سینماسینما، محمد حقیقت
چطوری آدم به آخر خط می رسد؟ و در این صورت چه چیزی برایش باقی می ماند؟ چه کاری می تواند انجام دهد؟
این سوالاتی است که کلود للوش سعی دارد پاسخی به آن بدهد.
این سینماگر نامدار فرانسوی ۸۶ ساله که هرگز از کارکردن در سینما خسته نمی شود با فیلم «سرانجام» بهنظر می آید خواسته بحران سالهای پیری را مورد سوال قراردهد و اینکه سرانجام چه می شود. سر انجام در این دنیای پرآشوب می توان از چیزهایی لذت برد، می توان نفس کشید، میتوان حتی همه چیزها را رها کرد و رفت. در این رفتن ها چیزهای تازه و هوای تازه می توان یافت.
پرسوناژ اصلی فیلم، یک وکیل زبردست و مهم است که سنی از او گذشته و حالا دچار بحران شده است. وی بعد از اینکه دچار مشکل سلامتی شده، تصمیم می گیرد سر به جاده ها بگذارد. از همه چیز و همه کس می برد. از دهکده به دهکده، از منطقه به منطقه اغلب نقاط فرانسه را طی کند. او به هیچ فردی از آشنایان خود خبری در این باره نمی دهد. فقط می خواهد از همه دور شود، بهنوعی سر به بیابان می گذارد. او در مسیر خود سردرگم در یک داستان عشقی غیرمتعارف، بین یک ترومپت و یک پیانو میشود. از ورای سفرهای او، همچون راهنما، بیننده را با خود همراه می کند. این وکیل مهم که در حل مشکلات پیچیده مهارت بسیار دارد، خود از پس مشکل خود برنمی آید. او مردی است که همه چیز برای خوشبخت بودن با خود دارد، دخترش آوازه خوان زیبا و بسیار خوبی است، پسرش که با استعداد است قرار است بزودی کارگردان شود، مادرش او را بسیار می ستاید، دوست نزدیکش همواره در کنار و در خدمت است، پس مشکل کجاست؟
در حالی که بعد از ناپدید شدن دوستان و خانواده اش دلواپس و نگران از بی خبری او هستند، او بهدنبال چیزهای غیره منتظره می رود. با آدم های گوناگون در شرایط پیشبینی نشده روبرو میشود. این آدم ها هریک برای خود دنیا و آرزوهایی دارند. در این گشت و گذارهای این آدم سرگردان، تماشاگر احساس خوبی دارد. اگر چه فیلم درباره «ندانم چه کنم» است و در وهله اول ناامیدی و سرخوردگی از آن موج می زند، اما کلود للوش در پیری دلش جوان مانده و موفق شده فیلمی بسیار پراحساس که حال آدم را خوب می کند، بسازد. سناریو بسیار خوب و پر از نکته و گاه شاعرانه توسط خود او به همراه سه نویسنده نوشته شده که بنظر می آید هر کدام خود این حوادث فیلم را از نزدیک زندگی کرده اند.
کلود للوش که تاکنون پنجاه فیلم ساخته با « یک مرد، یک زن» از فیلم های اولیه اش در سال ۱۹۶۶ برنده نخل طلا و دو اسکار، شده بود. موفق ترین فیلم او در اکران عمومی همین «یک مرد، یک زن» است که چهار میلیون و سیصد هزار تماشاگر در فرانسه داشت. در تمامی فیلم هایش ملودرام های عاشقانه روایت می شود که موزیک نیز نقش بسزایی دارد. آخرین فیلمش «سرانجام» که در جشنواره ونیز امسال حضور داشت، از ماه آینده روانه اکران میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- کلود للوش در ۸۸ سالگی سالن سینما ساخت
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- در حاشیه جشنواره فیلم ونیز؛ چهارمین دوره Cinema&Arts به دو هنرمند ایرانی جایزه داد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «درون امیر» حضور کسی را که نیست، رقم میزند
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





