سینماسینما، یاسمن خلیلىفرد
امسال فیلم “هامون” سى ساله شد؛ فیلمى که در زمان اکرانش در جشنواره فیلم فجر همان سال کمتر کسى تصورش را می کرد که بتواند به یکى از ده فیلم مهم تاریخ سینماى ایران بدل گردد.
داریوش مهرجویى “هامون” را در شرایطى جلوى دوربین برد که بسیاری از تهیه کنندگان مطرح آن دوران با ساخت آن موافقت نکرده بودند و در نهایت هارون یشایایى پذیرفت که آن را بسازد.
نقش “حمید هامون” مهمترین نقش فیلم بود و انتخاب بازیگرى که بتواند فراز و فرودهاى شخصیتى او را به درستى به اجرا درآورد و به لایه هاى زیرین کاراکتر رسوخ کند کار آسانى نبود. در میان ستارگان سینماى آن سالها مجید مظفرى بازیگرى بود که قرعه فال این نقش به نامش افتاد. داریوش مهرجویى همچنین براى نقش مهشید، به سراغ افسانه بایگان رفت که در سالهای دهه شصت از معدود ستارگان زن سینماى ایران به شمار مى رفت. دو بازیگر حتا تا مرحله ى عقد قرارداد جلو رفتند اما بازى شکیبایى در تئاترى به کارگردانى هایده حائرى توجه داریوش مهرجویى را به خود جلب کرد و او تصمیم گرفت نقش کلیدی حمید هامون را به او بدهد و ملاقات مهرجویى با بیتا فرهى در یک میهمانى نظر او را راجع به بازیگر نقش مهشید نیز تغییر داد و او طى ریسکى بزرگ، دو نقش اصلى فیلمى نامتعارف و تاحدودى ضدژانر را به یک بازیگر کمتر شناخته شده و یک بازیگرِ فیلم اولى داد، ریسکى که جواب داد و نه تنها فیلم را به پدیده اى خاص در سینماى آن سالها بدل نمود بلکه دو بازیگر توانمند را نیز به سینماى ایران هدیه داد.
“هامون” فیلمى ست مملو از نمادها و نشانه ها؛ فیلمى که با تقابل عناصرش معنا می یابد و این مشخصه به بازیها نیز راه یافته است. بازى در نقش حمید هامون نیازمند ترسیم دگردیسیهاى او بود، تحولاتى که در سراسر فیلم رخ می دهند و همین نوسانات شدید رفتارى و انگیزشى در کاراکتر بى تردید کار را براى بازیگر دشوار می کند. و بازی خسرو شکیبایی در قالب این نقش آنقدر درخشان است که نمی توان هیچ بازیگر دیگرى را برای آن تجسم کرد.
“هامون” فیلمى بود که جایگاه خسرو شکیبایى در سینمای ایران را تا اندازه یک ستاره بالا برد و از طرفى هم از بازی او بهترین بهره ممکن را گرفت.
زنده یاد خسرو شکیبایى پس از “هامون” نشان داد که قرار نیست مدام خودش را تکرار کند و او را در فیلمهایى با ژانرها و سبک هاى گوناگون دیدیم که مسلماً بازی وی در هر یک از این فیلمها با فیلمهاى قبلى اش فرق داشت.
خسرو شکیبایى بازیگرى تکرارناشدنى ست، بازیگرى که خود را در اختیار نقش هایش قرار می داد و با گذراندن نقش از خود آن را در باور مخاطب می نشاند، بازیگرى که این روزها جاى خالى او به شدت در سینماى ایران احساس می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن