تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۲۱:۴۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 135215

اصغر یوسفی‌نژاد کارگردان فیلم «ائو/خانه» که پاییز ۹۶ در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شد، معتقد است که ما در شرایطی قرار داریم که زمین شرایط تازه ای را تجربه می‌کند و سینماها هم به تبعیت از این تحولات دچار افت و خیزهایی شده است، اما با اجرای طرح‌های تازه اکران و حمایت از سینماگران می‌توان از این دوران گذر کرد.

به گزارش سینماسینما، یوسفی نژاد درمورد دیدگاه خودش نسبت به اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی و ایده‌های جدید نمایش فیلم گفت: «در شرایط و روندی که در کشورها پیش آمده، شاید ابهام یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن باشد. در شرایط فعلی نه تنها سینما بلکه کره زمین دچار تغییرات اساسی شده است. جدا از تغییرات، ما اصلا نمی‌دانیم این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد؟! طبعا همه نمادهای اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته اند و سینما و هنر هم همین وضع را دارند. سینما با توجه به اینکه همیشه در چشم است، تلاطم پیش آمده را بیشتر نمایان و آشکار می‌کند. سینما نشانه خوبی است تا بفهمیم تاثیر وضعیت جدید برزندگی ما چگونه بوده است. طبیعتا وقتی شرایط تازه ای شکل می‌گیرد که آینده اش کاملا مبهم است، فرصت برای آزمون و خطا ایجاد می‌شود و در واقع همین آزمون و خطا تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند و امکانی برای رو آوردن به تجربیات جدید شکل می‌گیرد. بنابراین موضوع اکران آنلاین با توجه به اینکه نمی‌دانیم قرار است فیلم‌هایمان چگونه و کی اکران شود، اقدام درستی است و می‌توانیم از آن بهره ببریم».

یوسفی نژاد افزود: «البته هر تجربه تازه توام با کامیابی و ناکامی است. شکست و موفقیت کنار هم هستند و نمی‌توانیم ادعا کنیم که اکران آنلاین حتما با روند درستی طی خواهد شد. به نظرم اینطور نیست و به نوعی آزمون و خطا می‌کنیم. من به دوستانی که در این حرکت جدید و نمایش اینترنتی آثارشان پیشقدم شدند تبریک می‌گویم. جالب است که ما در سینمای هنر و تجربه معمولا تجربه می‌کنیم تا در سینمای حرفه ای و بدنه از آن تجربه ها بهره ببریم، اما حالا کمی فرق دارد و این سینمای بدنه است که به تجربه گرایی رو آورده و می‌خواهد چیزی را تجربه کند تا بعدها آثار هنری و تجربی هم از آن بهره ببرند و فکر می‌کنم این اتفاق به نفع سینمای هنر و تجربه است. در واقع فرصتی پیش آمده که سینماگران هنر و تجربه هم از خدمات سینمای حرفه ای بهره ببرند».

فیلم‌های هنری و تجربی همیشه نیازمند به حمایت و بسترسازی قوی‌تر برای جذب مخاطب و آشنایی او با این نوع سینما بوده اند. یوسفی نژاد در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی چطور می‌توان از فیلم‌های هنری و تجربی حمایت کرد، توضیح داد: «من هنر و تجربه را متفاوت از آنچه هست می‌بینم. فیلمساز وارد هنر و تجربه می‌شود تا فیلم‌هایش را بیشتر براساس همت خودش بسازد تا حمایت! اگر قرار بود دنبال حمایت باشیم ما هم به سینمای بدنه و گیشه ورود پیدا می‌کردیم که سرتاپا نیاز به حمایت دارد و با سرمایه‌هایی که از آن حمایت می‌کنند سرپا است.»

این کارگردان بیان کرد: «سینمای هنر و تجربه کمتر به این حمایت‌ها نیاز دارد و بیشتر نتیجه تلاش فیلمساز است. فکر می‌کنم با توجه به اینکه شرایط جدید ناشی از کرونا هم عرضه و هم تولید را تحت تاثیر قرار داده است، این وضعیت هم برسینمای بدنه حاکم است هم برسینمای هنر و تجربه و فعلا وضعیت مشابهی دارند. سینماگران هنر و تجربه تابع یک سری پروتکل برای تولید فیلم و اکران آن هستند. در این مقطع تفاوتی با سینمای بدنه نداریم، اما در کل سینمای هنر و تجربه کمتر نیازمند به حمایت بوده است هرچند حمایت‌های ارزشمندی از آن می‌شود. بودجه‌ها و هزینه‌های سینمای بدنه در هنر و تجربه دیده نمی‌شود و بیشتر بحت هنر فیلمسازی مطرح است و به نظرم سینمای بدنه که وابستگی عمیق‌تری به حمایت و سرمایه دارد، احتمالا حالا بیشتر گرفتار است».

بعد از گذر از کرونا باید به پساکرونا فکر کنیم و این نکته که آینده فیلم‌های هنر و تجربه چه می‌شود مسئله مهمی است. اصغر یوسفی‌نژاد در پاسخ به سوالی درمورد آن دوران بیان کرد: «ما نباید فقط به عرضه محصول فکر کنیم هرچند بسیار ضروری است که بستری را فراهم کنیم تا فیلم‌های هنر و تجربه بهتر از قبل دیده شوند و دسترسی مخاطب به فیلم‌ها راحت تر شود. به نظرم نیاز ناپیدای مخاطب همین است که دیده نمی‌شود، اما در حقیقت نیاز واقعی او این است که به بهترین شکل بتواند به محصول سینمایی دست پیدا کند. در دوران پساکرونا باید به شیوه‌های تازه عرضه فکر کنیم و علاوه بر زنده نگاه داشتن تجربه گرایی و خلاقیت در سینما باید شکل اجرایی و عرضه کالا هم متفاوت و به روز شود و حوزه اکران و مخاطب باید با اشکال ابتکاری بازسازی شوند».

با توجه به اکران شدن بسیاری از فیلم‌های کوتاه و هنری و تجربی در شبکه‌های نمایش خانگی و به صورت اینترنتی، این کارگردان درمورد نمایش فیلم «ائو/خانه» در شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های جدید توضیح داد: «با یکی ازشرکت‌های خوب پخش فیلم در شبکه نمایش خانگی صحبت‌هایی انجام شده و قرار است در فرصتی مناسب «ائو/خانه» به صورت اینترنتی عرضه شود و این اتفاق به زودی رخ می‌دهد و ما قرار دادمان را بسته ایم».

اصغر یوسفی‌نژاد هم مثل سایر فیلمسازان با شیوع کرونا فعالیت‌های سینمایی خود را متوقف کرد. او درمورد آخرین فعالیت‌های سینمایی خود توضیح داد: «من فیلمنامه‌ای به اسم «عروس خوانده» نوشته ام و در مراحل اداری قرار داشت و دنبال تامین هزینه ساخت بودیم که با شیوع کرونا پیگیری‌هایمان را متوقف کردیم و با عادی شدن شرایط به زودی کارمان را از سر می‌گیریم».

او افزود: «اساس تولید فیلم صدور پروانه ساخت است و ما به همین دلیل پیش تولید جدی قبل از تعیین پروانه ساخت آغاز نکردیم، اما براساس آنچه نوشته ام فیلم «عروس خوانده» در حال و هوای فیلم قبلی من است. این فیلم هم با بازیگران و زبان محلی آذری در تبریز ساخته خواهد شد».

منبع: سایت هنر و تجربه

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها