سینماسینما، حسین سلطان محمدی
موضوعات دوران معاصر، به دلیل وجود شواهد زنده بسیار، مدعیان بسیاری دارند و طرح موضوعات درباره آنها، همیشه پر بحث و مناقشه برانگیز است و شخصیت های معاصر، از جمله آنان هستند. نخستین مدعی، اعضای خانواده افراد شناخته شده هستند که به دلایل منطقی و البته عاطفی، اصرار دارند که ورود به جزئیات ناگفته زندگی این شخصیت، از محدوده موجود فراتر نرود. مدعیان بعدی، کسانی هستند که با او در ارتباط بوده اند یا در دوران حیاتش، حضور داشته و تعامل فکری داشتند. و البته مدعیان آخر، نسل شتابناک و بی قاعده و اصول امروزی که فکر می کنند اگر چیزی را به دست آوردند که تاکنون ندیده بودند، حیرت نمادین خود را از کشفیات شان، باید به جامعه اعلام کنند و اگر ابزار این اعلام، ساختارهای رسانه های جمعی یا زنجیره ای از فالوئرهای فضای مجازی باشد، که قطعا خود را در عرش احساس می کنند و به سخنان فرش مآبان، اعتنایی ندارند! تازه ترین شاهکار این نسل تازه از راه رسیده، مجموعه مستندی است که تولید کردند و به پخش از شبکه سه سیما رسانده اند درباره شهید سید مرتضی آوینی.
شهید آوینی دو مقطع شاخص در زندگی داشت: پیش از انقلاب و پس از انقلاب. این دو مقطع، تمایزهای بنیادین با هم داشته اند. این را کسانی که در دوران حیات او، بوده اند و مستقیم یا غیرمستقیم با او ارتباط رودررو یا فکری داشته اند، می دانستند و البته برایشان خیلی اهمیت نداشت که از کجا به کجا رسیده است، چون آنچنان در مباحث فکری، متفاوت و متمایز سخن می گفت و می نوشت و عمل می کرد، که برای کسی اهمیت نداشت چه بوده و چه شده است. او در نگارش، در اندیشه و در فیلمسازی مستند، شاخصه های خود را داشت و به قدری این شاخصه ها متفاوت از آداب و رسوم زمانه خود بود که خروجی ذهنی او در قالب کتاب، مقاله، مجموعه های مستند و مدیریت مجله، برای همگان مهمتر می نمود تا غرق شدن در بحث های زردی همچون «از کجا آمده است». موافقان و مخالفان همدوره با حیات شهید آوینی، ورود به جزئیات زندگی شخصی او را جزو نازل ترین امور دانسته و اصلا کنکاش نمی کردند.
خود من به عنوان یک عنصر رسانه ای، در دوران حیات ایشان، اصلا برایم مهم نبود که در گذشته متمایزش چه بوده است. نهایتا برای خود، نوعی قیاس با امثال حر ریاحی در واقعه کربلا یا حتی افرادی که در دوره گذشته به روش های آن دوران زیسته بودند و اکنون در دوره پس از پیروزی انقلاب، روش زندگی و مشی فکری دیگری داشتند، می کردم و دنبال منش فکری و رفتاری شهید آوینی بودم. حتی یک بار که به صورت مستقیم فرصت گفت و گوی رودررو با وی، به مناسبت فعالیت گروه تلویزیونی حوزه هنری داشتم – که در هفته نامه سینما چاپ شد و چند سال پیش مجددا در سایت مشرق بازنشر داده شد – و بحث طولانی ای هم شد که حدود چهارساعت شد شاهد بودم خود آوینی، در بخش هایی از این گفت و گو، ضبط را خاموش می کرد و نکاتی را برای تکمیل اطلاعات من و نه برای انتشار در رسانه عمومی بیان می کرد، من درک می کردم که هر چیزی قابل بیان برای عموم نیست. یا زمانی که برای انتشار ویژه نامه برای فصلنامه سینمایی فارابی با موضوع «روایت فتح» با دست اندرکاران این گروه گفت و گو می کردم، از زبان چند نفر از فیلمبرداران این گروه شنیدم که آوینی اصلا اجازه نمی داد از لحظه آخر شهادت بچه های جبهه و جنگ فیلم گرفته شود چون معتقد بود لحظه خاص دیدار با ذات پروردگار برای آن شهید است و نباید دوربین در آن، ورود پیدا کند. این بخشی از روشی بود که به «مستند اشراقی» موسوم شده بود. حالا من به عنوان یک رسانه ای، بعد از سی سال با نسلی رویارو شده ام که به زعم خودشان، اسرار منتشرناشده ای را از زندگی این شهید یافته اند و چند بزرگوار را هم یافته و از آنان درباره آوینی پرسیده اند و وجهه همت شان، با وجود خیرخواهی، به خروجی ای منجر شده که علاوه بر خانواده درجه یک آوینی اعم از همسر، دختر و داماد، محل بحث دیگران شده است. در دوران ما هم، خیلی حرفها شنیده یا زده می شد اما به قاعده اصطلاحی دروازه بانی خبر حرفه ای، همه آنها منتشر نمی شد یا به خواست صاحبان مطلب، حذف می شد. اکنون می شنویم که آرشیوها باز شده و حتی مباحثی که به هنگام ضبط، به خواست گوینده، منتشر نشده، برای انتشار استفاده شده است. این هم خاصیت نسل شتابناک رسانه ای امروز است که سرعت در انتشار نسبت به ملاحظه متون برایشان اهمیت بیشتری دارد و البته به نام آزادی یا مانند آن، تعبیر می کنند.
حالا باید پرسید که از انتشار آنچه مستور مانده درباره شخصیتی که از نمونه های ناب بیانگر اندیشه انقلاب اسلامی در حوزه مستند جنگ و حتی طراح مباحث اندیشه ای برای سینما بوده، چه هدفی داشته اند؟ آوینی در دوران حیات خود، شاخص اندیشه اش بود، اما الان به دور از اندیشه، زندگی شخصی اش به روی دایره ریخته شده است. علت ساخت این مجموعه مستند، چه بوده است؟ نقد دیدگاه آوینی با ادعای آشنایی بیشتر با وجوهات شخصی زندگی؟ معرفی این شخصیت به نسل فعلی و آن هم بعد سی سال، به روشی که نسل شتابناک فعلی آمیخته به لایه سطحی زندگینامه ها و اندیشه ها و نه حاضر در عمق مباحث می پسندد و می فهمد؟ جالب است که محققی فرانسوی (اگنس دوویکتور) با تحلیل آثار مستند روایت فتح از شهید آوینی، به تحلیل اندیشه فیلمسازی و روش کار او می پردازد و کاری به زندگی شخصی او ندارد، اما اینجا، حکایت دیگری است و تفاوتی میان کسانی که با اندیشه و نقد و تحلیل آن کار دارند تا کسانی که به زندگی شخصی می پردازند. به راستی چه هدفی وجود داشته که دربرابر اعتراضات داماد وی که البته چهره آشنایی از دوران حضور شهید آوینی در ماهنامه سوره تاکنون بوده، یعنی حسین معززی نیا، یا دخترش (کوثر آوینی) که او نیز سالها دستی بر قلم داشته و همچنین همسرش (مریم امینی) که او نیز نویسنده مسبوق به سابقه در حوزه سینماست، پاسخ های تهاجمی یا بی اعتنا به نکات مطرح شده از سوی اینان، دیده شده است؟ هر آنچه هست، برآیندی از عریانی رفتار نسل امروزی است که به بهانه آزادی، بی در و پیکر منتشر می کنند و افتخار به یکه تازی در افشای امور ناگفته. و اگر این عریانی از زاویه دید دینی درآمده باشد، که نامطلوب تر. در دین هم، اینقدر بی پروایی در بیان دیده نمی شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





