سینماسینما، طهماسب صلحجو
بعد از دیدن فیلم سینمایی «سامی»، در یک جمله ساده میخواهم بگویم هم از نظر ساختار و هم از نظر ویژگیهای فنی و تکنیکی فیلم قابل اعتنایی است.
این فیلم درباره یک تراژدی انسانی در تاریخ معاصر ماست، اما نکتهی قابل توجه این است که از دل رنج، تهدید و مرگ، زیبایی خلق میکند.
سامی درباره جنگ است، اما از طریق تصاویر زیبا و قاببندیهای دقیق، مخاطب را به تأمل وادار میکند، نه با اندوه محض. در واقع، سیاهی را فریاد نمیزند، بلکه آن را در ذات روایت پنهان میکند، و همین کار ارزشمند و دشواری است.
درباره پرداخت بصری هم هوشمندانه از دوربین در پردازش تصویری، به خصوص لانگشاتهای چشمنواز از جغرافیای جنوب استفاده شده است، که در پس چنین قابهای زیبایی، حقیقت تلخی نهفته است: زیباییای که زیر سایهی جنگ اسیر مانده.
فیلم سینمایی «سامی» به ما یادآوری میکند که جنگها آغاز مشخصی دارند، اما پایان مشخصی ندارند. شاید بدانیم فلان جنگ چه سالی شروع شد، اما هیچوقت نمیتوان گفت کی تمام میشود. جنگ ادامه دارد، در زمین، در ذهن، در نسلها.
در یکی از صحنهها، مادری روی مین میرود وکشته می شود، اما فرزندش زنده میماند با پایی از دسترفته. این استعارهای تکاندهنده است؛ جنگ حتی با کودکِ بهدنیا نیامده هم کار دارد. این صحنه نشان میدهد که زخم جنگ از نسلها عبور میکند.
زیبایی فیلم در بیان همین مفاهیم تلخ است، وقتی میگویم فیلم زیباست، منظورم این نیست که رنج را تزیین کرده؛ بلکه منظورم این است که توانسته است از دل فاجعه، معنا و انسانیت بیرون بکشد. ارزشهایی که جنگ از ما میگیرد، در این فیلم دوباره احیا میشوند. ماجرای جنگ همچنان ادامه دارد و تمام شدنی نیست. زمینی که سامی روی آن کشاورزی می کرد، همواره درتصرف جنگ است. مینهای خنثی نشده حتی این اجازه را به او نمیدهند که پا در زمین خودش بگذارد. صحنهای که در آن سربازی را که ما نمیبینیم فریاد میزند تا سامی از زمین فاصله بگیرد، و سامی میگوید زمین من است. اما به واقع نمیتواند به آن زمین وارد شود.
ضمنا این نکته را در نظر بگیریم که اصلا فیلم درباره یک عروسی است. اما چیزی که باعث میشود آن نشاط و شادابی عروسی با تردیدی آزاردهنده روبرو شود، همانا جنگ است. ما در تمام زندگی این آدم ها، مدام زهر و نیش جنگ را میبینیم و حس میکنیم.
فیلم چند صحنه بسیار زیبا دارد. در یکی از آن صحنهها، سامی بر مزار همسر کشته شدهاش میرود. ما صدای ناله و مویه وزاری میشنویم. این صدا دو کارکرد دارد، یکی فلاش بک صوتی است که ما را به روز کشته شدن همسر سامی میبرد، و کارکرد دوم آن این است که صدای همسرش از سینه خاک است.
همچنین میتوان به حضور اسب در فیلم اشاره کنیم. در این فیلم اسب به جای تاخت وتاز در دشت، محصور است. اسب که در ادبیات و ذهنیتمان، تاختن و سلحشوری و حماسه است، اینک در این فیلم اسیر است. هویت اسب در دویدن است که در این فیلم همان هویت هم از اسب گرفته میشود.
من حقیقتأ امیدوارم سامی در سطح جهانی دیده شود. چون درباره مسئلهای جهانی حرف میزند؛ مسئلهای که فقط مختص جنوب یا ایران نیست، بلکه درد مشترک تمام ملتهایی است که طعم جنگ را چشیدهاند.
این فیلم یادآور این است که جنگ، اگرچه در جغرافیایی خاص رخ میدهد، اما زخمهایش مرز نمیشناسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میراثِ کودکی
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «سامی»؛ مکان به مثابه شخصیت
- واقعگرایی در فیلم «سامی» مثل «تفنگ چخوف»
- «سامی»؛ بقای عشق واقعی پس از فقدان
- راهیابی فیلم کوتاه «البنات» به جشنواره مصری
- بررسی فیلم «سامی» از منظر نویسنده عرب/ وفاداری به انسان
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- چه را حبیب از حمید آموخت!؟
- «سامی» ادای دین به فرهنگ و سینمای خوزستان
- ناصر تقوایی؛ فیلمسازی که حسرتِ نوشتن داشت/ داغِ سینما بر دلِ ادبیات
- درنگی بر سینما و ادبیات؛ چشمِ سوم
- تیمِ «رُفیش» را حذف کن!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





