سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
سینمای تجربی یا فیلم آوانگارد بسیاری از قواعد سنتی و عرفی سینما را زیر پا میگذارد.
سینماگر تجربی، آفریدن، نوآوری و ذهنیتگرایی را سرلوحه تفکراتاش قرار میدهد. چهارمین فیلم پژمان واثقی «سنگراه» رنگ پرده را در اکران خصوصی دید و بهزودی درگروه هنر و تجربه اکران خواهد شد.
خلاصه داستان: چهار نفر زن و مرد شبانه در جاده خاکی به مقصد استراحت گاهی در دل جنگل ناشناخته پیش میروند و ناگهان ماشینشان خراب میشود، ناچار با نور موبایلها به طرف نوری ضعیف به راه میافتند و در مسیر گم میشوند.
واثقی فیلمساز نوگرا و ساختارشکن که بعد از ساختن فیلمهای بلند: «ریشه»، «سیم آخر» و «مدار موازی» فیلم دیگری را با حال و هوای آثار قبلیاش ساخت؛ فیلمی با فضای فانتزی رویایی اپراگونه فلینی و با نگرش تلخ و تیره هستی شناسی بلاتار گونه، که مخاطب را گاهی سرمست از فضای خلق شده در یک ناکجاآباد ناامن متروکه میکند؛ فضایی که با حضور انسانهای بدوی که نیازهای اولیه زندگیشان هم با مشکل عدیده ای روبرو است. گاهی هم مسخ تصاویر نامتعارف و مرگ آگاهی و تلفیقشده و دچار گیجی و توام با خماری زایدالوصفی را برای مخاطب به ارمغان میآورد.
گمگشتگی وضعیت کنونی انسانهایی که در تکاپوی بین خیر وشر در رفت و آمد هستند.
عذاب، تنهایی و سرخوردگی انسان معاصر که در چنبره دیدگاه استعماری درونی و بیرونی باعث شده تا دچار سرگردانی بیپایانی شود.
فیلم «سنگراه» پراز نشانهها و نمادهای محسوس و نامحسوس، جلوهگری میکند.
فیلم با دنیای جدید تکنولوژی شروع و در دل سنت و واپسگرایی با چالش مرگآفرینی دست و پنجه نرم میکند.
موسیقی خیرهکننده و صداسازیهایی با عیار بالای هجده که تماشاگر را میخکوب میکند و در روند پیشبرد فیلم کمک شایانی است. بازیها باورپذیر، تدوین پیچیده و راهگشا و فیلمبرداری چرکآلود مطابق حس و حال اتمسفر فیلم.
ساخته اخیر پژمان واثقی، تماشاگران واقعی را به سر شوق آورده و کشمکش و تعلیق با فضاسازی «بوف کور» مانند، بارقههای استعداد درخشان را به اثبات میرساند.
اینگونه آثار نادر، بارقههای امید را بر تدوام سینمای اندیشهورز دو چندان میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تصویربرداری «مرا ببوس» به پایان رسید
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- «اپرای دنیا» به تدوین رسید
- «حرف آخر» به هنر و تجربه رسید
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- تکمیل شدن سهگانه ذبیحالله رحمانی/ «زنها فریاد میزنند» آماده شد
- محمد حمیدی مقدم: فعالیت «هنر و تجربه» در همه حوزهها گستردهتر میشود
- اعلام شیوهنامه حمایت مالی از مستندسازان/ «هنر و تجربه» تعطیل نمیشود
- فضای کافکاگونه/ کوتاه درباره «خائنکشی»
- طبیعت با جان/ نگاهی به فیلم «دِرب»
- آغاز اکران «مکالمات» در سینماهای «هنر و تجربه»
- اسحاق جهانگیری: «هنروتجربه» الگویی موفق از اعتماد به شایستگان حوزه هنر است
- کارگردان«ائو/خانه» مطرح کرد/ ضرورت بهتر دیده شدن فیلمهای هنر و تجربه/ «ائو» در شبکه نمایش خانگی
- این فیلمهای کوتاه را حتما ببینید/ نگاهی به فیلمهای کوتاه اکران هنر و تجربه
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود





