سینماسینما، امیرعلی نصیری
مجموعه همگناه بعد از ۲۴ قسمت به پایان رسید و در مجموع توانست بازخورد خوبی از تماشاچیان و منتقدان به دست بیاورد. اولین تجربه مصطفی کیایی در زمینه سریالسازی و حضور بازیگران شاخص زیاد، از ویژگیهای برجسته همگناه بود. با توجه به نیمهکاره رهاشدن مجموعههای قهوه تلخ، قلب یخی و به نوعی نهنگ آبی شاید بتوان همگناه را پس از شهرزاد موفقترین مجموعه شبکه نمایش خانگی دانست؛ اگرچه شخصاً نقدهایی نیز بر آن دارم که مهمترینشان تعداد زیاد شخصیتها (و درک رابطه بین آنها تا اواسط فصل اول) و فاصله کم بین دو فصل است (اگر قرار بود قسمت آخر فصل اول و قسمت اول فصل دوم با فاصله کمی عرضه شوند، چه نیازی به فصلبندی بود؟).
به بهانه پایان یافتن این مجموعه و نمایش مستندی از پشت صحنهاش با عنوان ۱۷۴ روز با همگناه که در دنیا دیگر تبدیل به روال شده است، یکی از سکانسهای آن را برای بررسی انتخاب کردهام: سکانس تولد امین در قسمت اول از فصل دوم.
در باز میشود و لیدا به خانه میآید. صدای موسیقی از داخل خانه شنیده میشود. کات به داخل خانه. آرمان و پیمان در حال شوخی هستند. دوربین با سارا به گوشهای دیگر از خانه میرود که امین در حال نواختن گیتار و خوانندگی است. فرهاد متوجه میشود لیدا آمده و شوکه میشود. آرمان که همچنان در حال مسخرهبازی است، لیدا را به داخل همراهی میکند. موبایل فرهاد زنگ میخورد و کات به آن طرف خط (تقریباً یک دقیقه بدون کات؛ اگر صدای هدیه را روی تصویر میشنیدیم، شاهد پلان طولانیتری با مدت سه دقیقه میبودیم). صدای دست و آواز زیاد میشود تا اینکه فریبرز (احتمالاً بهخاطر ملاحظات شغلی) مجلس را ترک میکند. در نتیجه این کار، مجلس گرمتر میشود. فرید حالت عادی ندارد و با سیگار بر لب، جمع را همراهی میکند. کات به گوشه دیگری از سالن پذیرایی. امین زمان عقدش را اعلام میکند و خانواده نیکی شوکه میشوند. پیمان و سارا در پسزمینه وارد کادر میشوند. (درباره نقشآفرینی مارال بنیآدم سایر همکاران زیاد نوشتهاند که من دیگر از بازگویی آنها خودداری میکنم). نیکی و خانواده به طبقه بالا میروند…
تمام تلاش کارگردان در میزانسن و دکوپاژ (نمابندی) این سکانس پنج و نیم دقیقهای آن را به درجهای از واقعگرایی نزدیک کرده که انگار تولدی است که هر یک از ما میتوانیم آن را تجربه کرده باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- با نام بینالمللی «پاهای گلی»؛ «بازی را بکش» به روسیه میرود
- نوستالژی دهه شصت در شبکه نسیم
- «۱۰۰۱» و اهمیت همصدایی در سوگ
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- «۱۰۰۱» با محسن کیایی میآید
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- پوستر «نگهبان شب» رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





