سینماسینما، زهرا مشتاق
اعضای شورای پروانه نمایش به پیشنهاد شخص محمد خزاعی رئیس سازمان سینمائی و توسط محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند. توجه به این فهرست هفت نفره کافی است که بدانیم سینما از این پس قرار است چه مسیری را طی کند و مهم تر آنکه چه مسیر نفس گیری بر سر راه سینماگران ایرانی ایجاد خواهد شد.
سینماگران ایرانی سال هاست که در پس انواع محدودیت ها و ممیزی های اغلب شخصی و سلیقه ای و بعضا ایدئولوژیک و جناحی، باز هم تاب آورده و فیلم های قابل دفاعی در گونه های مختلف ساخته و ارائه کرده اند و چراغ این سینما را نه تنها در ایران که در جهان نیز روشن نگه داشته اند. اما این ترکیب به طور جدی یک شمشیر از رو بسته است. حتی اگر چهره آشنا و منعطف پژمان لشگری پور در آن باشد. پیشینه افراد معرفی شده که گرایش های سیاسی و عقیدتی آنها بر کسی پوشیده نیست، این سینمای نازنین و خسته را بیش از گذشته به قربانگاه نزدیک تر می سازد. اگر در دوره اصلاحات هم، فیلمسازان شناخته شده حوزه اجتماعی کمتر موفق به ساخت فیلم های اجتماعی مورد نظر خود شده اند، اکنون باید منتظر اخته شدن بیش از پیش این سینما باشیم. یعنی حتی اگر فیلمنامه ای از هفت خوان، شما بخوانید هفتاد خوان رستم گذشته باشد و به مرحله ساخت و نمایش رسیده باشد، در نهایت با سد ۹ نفره عظیمی رو به رو خواهند شد که چه بسا انواع ممیزی ها را از انبان خود درآورده و با علاقه تقدیم سینماگران کنند. لطفا نگویید هنوز که اتفاقی نیفتاده. فیلمی سانسور یا توقیف نشده. صبور باشید و اندکی در سخنرانی ها و اظهارنظرهای آنان در باب مسائل فرهنگی و سینما دقت کنید. برای مثال بیژن نوباوه که یکی از چهره های تندرو در کمیسیون فرهنگی مجلس است در یکی از گفت و گوهای خود به طور مشخص گفته است نگاه به مقوله فرهنگ از سوی دولت و مجلس بسیار ضعیف است. همین شخص درجای دیگری از مسئولان سینمایی وقت برای نداشتن استراتژی و نقشه راه انتقاد کرده و بیان داشته از سینمایی که از تربیت جامعه فاصله بگیرد، باید ترسید.
از دیگر اعضای این شورا ریاست سازمان تبلیغات اسلامی است که مدتی قبل تعدادی از تهیه کنندگان در نامه ای سرگشاده بابت عدم پرداخت وجوه وصول شده در سینماهای تحت پوشش حوزه هنری او و سازمان متبوعش را تهدید به شکایت کردند که البته موسسه بهمن سبز متعلق به حوزه هنری جوابیهای بر ادعاهای تهیهکنندگان صادر کرد مبنی بر اینکه این موسسه بدهی های خود را پرداخت کرده است.
نکته قابل تامل نگاه خاص این ترکیب به امری به نام سینما است. حتی دو فردی که به طور مستقیم منتسب به سینما محسوب می شوند، نوع فیلم هایشان همسو با جریان کلی سینمای ایران نیست.
اما مهم ترین پرسش شاید این باشد که وقتی برای تصویب یک فیلمنامه جهت ساخت تا مرحله تایید و ساخته شدن، انواع سد و دست انداز در مسیر سازندگان فیلم قرار داده می شود؛ چرا و با کدام دلیل یا دلایل شمشیر به دست، بر پیکر نیمه جانی که خودش را به آخرین مرحله صعود و نمایش رسانده است، باز ان قلت و چون و چرا می آورید؟ اساسا وجود شورایی با عنوان پروانه نمایش چه محلی از منطق دارد و اگر باید حتما وجود داشته باشد، چرا از چهره های شناخته شده و آشناتر سینما که حداقل میانه رو تر بوده باشند، دعوت و انتصابی صورت نگرفته است. خدا کند برای این سینما خواب های بد ندیده باشید و آن را به تریبونی برای عرضه نظرات سیاسی و عقیدتی تبدیل نکنید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- وزیر ارشاد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست/ نمیتوانیم نسبت به خشونت و تزلزل ارزشهای خانوادگی در نمایش خانگی بیتفاوت باشیم
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- واکنش خزاعی به هتک حرمت قرآن؛ خودداری از پذیرش محصولات کشور سوئد در جشنوارههای ایران
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- توضیح وزیر ارشاد درباره حمله اخیر به کنسرت گرشا رضایی
- دبیر جشنواره ۴۲ حکم گرفت؛ امینی دبیر ماند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»