سینماسینما، یاسمن خلیلىفرد
امسال فیلم “هامون” سى ساله شد؛ فیلمى که در زمان اکرانش در جشنواره فیلم فجر همان سال کمتر کسى تصورش را می کرد که بتواند به یکى از ده فیلم مهم تاریخ سینماى ایران بدل گردد.
داریوش مهرجویى “هامون” را در شرایطى جلوى دوربین برد که بسیاری از تهیه کنندگان مطرح آن دوران با ساخت آن موافقت نکرده بودند و در نهایت هارون یشایایى پذیرفت که آن را بسازد.
نقش “حمید هامون” مهمترین نقش فیلم بود و انتخاب بازیگرى که بتواند فراز و فرودهاى شخصیتى او را به درستى به اجرا درآورد و به لایه هاى زیرین کاراکتر رسوخ کند کار آسانى نبود. در میان ستارگان سینماى آن سالها مجید مظفرى بازیگرى بود که قرعه فال این نقش به نامش افتاد. داریوش مهرجویى همچنین براى نقش مهشید، به سراغ افسانه بایگان رفت که در سالهای دهه شصت از معدود ستارگان زن سینماى ایران به شمار مى رفت. دو بازیگر حتا تا مرحله ى عقد قرارداد جلو رفتند اما بازى شکیبایى در تئاترى به کارگردانى هایده حائرى توجه داریوش مهرجویى را به خود جلب کرد و او تصمیم گرفت نقش کلیدی حمید هامون را به او بدهد و ملاقات مهرجویى با بیتا فرهى در یک میهمانى نظر او را راجع به بازیگر نقش مهشید نیز تغییر داد و او طى ریسکى بزرگ، دو نقش اصلى فیلمى نامتعارف و تاحدودى ضدژانر را به یک بازیگر کمتر شناخته شده و یک بازیگرِ فیلم اولى داد، ریسکى که جواب داد و نه تنها فیلم را به پدیده اى خاص در سینماى آن سالها بدل نمود بلکه دو بازیگر توانمند را نیز به سینماى ایران هدیه داد.
“هامون” فیلمى ست مملو از نمادها و نشانه ها؛ فیلمى که با تقابل عناصرش معنا می یابد و این مشخصه به بازیها نیز راه یافته است. بازى در نقش حمید هامون نیازمند ترسیم دگردیسیهاى او بود، تحولاتى که در سراسر فیلم رخ می دهند و همین نوسانات شدید رفتارى و انگیزشى در کاراکتر بى تردید کار را براى بازیگر دشوار می کند. و بازی خسرو شکیبایی در قالب این نقش آنقدر درخشان است که نمی توان هیچ بازیگر دیگرى را برای آن تجسم کرد.
“هامون” فیلمى بود که جایگاه خسرو شکیبایى در سینمای ایران را تا اندازه یک ستاره بالا برد و از طرفى هم از بازی او بهترین بهره ممکن را گرفت.
زنده یاد خسرو شکیبایى پس از “هامون” نشان داد که قرار نیست مدام خودش را تکرار کند و او را در فیلمهایى با ژانرها و سبک هاى گوناگون دیدیم که مسلماً بازی وی در هر یک از این فیلمها با فیلمهاى قبلى اش فرق داشت.
خسرو شکیبایى بازیگرى تکرارناشدنى ست، بازیگرى که خود را در اختیار نقش هایش قرار می داد و با گذراندن نقش از خود آن را در باور مخاطب می نشاند، بازیگرى که این روزها جاى خالى او به شدت در سینماى ایران احساس می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- هارون یشایایی: مهرجویی خیلی اهل مدارا بود
- معرفی فیلمهای راه یافته به مرحله دوم جایزه ایسفا
- وکیل متهم ردیف اول: شاید هیچ وقت ابهاماتِ پرونده قتلِ مهرجویی و همسرش حل نشود
- دیوان عالی کشور ایرادات پرونده را پذیرفت/ احتمال وجود شخص یا چاقوی دیگر در پرونده قتل مهرجویی و همسرش
- صدور احکام بدوی ۴ متهم پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش