سینماسینما، سعید هاشمزاده:
«سوءتفاهم» نمایشنامه مشهور آلبرکاموست. اینکه چرا نام سلسله یادداشتها درباره سینما را اینگونه اسم گذاری کردهام، یادآوری مضمونی است که نمایشنامه گوشزد میکند؛ یادآوری اینکه مواجهه انسانی در یک موقعیت ناشناخته میتواند سوءتفاهم را در روابط انسانی ایجاد کرده و به تراژدی منتهی گردد.
مسئله مهم در نقد سینمای امروز ایران نیز یک سوتفاهم است که به پایانی تراژیک تن داده. سوءتفاهم اول نشناختن تئوری و نوشتن نقد است. رابطه تئوری و منتقدان، همانند رابطه کسانی است که میخواهند با دل و جان به یک ماشین پیچیده صنعتی/ هنری عشق بورزند. ماشینی که حجم غول آسای آهن وارههایش آنقدر نیاز به شناخت دقیق دارد که منتقدان مورد خطاب عطایش را به لقایش میبخشند، و با نادیده انگاشتن آن بالکل از خیرش میگذرند، و از کنارش عبور میکنند.
زیرا قرار را بر این گذاشته اند که عاشق سینما باشند و عشق به سینما کافی است! این گزاره شاید شما را به یاد سینه فیلهای دو آتشه بیندازد. آنهایی که در جنبش سینماتکها و جشنوارهها دنبال کردن مولف و عشق ورزیدن به فیلمها را اصلی اساسی در نوشتن درباره سینما میدانستند. آنهایی که دیدن فیلم را به درک درست آن ترجیح و با کورنومتر قصد رکورد زنی در تماشای فیلم را داشتند.
جنبش و نگره سینه فیلیا، یا برخواستن سینه فیلها در امتداد تاریخی سینما، روندی منطقی است که ذوق ورزی به فیلم دیدن و عشق ورزیدن به سینما را گسترش میدهد اما بسیاری از لزومات سینما را نیز نادیده میگیرد. اعم از فرم آن و نگاه به ساختار و تکنیک و روایت. در واقع عشق به سینما و سینه فیل شدن بخشی از ماندگاری سینما در دل علاقهمندان را به تحرک وا میدارد اما بخش اعظم دیگر را نادیده میانگارد. آن بخشی که تلاش میکند تا این پیچیدگی صنعتی/هنری را واکاوی کند و نه اینکه فقط شرح، توصیف و با هیجان بنگرد. نگریستن همراه با هیجان همان آفتی است که یک سینه فیل در روبرو شدن با فیلمی پیچیده و سخت خود را اسیر لغزشهای احساسی و هیجانی میبیند و از تحلیل متکی بر نظریه یا تئوری دوری میکند، تحلیلی که میتواند راهنمایی درست برای مخاطب فراهم آورد و از «چه» تا «چگونه» را واکاوی کند.
ادامه دارد…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نمایش «سوءتفاهم» روی صحنه رفت
- تهیهکننده فیلم «سوءتفاهم» مطرح کرد: سینما را نمیتوان به حال خود رها کرد / گله از اکران ۱۰ فیلم همزمان
- نگاهی به فیلم سوتفاهم/ یک فراواقعیت
- کوتاه درباره فیلمهای جشنواره ۳۶/ روز اول: شعله ور و سوءتفاهم
- هانیه توسلی همبازی مریلا زارعی در «سوتفاهم» شد
- بازیگران «سوء تفاهم» معرفی شدند
- راهنمای تماشای فیلم / هفت نکته درباره «نفس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





