سینماسینما، ابوالفضل نجیب
قضاوتها و پیشبینیهای اولیه درباره سریال «محکوم» معطوف به سوژه تکراری ازدواج زن شوهر مرده با مرد جداشده از همسر اول خود بود. آنچه باعث این پیش داوری شده بود، دو فرزند حاصل از ازدواجهای اول این زن و مرد و مخالفت فرزند پسر زن با ازدواج مجدد مادر و در نقطه مقابل نه تنها رضایت دختر مرد با ازدواج مجدد پدر که اشتیاق او برای سروسامان یافتن زندگی دوباره پدر است.
این نشانهها حداقل تا آخرین دقایق قسمت اول تداعیکننده سوژههای تکراری از نوع ملودرامها و همچنین کمدی ملودرامهایی از جنس «خواستگاری» است. البته با تفاوتهایی در لحن و روایت. اما نه آنچنان که مانع پیشداوریهای شتابزده و پیشگویانه درباره کلیت سریال شود. با این ذهنیت بسیاری بر این تصور بودند که کشمکش اصلی و پیش برنده سریال از یک سو مخالفت کور فرزند زن و جدایی او از مادر و همزمان کینه و نفرت او از ناپدری و ایضاٌ علاقهمندی و دلبستگی دو فرزند دختر و پسر به همدیگر در نهایت پایان خوشی برای سریال رقم خواهد زد.
اینگونه پیشداوریها البته مسبوق به سابقه در خصوص بسیاری فیلمها و سریالهای ایرانی است. دلیلش البته استفاده از الگوهای بهکار گرفته شده درباره آثار داخلی است که بنمایه آنها به مناسبات سنتی و کلیشه فرزندان ذکور متعصب در نقطه مقابل دختران عاطفی که بیشتر بهواسطه حس همذات پنداری جنسیتی در مواجهه با این موقعیتها نه تنها انعطافپذیر که به جهاتی حامی و مشوق و گرهگشای مشکلات و موانع سنتی هستند، معطوف است.
سریال «محکوم» علیرغم این همه شباهت و نزدیکی به این گونه، اما با مرگ مشکوک دختر مرد و متهم شدن پسر زن به قتل او وارد فضای متفاوتی از آنچه در شروع سریال در ذهنیت مخاطبان شکل گرفته، به روایتی معمایی و جنایی تبدیل میشود، بهطوری که نه تنها کشمکش و مخالفت اولیه فرزند زن با ازدواج مادر را بالکل منتفی میکند که بار درام را به چرخش عشق و علاقه اولیه مرد به زن به و فرزند او تبدیل میکند. به گونهای که فضای عاطفی میان زن و مردی که پس از مدتها علاقه متقابل منتهی به ازدواج، به یکباره فرو ریخته و به نفرت یک جانبه مرد تبدیل میشود. به این غافلگیری اولیه افزون کنید حضور عاشق قدیمی زن و دوست شوهر متوفی که انتظار داشته بعد از فوت دوستش بتواند با عشق دوران جوانیاش ازدواج کند. انگیزهای که او را بهطور طبیعی و غریزی وارد ماجرا میکند از حس انتقامجویی ناشی از سرخوردگی و جواب رد شنیدن از زن است که در پیوند با انگیزههای موازی، روایت را از دومین قسمت سریال با کلیشههای معمول متفاوت میکند. این که سریال در ادامه با این شروع نسبتاٌ غافلگیرکننده و برای حفظ این میزان کشش و جذابیت چه مسیر و پیچ و خمهای دراماتیکی را دنبال خواهد کرد نه تنها قابل پیشبینی نیست که حتی تا این اندازه شاید قابل تضمین هم نباشد..
با این حال شاید بتوان امیدوار بود سریال همان اندازه که در دو بخش ابتدایی توانست مخاطبان خاص و پیشگوییهای پیامبرگونه!! را غافلگیر کند، بتواند بر میزان آن بیفزاید. آنچه میتواند مایه امیدواری این غافلگیری باشد، بسترسازیهای اولیه و تغییر شوکآور سریال از ملودرامهای کلیشهای در پیوند با یک درام نه چندان پیچیده، اما در نسبت معقول و منطقی با بسترسازی ابتدایی است. آنچه میتواند به نوعی باعث شرمندگی پیش داوریهای اولیه از جانب بخشی از اهالی قلم شود، نسبت نزدیکی با میزان موفقیت گام به گام سریال تا فرجام منطقی آن دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- در حسرت آن سینمای شریف
- به بهانه مرگ درمندرا بازیگر فیلم «شعله»؛ شعلهای که هرگز خاموش نشد
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- آرامش تقوایی در حضور دیگران
- «شغال» ایرانیزه «فاطماگل»
- مقایسه غلام باستانی در «پیرپسر» با هری لایم در «مرد سوم»
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ روایتی ساده از چالشهای اخلاقی
- درباره سریال «محکوم»/ محکوم به تماشا
- «پیرپسر» و جذابیتهای پنهان
- به بهانه درگذشت کبری امین سعیدی (شهرزاد)/ سیمای واقعی زنی در دور دست
- «تاسیان» و نظریه مرگ مولف
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





