سینماسینما، محسن جعفری راد:
بدون تاریخ بدون امضا،نسبت به فیلم قبلی وحید جلیلوند گامی رو به جلو محسوب می شود. داستانی نسبتا پرکشش با اجرایی در خدمت تبیین فضای تردید و دوگانگی و معلق بودن شخصیت ها. هم دوربین روی دست کنترل شده ای دارد و هم در طراحی میزانسن سعی شده از هرگونه قضاوت نسبت به شخصیت ها و موقعیت ها پرهیز شود. در واقع جلیلوند هوشمندانه اجرایی در خدمت نسبی نگری به بحران داستان طراحی کرده تا در روایت داستان از هرگونه ایدیولوژی زدگی پرهیز کرده باشد.
از لحاظ محتوایی نگاهی ظریف به تاثیر فقر و بیکاری در خانواده ها شده؛ کارگری مرغ مرده به مردی می فروشد و مرد از آن مرغ به خانواده اش می دهد و پسرش به خاطر مسمومیت می میرد.در این میان یک پزشک هم که شب قبل از مرگ با این خانواده تصادف کرده،دچار عذاب وجدان می شود. با این داستان دو خطی ، اختناق موجود در خانواده طبقه پایین جامعه تبیین شده،تاثیر فقر و بیکاری، به خوبی ترسیم می شود و گره افکنی داستان به این ترسیم درست کمک می کند.
بهترین بازی فیلم از آن نوید محمدزاده است که همچنان نشان می دهد استعدادهای کشف نشده ای دارد. به معنی دقیق کلمه برای شخصیت صداسازی کرده،مثلا حرفها را نصف و نیمه ادا می کند و صدای غیر شفاف دارد که نشانه ای از سرخوردگی شخصیت است که محمدزاده به کمک متن و کارگردان به این شکل ملموس پرورش شخصیت دست یافته است.او توانایی این را دارد که در اوج خشونت و پرخاش ،اوج و فرود صدایش را کنترل کند که مهمترین برگ برنده بازی او در چند سال اخیر است؛تعادل میان انرژی درونی که در چشمها برجسته می شود و انرژی بیرونی که در حرکات دستها و سر به اوج خودش می رسد.
اما چرا این امتیازات مثبت نمی تواند به یک دستاورد بزرگ ختم شود؟ مشکل به جاه طلبی کارگردان مربوط می شود. اینکه ایده مرکزی داستان پتانسیل پرداختی بهتر از این را داشت،به خصوص پایان بندی الکن فیلم که نسبت به قوام گره افکنی،گره گشایی شتابزده و مغشوشی دارد.در واقع انگار فیلمساز
افق اندکی برای راه یافتن شخصیتهایش به حافظه عاطفی و تحلیلی مخاطب در نظر گرفته و به کمترین ها قانع شده.مثلا به راحتی می شد به جنس رابطه زوج دکتر داستان نزدیک شویم،از حجم احساسات گرایی صحنه بازسازی مرگ کاسته شود،فضایی متنوع و تر و تازه برای دادگاه در نظر گرفته شود،سکانسهایی زاید مثل دفن کردن فرزند در خدمت یک روایت موجز،حذف شود و …اما به خاطر بسنده کردن فیلمساز به تاثیر موقتی بر مخاطب، کمتر از این پرداخت ها خبری هست.
با وجود این ضعف ها جلیلوند نشان می دهد که موفقیت نسبی فیلم اولش اتفاقی نبوده و می توان مشتاق کارهای بعدی اش ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بغضت را قورت بده/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- سیر روز در شب/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- رستگاری در حزن/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- تهیهکننده «شب، داخلی، دیوار» درخواستی برای پروانه نمایش نداشته است
- بیانیه برادران جلیلوند در پی انتشار نسخه قاچاق «شب، داخلی، دیوار»
- انتشار غیرقانونی «شب داخلی دیوار»
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- «بدون تاریخ، بدون امضا» به نمایش خانگی آمد
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- اکران فیلمی با بازی نوید محمدزاده در جشنواره حقوق بشر ژنو
- با حضور امیر اثباتی، وحید جلیلوند و سعید عقیقی؛ مداخلهی هنرمند سینما در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- «شب، داخلی، دیوار» در فهرست نامزدهای جوایز آسیا پاسیفیک
- نشست «شب، داخلی، دیوار» در ونیز برگزار شد/ وحید جلیلوند: بدون دوقطبیها «گفتگو» بهتر شکل میگیرد
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت/ نمایش یکی از بهترین فیلمهای سالهای اخیر سینمای ایران در ونیز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول