۲» حالا احتمالا وسط این تابستان گرم رکورد فروش را زده بود. فرش قرمز شلوغش تمام شده بود و سینما به سینما می رفتند و به تماشاگران امضا می دادند و عکس یادگاری می گرفتند. چرا؟ چون ما قبل از هرچیز، که اصلا ربطی هم به کرونا ندارد؛ به خندیدن نیاز داریم، به یک ذره حتا شوخی، صدای ترق ترق پاکت های چیپس و خوردن ذرت بو داده و چیزهای دیگر تا حسابی شوخی ها بهمان بچسبد و آنهایی که همیشه خوشند، خوشتر بشوند و آنهایی هم که خوش نیستند، یادشان بیاید، یادشان بماند یا بفهمند که زندگی یک ور شاد هم دارد که اگر مال آنها نیست، مهم نیست. چون بالاخره مال یکی هست و به تو چه که مال کی؟ همین که برای کسی هست، کافیه. همین که با گاز دادن مازاراتی لب و لوچه ات را با صدایش می رقصانی و ادای پت پت باز شدن سقف را در می آوری و به موبایل «موبایدو»ی خدا تومنیات جواب می دهی، جواب می دهد، کافی است. چون این اولین حضور نازی ها در یک فیلم ایرانی است و سینما راهی می شود برای ورود جاسوس ها و دوتا سوپر استار احمق که به خصوص در صحنه های جنگ آنقدر حرصت را در می آورند که یک پت و مت تمام عیار می شوند.
شوخی کردن با داعش و به خصوص داعشی فلامینگو پوش وسط حمام آفتاب و قلیان کشیدن و ماساژ گرفتن، داغون کردن هیمنه آدم هایی است که یک دنیا را به وحشت انداختند و احمقی های سامی و پژمان هی به این شوخی دامن می زند. هی چین و واچینش را بیشتر می کند. هی داخلش لوندی جاسوسه ها با ماتیک قرمز را بیشتر می کند تا جایی که ریحانه پارسا که ته خونسردی است می گوید من خودم این ها را می کشم. فیلم کلی اکشن حال خوب کن و بزن بزن دارد. نمای بالا و پایین. و یک کارخانه درخشان که اند جنگ جهانی و زمان هیتلر است که می مانی مدیر تولید فیلم چه خبره بوده که اینجا را پیدا کرده. اصلا پیدا کرده که آن صحنه درخشان افتادن دومینووار از خنگی های پژمان درست بشود. یا شوخی قوی تر بودن ببر یا شیر و دو بار کوبیده شدن در به صورت حامد کمیلی که او را دست به اسلحه می کند و حتا شوخی با ماموران که با دیدن پژمان جمشیدی و سام درخشانی می خواهند عکس یادگاری بگیرند. شوخی های اروتیک هم مثل چیزهای بزرگ که اصلا خوراک پیمان قاسم خانی است و چرا که نه؟ اگر عشوه های سه تا زن جاسوس نبود، مگر مرد مسابقه «عصر جدید» می آمد سوار ون بشود تا دزدیده بشود؟ چرا؟ چون کل فیلم های جیمز باند هم یک جورهایی رو سبیل زن های جاسوس خوشگل و دلبر و دلفریب می چرخد. و مگر می شود از دو تا سکانس ستاره پسیانی حرف نزد که چه جانوری را خلق کرده که از صدتا آقازاده، آقازاده تر است با آن همه رشوه و باجی که می دهد تا سام را نگاه دارد و دور کند از سینما که نمی شود، چون هر کی خاک این سینما را خورده به خاطر تدوام حضور نازی ها هم که شده، ولش نمی کند برود سراغ دوتا قزمیت غیرسینمایی ولو اینکه آقازاده و خانم زاده باشد و پشم کارمندانش از ترس بریزه وقتی هیبتش را نگاه می کنند و مگر طنز همین نیست، به رخ کشیدن نقصان ها، کمی ها، نبودها، با شوخی، با خنده، با پیاز داغ بیشتر تا یادمان بیاید کجای این زندگی گاهی خوب، بد و جلف نشسته ایم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به بهانه سالروز تولد کیومرث صابری فومنی /روایت مجیدی ،پیمان قاسمخانی ، کمال تبریزی وابوالفضل جلیلی
- ما اشتباهی شدیم!
- ادامه تصویربرداری سریال «خوب، بد، جلف؛ رادیو اکتیو» در قشم + عکس
- آمار فروش فیلمهای سینمای ایران/ «خوب، بد جلف ۲»صدرنشین گیشه
- مروری بر فهرست متقاضیان پروانه ساخت، نمایش و تهیهکنندگی/ جیرانی، قاسمخانی و جوان درخواست صدور مجوز دادهاند
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- تهیهکننده «خوب، بد، جلف ۲» از اکران انصراف داد/ اکران سینماها در بلاتکلیفی
- توضیحات تهیهکننده «خوب بد جلف ۲» درباره اکران این فیلم/ اکران، پرریسک است
- پیمان قاسمخانی: تماشای کمدی در سالن سینما حال بهتری دارد
- «چپ، راست» تازهترین فیلم چهار کارگردان کمدی
- خوب بد جلف ۲ نوروز میآید
- واکنش جالب روزنامه جامجم به سریال «هیولا» مهران مدیری/ هیولایی که خسته است
- «خوب بد جلف ۲» مجوز ساخت گرفت
- مهران مدیری و پیمان قاسمخانی با سریال هیولا به شبکه نمایش خانگی می آیند
- «خوب، بد، جلف» سریال میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





