سینماسینما، فریبا اشوئی
صددام به کارگردانی پدرام پور امیری از آن دسته فیلمهایی است که با یک ایده بکر آغاز میشوند و در شروع، مخاطب را غافلگیر میکنند.
صلاح شریف مردی ایرانی است که به دلیل شباهتش به صدام حسین به قلب یک توطئه کشانیده می شود. ترکیب بینقصی از سیاست، هویت و موقعیتهای کمدی.
اما فیلم هرچه جلوتر می رود، تماشاگر آن بیشتر درمییابد که فیلم بیش از آنکه بخواهد بدلی از صدام را رو رونمایی کند، در واقعی به بدلی از گونه ساختاری خودش تبدیل شده است.
بدلی از یک کمدی جسور، بدلی از یک نقد سیاسی تند، یا بدلی از یک تجربه سینمایی کامل.
فیلم در واقع بیشتر روی شانه های رضا عطاران حرکت میکند؛ بازیگری که سالهاست میداند چطور در مرز بین بلاهت و درایت، یک کاراکتر بهیادماندنی بسازد. در این فیلم هم، او با چهرهای گمگشته، زبان بدنی خسته و واکنشهایی کند، هم از تماشاگرش خنده میگیرد و هم در لحظاتی برایش اندوه میسازد. اما افسوس که حتی این بازی پرکشش او هم نتوانسته است ضعفهای ساختاری فیلم را پنهان کند.
پریناز ایزدیار برای نخستینبار در این فیلم وارد عرصه کمدی شده است و اگرچه تلاشش هم در این نقش ستودنی است، اما اساسا طراحی نقش او، آنقدر کمعمق و نیمپرداخت مانده که فقط در چند صحنه کوتاه است که مجال دیدهشدن مییابد.
آزاده صمدی هم با انرژی همیشگیاش، کمی رنگ به قاب پاشیده، اما او هم حضورش در این فیلم بیشتر کارکرد تزئینی داشته تا تاثیر دراماتیک.
بزرگترین مسئله فیلم، روایت نامنسجم و صد البته لحن آن است. لحنی که اثر را بین کمدی موقعیت، هجو سیاسی و حتی ملودرام سرگردان نگاه داشته است. فیلمنامه از همان پرده اول در ترسیم گرهها دودل و در خلق تعلیق ها بیانگیزه است.
در اصل شوخیهای آن هم یا دیر میرسند یا زیادی محتاط عمل می کنند.
بهنظر میرسد فیلمساز(پدرام پورامیری) از جسارت ایدهاش ترسیده و در میانه راه، تصمیم گرفته است تا همه چیز را نیمه جویده تحویل تماشاگرش بدهد.
با این حال، زیر این لایههای ناتمام، فیلم تا حدودی دغدغهمند هم بوده است. «صددام» درباره دنیایی سخن می گوید که در آن شبیه بودن از اصل بودن مهمتر است. درباره بدلهایی است که به جای اصلی ها نشستهاند.
درباره آدمهایی است که تصویرشان مهمتر از حقیقتشان است و اگرچه تمام این حرفها در فیلم پرت و پلا شده اند، اما باز رگههایی از معنا را از خود باقی گذاشته اند.
«صددام» فیلمیاست با ایدهای درخشان، اجرایی پرنوسان و پیامی که میان خنده و بلاتکلیفی گم شده است. فیلمی که خواسته هم بخنداند، هم نیش بزند و هم نقد کند. اما در نهایت، تبدیل به بدلِ همه اینها شده است؛ بدلی که مختصر برقی می زند، اما طلا نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- تقوایی، کاشف سکوتها و رازهای ناگفته
- «ناتوردشت»؛ قصهای از وجدان، آبرو و جمعیت
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- جدیدترین آمار فروش فیلمها؛ ۶.۸ میلیارد، سهم گیشه در سه روز گذشته
- فروش ۳۸ میلیاردی سینماها در هفته گذشته/ گیشه سینما همچنان در اختیار کمدیها است
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- «بی سروصدا» هفته بعد میآید؛ اکران دوم سال ۱۴۰۴ با ۶ فیلم
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





