سینماسینما، علیرضا تابش
داستان درخت تنومند سینمای ایران، بسیار بلندتر از عمر مدیریت مدیران و سیاستگذاران حوزهی فرهنگ است، در هر دوره و زمانی، گروهی و جمعی، به حراست از این درخت میپردازند و تلاش میکنند با آبیاری و هرس این درخت تنومند، آن را به شکل زیباتری بیارایند و مسیر رشدش را هموار کنند؛ اما همه میدانیم که ریشههای گسترده این درخت تنومند، با بطن فرهنگ ایران زمین نسبت دارد و از میراث فرهنگی ایرانی و اسلامی با قدمتی چندهزار ساله تغذیه میکند؛ چنین نهاد ریشهداری، هم پیش از عمر مدیریتی مدیران زیست و بقا داشته و هم پس از ادوار مدیریتی مختلف، به رشد و بالندگی خود ادامه خواهد داد. تقویت ارتباط میان مخاطب و سینما، حضور نسل جوان پویا و خلاق در جامعهی سینماگران، و بسط و ترویج فناوریهای نوین و اندیشههای نو، آیندهای درخشان برای سینمای ایران رقم خواهد زد.
تحول در سینمای ایران میتواند نقطه عزیمت خوبی برای تحول در ساختار حکمرانی فرهنگی در کشور باشد. صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایههای اصلی این ساختار نیازمند تحول هستند.
شاید کم و بیش به برخی از بروندادهای سینما نقد منصفانه وارد باشد که هست، اما در دهه پیش رو، نباید به کلیت سینمای ایران حمله شود. اتفاقی که شوربختاته شاهد آن بوده و هستیم و در برخی سطوح نگرش مثبتی نسبت به سینما و کارکردهایش وجود ندارد، این در حالی است که مسائل بنیادین سینما مستلزم همدلی، تکاپو و گرهگشایی است. سینمای ایران شدیداً نیاز به یک اتاق وضعیت دارد. بدین معنا که جایی در ساختار سازمان سینمایی و حتی خانه سینما باید دائماً رصد و پایش دقیقی از متغیرها و شاخصهای مربوط به سینمای ایران و جهان داشته باشد. در حال حاضر چنین اتاق وضعیتی وجود ندارد.
مسائل سینمای ایران را باید از یک منظر آیندهنگرانه تحلیل و فهم کرد. ماندن در مسائل گذشته سینمای ایران، نمیتواند افقگشای سینمای نوین ایران باشد. باید با نگاه واقع گرا و آینده نگر، چالشها و پیشنهادهای پیش روی سینمای ایران تحلیل و ترسیم شود.
از دیگر سو در قرن نو و با درک واقعیتهای جهان امروز، تحول در حکمرانی فرهنگی یکی از ضرورت های پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاههای فرهنگی و رسانهای کشور است. یکی از این رسانههای مهم سینما است، سینمای امروز ایران، با همه مسائل و مصائبش، تفاوت بسیار زیادی در همه ابعاد و شاخصهها، با سینمای پیش از انقلاب دارد. بنابراین از منظر منافع ملی، این دستاورد باید حفظ و تقویت شود. تحول در سینمای ایران مستلزم تحول در ساختار حکمرانی فرهنگی در کشور است.
آیا این تحول در پیش خواهد بود؟
منبع: روزنامه هممیهن

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- زنده نگه داشتن امید /به بهانه اکران فیلم جدید بهروز شعیبی در سینماهای کشور
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- یکی پاسخگو باشد/ درباره «لایههای دروغ»
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- ماجرای عکس حاشیهای از جشنواره فیلم کودک اصفهان چیست؟/ یادداشت علیرضا تابش
- معرفی نامزدهای بخش ملی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
- معرفی آثار بخش بینالملل جشنواره کودک
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد، مسئولان و صنوف سینمایی برای درگذشت فتحعلی اویسی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- «پیرپسر»؛ زخمهایی که هرگز ترمیم نمیشوند
- به یاد شاهپور عظیمی، مترجم سینمایی و ادبی، منتقد سینما/ مردی که درخت میکاشت۱
- رشد چشمگیر سهم بازار همراه اول
- ایرج رضایی درگذشت