سینماسینما، رضا صائمی
در این مدتی که برنامه هفت روی آنتن نمی رفت، محمد حسین لطیفی وارد مرحله پیش تولید سریال جدید خود به نام«سنجرخان» شد که از مفاخر و قهرمان های کُرد است. تجربه و فرصت تازه ای برای لطیفی تا یک قهرمان قومی را به زبان نمایش معرفی کند. گرچه او پیش از این در سریال «نردبام آسمان»به زندگی و شخصیت غیاث الدین جمشید کاشانی ریاضیدان و اخترشناس معروف ایرانی پرداخته بود اما این بار، هم با یک شخصیت قومی و کمتر شناخته شده سروکار دارد و هم با ساخت سریالی در لوکیشن محلی و با حضور بازیگران بومی. سریالی که مرحوم ضیالدین دری آن را نوشت و قرار بود کارگردانی اش کند که اجل مهلت نداد و قرعه به نام لطیفی افتاد. این نخستین سریالی است که قصه زندگی و رشادت های یک قهرمان کُرد را به تصویر می کشد و از این حیث می تواند یک تجربه نو باشد. در واقع سریالی که قرار است یکی از مفاخر قومی و بومی را در سطح ملی معرفی کند. گرچه نقد و ارزیابی این اثر منوط به ساخت و پخش آن است اما همین که تلویزیون در تولید سریال از تهران و فضای آپارتمانی و قصه های شهری و ملودرام های خانوادگی فاصله گرفته و به سراغ سایر نقاط ایران رفته تا یک رخداد تاریخی شخصیت محور را روایت کند جای شکرش باقیست. ضمن اینکه این خروج از پایتخت صرفا در انتخاب لوکیشن نبوده بلکه تاریخ و فرهنگ و مفاخر یک قوم ایرانی بستر و دستمایه ساخت این سریال قرار گرفته است. به علاوه اینکه هنرمندان و بازیگران استان کردستان هم در تولید این اثر مشارکت دارند.
سنجرخان وزیری معروف به سردار اکرم فرزند حاج یوسف مالک روستای نران از توابع شهر سنندج و فرزند جیران خانم از خانواده اردلان (خاندان حاکم کردستان) و فرزند چهارم از ۹ فرزند خانواده است که بعد از فوت پدر به علت خصومت برادرانش با وی (سنجرخان و یکی از برادرانش از مادری دیگر بودند) مجبور به ترک روستا و زادگاه خود میگردد و بعد ازخریداری کردن زمینی در روستای میانگوران دهگلان در ۶ کیلومتری غرب روستای گزگزاره سفلی و سد سورال و احداث روستای میانگوران مشغول به کار کشاورزی و دامداری و زندگی خود میشود و با در اختیار گذاشتن خانه و زمین به کشاورزان، عدهای از مردم همان منطقه را به دور خود جمع میکند که همزمان با کارهای کشاورزی و دامداری رعیت و افراد روستای خود را به کار یادگیری سواری و آموختن فنون جنگاوری وا میدارد. این چهره ملی کردستان در جریان جنگ با نیروهای دشمن موفقیتهای بسیاری را به دست میآورد و باعث میشود تا کردستان از سوی نیروهای روسی تصرف نشود.
پیش از تلویزیون چند تجربه مشابه در معرفی قهرمان ها و شخصیت های قومی داشته. شخصیت هایی مثل میرزاکوچک خان جنگلی، ستارخان و باقرخان و رئیس علی دلواری که درباره آنها سریال ساخته شد. اینک باید منتظر بود و دید تا با آمدن سنجرخان در قاب تلویزیون چقدر این چهره در حافظه تاریخی مردم ثبت و ماندگار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل سال غریب/ نگاهی به فیلم «غریب»
- متن قربانی اجرا/ نگاهی به فیلم «غریب»
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- مراسم افتتاحیه «خیریه هنرمندان مهرآفرین» برگزار شد
- غروب طولانی/ مروری بر کارنامه محمدحسین لطیفی
- توضیحات تهیهکننده «سنجرخان» درباره تولید این سریال/ بهار ۱۴۰۰ سریال آماده پخش میشود
- کنایه تند مازیار میری به مجری هفت به خاطر واکنشش در زمان اکران خانه پدری
- بهاره کیان افشار به «سبز، سفید، قرمز» پیوست
- لطیفی: «هفت»اسپانسر گردنکلفت برای دستمزدمیلیاردی ندارد/ لیست منتقد بدهید
- «به وقت خماری» به زبان خارجی دوبله می شود
- روایت محمد حسین لطیفی از ماجرای درگیری اکبر عبدی و مهران مدیری به خاطر برنامه «شبی با عبدی»
- توضیح فیلمنامه نویس «توفیق اجباری» درباره دومین قسمت این فیلم
- لطیفی: وضعیت تلویزیون به گونهایست که گویا با تانک به ما حمله شده است
- محمد حسین لطیفی: فرهادی شخصیت متجاوز را زجرکش میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





