سینماسینما، محمد حقیقت
چطوری آدم به آخر خط می رسد؟ و در این صورت چه چیزی برایش باقی می ماند؟ چه کاری می تواند انجام دهد؟
این سوالاتی است که کلود للوش سعی دارد پاسخی به آن بدهد.
این سینماگر نامدار فرانسوی ۸۶ ساله که هرگز از کارکردن در سینما خسته نمی شود با فیلم «سرانجام» بهنظر می آید خواسته بحران سالهای پیری را مورد سوال قراردهد و اینکه سرانجام چه می شود. سر انجام در این دنیای پرآشوب می توان از چیزهایی لذت برد، می توان نفس کشید، میتوان حتی همه چیزها را رها کرد و رفت. در این رفتن ها چیزهای تازه و هوای تازه می توان یافت.
پرسوناژ اصلی فیلم، یک وکیل زبردست و مهم است که سنی از او گذشته و حالا دچار بحران شده است. وی بعد از اینکه دچار مشکل سلامتی شده، تصمیم می گیرد سر به جاده ها بگذارد. از همه چیز و همه کس می برد. از دهکده به دهکده، از منطقه به منطقه اغلب نقاط فرانسه را طی کند. او به هیچ فردی از آشنایان خود خبری در این باره نمی دهد. فقط می خواهد از همه دور شود، بهنوعی سر به بیابان می گذارد. او در مسیر خود سردرگم در یک داستان عشقی غیرمتعارف، بین یک ترومپت و یک پیانو میشود. از ورای سفرهای او، همچون راهنما، بیننده را با خود همراه می کند. این وکیل مهم که در حل مشکلات پیچیده مهارت بسیار دارد، خود از پس مشکل خود برنمی آید. او مردی است که همه چیز برای خوشبخت بودن با خود دارد، دخترش آوازه خوان زیبا و بسیار خوبی است، پسرش که با استعداد است قرار است بزودی کارگردان شود، مادرش او را بسیار می ستاید، دوست نزدیکش همواره در کنار و در خدمت است، پس مشکل کجاست؟
در حالی که بعد از ناپدید شدن دوستان و خانواده اش دلواپس و نگران از بی خبری او هستند، او بهدنبال چیزهای غیره منتظره می رود. با آدم های گوناگون در شرایط پیشبینی نشده روبرو میشود. این آدم ها هریک برای خود دنیا و آرزوهایی دارند. در این گشت و گذارهای این آدم سرگردان، تماشاگر احساس خوبی دارد. اگر چه فیلم درباره «ندانم چه کنم» است و در وهله اول ناامیدی و سرخوردگی از آن موج می زند، اما کلود للوش در پیری دلش جوان مانده و موفق شده فیلمی بسیار پراحساس که حال آدم را خوب می کند، بسازد. سناریو بسیار خوب و پر از نکته و گاه شاعرانه توسط خود او به همراه سه نویسنده نوشته شده که بنظر می آید هر کدام خود این حوادث فیلم را از نزدیک زندگی کرده اند.
کلود للوش که تاکنون پنجاه فیلم ساخته با « یک مرد، یک زن» از فیلم های اولیه اش در سال ۱۹۶۶ برنده نخل طلا و دو اسکار، شده بود. موفق ترین فیلم او در اکران عمومی همین «یک مرد، یک زن» است که چهار میلیون و سیصد هزار تماشاگر در فرانسه داشت. در تمامی فیلم هایش ملودرام های عاشقانه روایت می شود که موزیک نیز نقش بسزایی دارد. آخرین فیلمش «سرانجام» که در جشنواره ونیز امسال حضور داشت، از ماه آینده روانه اکران میشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- ونیز هشتاد و یکم به پایان راه رسید/ اسامی برگزیدگان
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- «پیرپسر»؛ زخمهایی که هرگز ترمیم نمیشوند
- به یاد شاهپور عظیمی، مترجم سینمایی و ادبی، منتقد سینما/ مردی که درخت میکاشت۱
- رشد چشمگیر سهم بازار همراه اول
- ایرج رضایی درگذشت