سینماسینما، کیوان کثیریان:
سینمای ایران در شرایط فعلی چارهای ندارد تا برای عرضه گسترده تولیدات خود در جهان فکر جدی و اساسی کند. جایگاه سینمای ما به عنوان یکی از جدیترینها و مهمترینها در دنیا، در جشنوارهها اعتبار و اهمیتی بهسزا دارد ولی در بازار جهانی سهمی بسیار بسیار اندک و ناچیز را به خود اختصاص داده است.
در شرایط حاضر سینمای ما عملا در بازار جهانی سینما غایب است. این غیبت موجب شده تا تمامی بسترهای عرضه از هزاران سینمای اکران جهانی گرفته تا شبکههای پرتعداد تلویزیونی و از شبکه دی وی دی گرفته تا حوزه تبلیغات و ناوگان عظیم هواپیماها و سایر بازارها همگی از فیلمهای ایرانی خالی باشند.
اصلا همین مورد آخر میتواند به تنهایی صنعت سینمای ایران را متحول کند و رونق ببخشد.
هزاران پرواز در روز در سراسر دنیا انجام میشود که در اکثر آنها امکانات پخش فیلم تعبیه شده و شرکتهای هواپیمایی طی یک فرایند کاملا مرسوم، رایت پخش این فیلمها را از صاحبان آنها خریداری میکنند. در برخی پروازها واقعا هزاران فیلم با چندین زیرنویس در دسترس هر مسافر است که در مانیتور کوچک مقابل او، قابل انتخاب و نمایش خواهد بود. خب! سینمای ایران از این امکان مهم و درآمدزا به کلی محروم است. در این مجموعه، شما انواع و اقسام فیلم و سریال از اقصی نقاط دنیا میبینید جز ایران. کشورهای شرق آسیا، ترکیه و حتی کشورهای عربی در این مجموعه سهم دارند ولی ایران که سینمایش به مراتب غنیتر و پراعتبارتر است، نه.
از سوی دیگر، هر روزه هزاران سالن سینما در دنیا درگیر پخش فیلمهای روز دنیا هستند. انبوه سالنهای سینما دارند فیلمهای مهم را پوشش میدهند، بعضی فیلمها در دهها و صدها سالن در کشورهای مختلف دنیا به نمایش درمیآیند. آن وقت فیلمهای ایرانی تقریبا جز یکی دو فیلم در سال، راهی به این بازارها ندارند. حتی پرطرفدارترین فیلمهای سینمای ما با بیست، سی و چهل سالن سینما در داخل کشور، به اعدادی در فروش دست پیدا میکنند که در مقابل اعداد نجومی که میتواند در فروش جهانی جابجا شود، بسیار اندک است.
همین نبود پخش بینالمللی علاوه بر لطمه اقتصادی، مشکلات دیگری هم ایجاد میکند. مثلا هرساله در انتخابهای اسکار، نماینده سینمای ما معمولا از همین نقطه ضربه میخورد.
در هرحال سینمای ایران بابت غیبت در بازار جهانی از امتیازات ریز و درشت مادی و معنوی محروم مانده است. از همین بابت گردش پول بینالمللی در آن به شدت اندک است و در نتیجه اقتصاد نحیف و ضعیفی دارد. برای رفع این مشکل، ابتدا یک عزم جدی از سوی مسئولان سینمایی ایران لازم است و سپس حضور پخش کنندگان خبره، فعال، بانفوذ و صاحب سیستم بازاریابی قدرتمند جهانی با مخاطب شناسی دقیق و شناخت بازارهای مناسب و مخاطبان هدف، که بتوان به تدریج فضای عرضه مطلوب را برای سینمای ایران فراهم کرد؛ آن را از برکه اکران محدود صرفا داخلی و بازار کوچک نمایش خانگی به دریای نامتناهی عرضه و اکران جهانی هل داد.
طبعا مناطق مختلف دنیا میتوانند بازار مناسبی برای سینمای ما باشند. سینمای ایران در سراسر دنیا شناخته شده است و علاقمندان بسیاری هم دارد. ولی به دلیل در دسترس نبودن، عملا به دست مخاطبان بالقوهاش در جهان نمیرسد.
فیلم خوب در بازار فرهنگی دنیا یک کالای با ارزش و یک سرمایه مهم است و سینمای ایران از این حیث سرمایههای پرشماری دارد. اما سینمای جزیرهای و بیسیستم ما بدون بهرهگیری از امتیازات و منافع پخش جهانی توان استفاده از این سرمایهها را ندارد و متاسفانه فرصتهای طلایی زیادی را میسوزاند.
منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی