سینماسینما، یزدان سلحشور
یک. تنها صفتی که دربارهی دومین فیلم سروش صحت به نظرم میرسد «تر و تمیز» است؛ فیلم اولش هم همین طور بود [«جهان با من برقص»] و حالا، با دومین گاماش در کارنامهی سینماییاش [نه تلویزیونیاش -به عنوان بازیگر و البته کارگردان-]، با «ایده»ی تازهای برای سینمای ایران [و نه جهان] فیلم دلپذیری ساخته که همان دو ضعف مشهود فیلم اول را داراست، به اضافهی امتیازاتِ پرشمار فیلم نخست. صحت باید برای ریتم کمدیهای سینماییاش، فکری بکند؛ به گمانم این فیلم هم مثل «جهان با من برقص» میتوانست ریتم تندتری داشته باشد؛ تنها تفاوت شاید در این باشد که ریتم کُند فیلم اول، با «ایده»ی انتظار کشیدن مرگش، تا حدی همخوانی داشت اما این جا این همخوانی را متأسفانه شاهد نیستیم. دومین ضعف مشابه، وجود چند «پایان» در فیلم است و شخصاً هم با پایانِ «صبحانه با زرافهها» مشکل دارم. موسیقی پایانی هم ناساز است با این سکانس. فقط به خاطر موسیقی ایرانی بودنش؟ گمان نکنم! خیلی عجیب است که صحت، در مجموعه آثارش، در بخش اعظمِ سکانسها، موسیقی را خوب سوئیچ میکند به تصویر و اینجا… چه عرض کنم! [حالا هر قصهای بوده، فیلماش مهمتر از آن قصههاست!]
دو. هر چه گشتم، مدرکی لو رفته درباره نام فیلمنامهنویس پیدا کنم حتی در صفحهی ویکیپدیای فیلم هم نبود بنابراین بنده بیتقصیرم! فیلمنامهنویس، هر که هست کارش را خوب بلد است نه فقط در محدودهی سینمای ایران… که کلاً اینکاره است؛ دیالوگنویسی «بومی» و «درخشان» و بدون لودگی؛ خلقِ کُمدی از هیچ؛ امری که در سینمای کمدی ما، بهشدت جایش خالیست.
سه. هر چه از کلاس بازیهای این فیلم بنویسم، کم است؛ واقعاً خوباند؛ همه و البته بازیگران اصلی، خیلی بیشتر؛ هوتن شکیبا، بهرام رادان، پژمان جمشیدی، بیژن بنفشهخواه و هادی حجازیفر، احتمالاً بهترین بازیهای کارنامهی هنریشان را ارائه دادهاند؛ گرچه باید به این نکته هم اشاره کنم که چندان شگفتزده نشدم! کلاس بازیگری آثار صحت، عموماً بالاست و «جهان با من برقص» هم، بازیهای واقعاً خوبی داشت.
چهار. تصویری که فیلم ارائه میدهد همهی تصویر ایران امروز نیست اما لااقل، آن بخشی را که انتخاب کرده، بدون «رتوش» و «ممیزی» ارائه میدهد؛ از این نظر، فیلمیست که در دهههای بعد هم، دربارهاش سخن خواهند گفت. [فیلمی که تاریخ را دور بزند، تاریخ هم دورش میزند! اما فیلمی که حتی به بخش کوچکی از تاریخ، نگاهی باورپذیر داشته باشد، مخاطبانِ دهههای بعد هم دوباره به آن باز میگردند.]
پنج. به گمانم اگر صحت، فکری برای بهتر شدن ریتم فیلم بکند و سکانس پایانی را هم، ادیت کند، «صبحانه با زرافهها» میتواند خارج از مرزهای ایران هم بدرخشد. [تصمیماش با خودش است؛ فیلم آدم مثل بچه آدم است باید درست بزرگش کند!]

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- انتشار اولین عکسها از مجموعه جدید سروش صحت
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- وقتی کابوس از ازل با بشر زاده شد/ نگاهی به فیلم «سمره»
- نمایشی از بطالت/ نگاهی به فیلم «پلان ۷۵»
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد