سینماسینما، مرتضی رنجبران
سینمای ایران بهشت فیلمسازانی است که فیلم هایی برای نفروختن و دیده نشدن می سازند و مشخص نیست این افراد از چه طریقی بودجه ساخت فیلم های بعدی خود را فراهم می کنند.
در سینمای ایران تعداد زیادی از فیلمسازان هستند که سالیان متمادی فیلم هایی ساخته اند که دیده نشده و نمی شود و باز هم فیلم می سازند و بودجه بسیاری از تولیدات این افراد از طریق نهادهای مختلف از جمله بنیاد سینمایی فارابی تامین شده و می شود و همین افراد انگ ابتذال به سینما می زنند.
در مقابل این افراد، استعدادهای بسیاری وجود دارند که به رغم رزومه و کاربلدی و سواد سینمایی، فرصت تولید فیلم نخست خود را نمی یابند و تعداد کمی از این افراد همچون محمد کارت در تک فرصت خود، آثار درخورتوجهی همچون شنای پروانه را خلق می کنند.
در مقابل اما گروه دیگری فقط فیلم می سازند. گاه این فیلمسازی با فرار زیر چتر قشر خاصی بودن و گاه از طریق چیزهایی که هیچکس نمی داند چیست ادامه می یابد. همان چیزهایی که نه در قواعد اقتصادی می آید نه در قواعد مخاطب یابی و نه در جایگاه زیبایی شناسی سینمایی و نه ارزش ها و…
تا دلتان بخواهد سینمای ایران از این موارد عجیب دارد که یکی از مهمترین آنها مرتضی علی عباس میرزایی است. این مورد اما کمی با دیگر گروه ها متفاوت است و اظهار نظر وی درباره رسانه ای ها و منتقدان او را بر سر زبان خبرنگاران انداخت و ابدا فیلمسازی وی مورد بحث خبرنگاران نبوده و نیست.
عباس میرزایی با انزوا به سینما آمد. بعد خون خدا را ساخت و امروز هم بیرو را کارگردانی کرده است. دو فیلم اول وی اکران شده و در نمایش عمومی شکست را در آغوش کشیده اند و فیلم سوم هم به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در بهترین حالت یک اثر تلویزیونی است. سوال اصلی اینجاست چه فرمولی وجود دارد که در سینمای ایران عباس میرزایی ها می توانند به رغم اینکه فیلم هایشان را کسی نمی بیند فیلم بسازند؟ آیا این شایسته سالاری است؟ چگونه بودجه تولید فیلم هایی که در بهترین حالت تلویزیونی هستند تامین شده و به تولید می رسند و در آخر هم همین فیلمسازان پُز اپوزیسیون می گیرند؟
به نظر می رسد سینمای ایران در ریخت و پاش های خود باید کمی تجدید نظر کند. نهادهای حامی تولید فیلم باید به بودجه بیت المال توجه بیشتری داشته باشند و اگر قرار است فیلمی برای دیده نشدن و تنها برای گرفتن عکس یادگاری کارگردان با بیان سخنانی ناشایست درباره اهالی رسانه تولید شود بهتر است ساخته نشده و این بودجه خرج امور بهتری شود چراکه سینمای ایران اینروزها از فقدان بودجه رنج می برد و عباس میرزایی ها تنها مصرف کننده بودجه در این سینما محسوب خواهند شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه