تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۱۷ - ۱۱:۱۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 97800

«هفته فیلم اروپایی» در ادامه برنامه هفته ­های بین­ المللی فیلم در گروه هنر و تجربه، از بیستم تا بیست و هفتم مهرماه توسط گروه سینمایی هنر و تجربه در شش شهر برگزار خواهد شد.

به گزارش سینماسینما، «هفته فیلم اروپایی» با مشارکت موسسه ملی فرهنگی اتحادیه اروپا در خانه هنرمندان ایران، پردیس گلستان شیراز، پردیس ستاره باران تبریز، پردیس سیتی­ سنتر اصفهان، تماشاخانه پارس کرمان و سینمای هنر و تجربه بابل با حضور پانزده فیلم از پانزده کشور اروپایی اتریش، بلغارستان، دانمارک، فنلاند، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، هلند، لهستان، سوئد، اسلونی، اسپانیا، سوئیس و انگلستان برگزار می­ شود.

این برنامه روز جمعه بیستم مهرماه ساعت ۱۷ در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد. نماینده اتحادیه اروپا در ایران، سفرای کشورها و معاونین سفرا، رایزن­ های فرهنگی، مدیران سینمایی، هنرمندان ، چهره ­های سرشناس فرهنگی و هنری و اهالی رسانه از مهمانان این آیین افتتاحیه خواهند بود.

در طول «هفته فیلم اروپایی» پانزده فیلم در تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، کرمان و بابل به نمایش در خواهد آمد؛ «پرواز به خانه» محصول سال ۲۰۱۶ اتریش اولین فیلمی است که پس از مراسم افتتاحیه در خانه هنرمندان نمایش داده می شود. این فیلم به کارگردانی میریام اونگر در وین ۱۹۴۵ می­ گذرد و جنگ و ویرانی­ های آن از نگاه کریستین ۹ ساله به­ تصویر کشیده می ­شود. فیلم برنده ۴ جایزه و نامزد ۳ جایزه در جشنواره ­های کشور اتریش بوده است.

میریام اونگر کارگردانی ۸ فیلم و نویسندگی ۶ اثر را در پرونده کاری خود دارد. کاتارینا ووپپرمن طراح تولید این فیلم مهمان ویژه «هفته فیلم اروپایی» است که در کارگاه ­ها و نشست­ های این هفته فیلم حضور خواهد داشت.

دیگر فیلم این هفته، فیلم زندگی­نامه ­ای «پساتصویر» به کارگردانی آندژی وایدا محصول سال ۲۰۱۶ کشور لهستان خواهد بود. فیلم زندگی ولادیسلاو استرزمینسکی نقاش صاحب‌سبک مدرنیست و پیشروی لهستانی را به تصویر می‌کشد. کسی که با رئالیسم اجتماعی مخالف بود و با وجود موانع سیاسی، آزادی هنری خود را داشت و ایده‌هایش را مطرح می‌کرد. «پساتصویر» جایزه جشنواره فیلم لهستان و دوازده بار نامزدی در جشنواره­ های مختلف مانند جشنواره فیلم سیاتل، کلیولند، لهستان و … را در پرونده خود دارد. آندژی وایدا متولد ۶ مارچ ۱۹۲۶، کارگردان سینما و تئاتر اهل لهستان بود. او در ۹ اکتبر ۲۰۱۶ در ورشو چشم از جهان فرو بست. او برنده جایزه اسکار افتخاری، نخل طلای جشنواره کن به علاوه شیر طلایی و خرس طلایی افتخاری و عضو برجسته «مکتب فیلم لهستان » بود. وایدا با ساخت سه فیلم جنگی مشهور «یک نسل» (۱۹۵۵)، «کانال» (۱۹۵۶) و «خاکسترها و الماس‌ها» (۱۹۵۸) در لهستان و اروپا شهرت پیدا کرد و این سه فیلم هنوز از مهم‌ترین فیلم‌های جنگی سینما شناخته می‌شوند.

«پسر صوفیا» به کارگردانی الینا پسایکوو محصول سال ۲۰۱۷ یونان است و داستان آن در خلال بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴ آتن اتفاق می­ افتد. دیگر فیلم این هفته، فیلم «درس» محصول ۲۰۱۴ کشور بلغارستان، فیلمی است به کارگردانی و نویسندگی کریستینا گروزوا و پتار والچانوف. داستان در یک شهر کوچک بلغاری اتفاق می­ افتد و داستان یک معلم را روایت می­ کند.

«زندگی من به ­عنوان کدو» انیمیشنی ۶۳ دقیقه­ ای به کارگردانی کلود باراس و محصول کشور سوئیس است. این انیمیشن افتخاراتی از جمله نامزدی اسکار بهترین انیمیشن سال ۲۰۱۷، نامزدی گلدن گلوب ۲۰۱۷، نامزدی جایزه بهترین انیمیشن بفتا۲۰۱۸، جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی انسی ۲۰۱۶، نامزدی جشنواره کن ۲۰۱۶و… را در پرونده خود دارد.

«کارل مارکس جوان» یک درام تاریخی- زندگی­­نامه ­ای به کارگردانی رائول پک است که در سال ۲۰۱۷ در آلمان ساخته شده است. این فیلم دوران جوانی کارل مارکس، همسرش جنی مارکس و فریدریش انگلس را در پاریس، بروکسل و لندن به تصویر می‌کشد. در فوریه ۲۰۱۷ این فیلم در جشنواره فیلم برلین برای اولین بار به نمایش درآمد. «آن روز فرا می­رسد» به کارگردانی جاسپر دبلیو نیلسن محصول ۲۰۱۶ دانمارک است و قصه ­اش در یک یتیم خانه جریان دارد که خشونت و تحقیر، بخشی از زندگی روزمره بچه ­های آنجاست.

«آنسوی امید» دیگر فیلم این هفته فیلم است که آکی کوریسماکی کارگردان و تهیه ­کننده آن است. فیلم محصول سال ۲۰۱۷ کشور فنلاند است و برنده ۷ جایزه و ۱۶ بار نامزد جایزه در جشنواره ­هایی مانند برلین، انجمن منتقدان فیلم آرژانتین، شیکاگو، دوبلین، مونیخ، سن دیه‌گو، سن سباتین، سیدنی و … بوده است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «بازرگانی پوکر باز و فروشنده سیار سابق با گروهی از پناهندگان تازه وارد به فنلاند ،دوست می ­شوند و…». آکی کوریسماکی تهیه کنندگی ۴۴ فیلم، نویسندگی ۳۹ اثر و کارگردانی ۳۴ فیلم را در کارنامه کاری خود دارد.

«آسترید» مستند پرتره ­ای در باره‌ زندگی آسترید لیندگرن به کارگردانی کاتارینا لیندستروم و محصول سال ۲۰۱۴ کشور سوئد است. آسترید لیندگرن از برجسته‌ترین نویسندگان سوئد در عرصه‌ ادبیات کودکان به شمار می‌آید. «پایان سفر» به کارگردانی سال دیب محصول ۲۰۱۷ کشور انگلستان است که داستان آن در سال ۱۹۱۸، در یک انبار در Aisne (ان) در خلال جنگ جهانی اول روایت می­ شود.

«کواترتندتا» محصول سال ۲۰۱۶ اسپانیا فیلمی به کارگردانی پل رودریگز داستان مردی است که پس از مرگ همسرش اجازه دفن او را نمی­ دهد، زیرا قصد دارد همانطور که همسرش می ­خواست او را در کواترتندتا دفن کند. «کودکان خانم کیت» با کارگردانی مشترک پیتر لاتستر و پترا لاتستر سیزش محصول سال ۲۰۱۶ کشور هلند است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «کودکان مهاجر باید در یک کلاس جدید با یک معلم جدید و زبانی که نمی‌فهمند، راهی برای ادامه زندگی پیدا کنند.

«مردانگی» به کارگردانی پیتر پولیتزر داستان زندگی سه مرد با سنین مختلف در شهر بوداپست است؛ یک بازیکن فوتبال ۱۳ ساله، یک بیس زن ۴۰ ساله و یک عکاس ۹۱ ساله. این فیلم که محصول ۲۰۱۷ کشور مجارستان است. «مردم رم» به کارگردانی و نویسندگی اتوره اسکولا محصول سال ۲۰۰۳ کشور ایتالیاست. در این فیلم دوربین شهروندان رمی را دنبال می‌کند. این فیلم برنده جایزه­ ای از اتحادیه ملی خبرنگاران سینمای ایتالیا شده است. اتوره اسکولا کارگردان فیلم «مردم رم» در سال ۱۹۷۸ برنده جایزه گولدن گلوب بهترین فیلم خارجی شده است و فیلم «معدنچی» محصول سال ۲۰۱۷ کشور اسلونی به کارگردانی هانا آنتونیا ووجکیک اسلاک براساس داستانی واقعی ساخته شده است. فیلم بر اساس داستان واقعی یک معدنچی مهاجر در اسلوونی است که پس از جنگ جهانی دوم، جسد هزاران نفر را در گودالی در اعماق معدنی متروک پیدا می‌کند. این فیلم جوایز متعدد بین­ المللی از جمله دیپلم افتخار بخش صلح، جایزه بهترین بازیگر مرد و عنوان بهترین فیلم از نگاه منتقدان را از سی و ششمین جشنواره جهانی فجر از آن خود کرده است.

این هفته فیلم شامل  کارگاه ­های فیلمسازی­ای با موضوع سینمای هنری با حضور سینماگران برجسته در سه شهر تهران، شیراز و اصفهان خواهد بود که شرح این کارگاه ­ها متعاقبا اعلام خواهد شد و ورود برای عموم علاقه مندان آزاد و رایگان خواهد بود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها