سینماسینما، محمد حقیقت؛
کدام کارگردان فرانسوی می توانست فیلمی این چنین با روح آزاد، خلاقانه و سرشار از شادی در تمجید موج نو و بویژه فیلم «از نفس افتاده» ژاک لوک گدار بسازد؟
پاسخ این است؛ در این ۶۵ سالی که از آغاز «موج نو» می گذرد، یا کسی به فکر نیفتاده بود، یا کسی با هوش و با ذوق هنری مثل کارگردان امریکایی، ریچارد لینکلیتر پیدا نشده بود.
او بهراستی دیوانهی موج نو فرانسه شده بود. تا دیوانه نباشی نمی توانی اثری این چنین اسرار آمیز و اغوا کننده درباره ژان لوک گدار، و فیلم «از نفس افتاده» او بسازی. این کارگردان امریکایی با ساخت این فیلم، شیفتگان سینما را وادار می کند دوباره با نگاهی نو، به جریان «موج نو» نظر بیندازیم. آیا آفرینش هنری در دل خود رازی پنهان دارد؟ راز به معنی کامل کلمه؛ آنچه که ما را به وجد می آورد و ترغیبمان میکند در پی کشف آن باشیم. وسوسهی ساخت زندگی نامهی یک هنرمند و یافتن زوایای پنهان آن که چگونه اثر هنری خود را خلق کرده آست؟ شگفت زده شدن از معمای نبوغ، اینکه چگونه گدار یک انقلاب فرمی در سینما را در لحظه خلق کرده است. فیلم « موج نو» به داستان ساخته شدن اولین فیلم بلند ژان لوک گدار می پردازد با استیل و روحیه ای که خود گدار داشته و این کارگردان امریکایی، در اینجا گدار را بسیار خودمانی و قابل دسترس برای همه مردم جلوه می دهد، فرم انقلابی گدار را به شکل روان، دلپسند و شوخ طبع و سخاوتمندانه با تماشاگر به اشتراک می گذارد.
ریچارد لینکلیتر، موفق می شود یک اثر ناب فرانسوی بسازد، شخصیتهای زیادی از بزرگان سینماگران فرانسهی آن دوران، در فیلم هستند که نقش آنان را بازیگران بازی کردهاند. آنها به شیرینی پرورش داده شده و ادای دین عاشقانهای به گدار و همه این شخصیت ها مثل فرانسوا تروفو، روبر برسون، اریک رومر، کلود شابرول، ژاک ریوت و دیگران شده است.
آنها به نحوی یا سر فیلمبرداری و یا در دفتر کایه دو سینما و غیره حضور دارند و دیدنشان برای عاشقان سینما لذت بخش است. این فیلم کاملا فرانسوی است و امروزه ما در حیرت هستیم که چگونه کمیته انتخاب اسکار فرانسه زیر نظر مرکز ملی سینما، به ریاست شارل تسون، از کنار این اثر ارزشمند بهسادگی رد شدند! آیا عمدی در کار بوده؟
«موج نو» فیلمی است که سرمایه کامل آن، فرانسوی است، سوژه آن فرانسوی است، در کشور فرانسه و به زبان فرانسه با بازیگران و تکنیسین های فرانسوی در لابراتوارهای این کشور کار شده، در ستایش از مکتب موج نوی فرانسه ساخته شده است و به شکل عاشقانهای با فرهنگ فرانسوی عجین است. انتخاب نشدن آن بعنوان فیلم فرانسوی برای معرفی به اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان واقعا اسرار امیز است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- فروش فیلمها در فرانسه سقوط کرد
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- کلود للوش در ۸۸ سالگی سالن سینما ساخت
- فروش بالای فیلم پناهی؛ «یک تصادف ساده» در آستانه رکوردشکنی در فرانسه
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





