سینماسینما، فریبا اشوئی
صددام به کارگردانی پدرام پور امیری از آن دسته فیلمهایی است که با یک ایده بکر آغاز میشوند و در شروع، مخاطب را غافلگیر میکنند.
صلاح شریف مردی ایرانی است که به دلیل شباهتش به صدام حسین به قلب یک توطئه کشانیده می شود. ترکیب بینقصی از سیاست، هویت و موقعیتهای کمدی.
اما فیلم هرچه جلوتر می رود، تماشاگر آن بیشتر درمییابد که فیلم بیش از آنکه بخواهد بدلی از صدام را رو رونمایی کند، در واقعی به بدلی از گونه ساختاری خودش تبدیل شده است.
بدلی از یک کمدی جسور، بدلی از یک نقد سیاسی تند، یا بدلی از یک تجربه سینمایی کامل.
فیلم در واقع بیشتر روی شانه های رضا عطاران حرکت میکند؛ بازیگری که سالهاست میداند چطور در مرز بین بلاهت و درایت، یک کاراکتر بهیادماندنی بسازد. در این فیلم هم، او با چهرهای گمگشته، زبان بدنی خسته و واکنشهایی کند، هم از تماشاگرش خنده میگیرد و هم در لحظاتی برایش اندوه میسازد. اما افسوس که حتی این بازی پرکشش او هم نتوانسته است ضعفهای ساختاری فیلم را پنهان کند.
پریناز ایزدیار برای نخستینبار در این فیلم وارد عرصه کمدی شده است و اگرچه تلاشش هم در این نقش ستودنی است، اما اساسا طراحی نقش او، آنقدر کمعمق و نیمپرداخت مانده که فقط در چند صحنه کوتاه است که مجال دیدهشدن مییابد.
آزاده صمدی هم با انرژی همیشگیاش، کمی رنگ به قاب پاشیده، اما او هم حضورش در این فیلم بیشتر کارکرد تزئینی داشته تا تاثیر دراماتیک.
بزرگترین مسئله فیلم، روایت نامنسجم و صد البته لحن آن است. لحنی که اثر را بین کمدی موقعیت، هجو سیاسی و حتی ملودرام سرگردان نگاه داشته است. فیلمنامه از همان پرده اول در ترسیم گرهها دودل و در خلق تعلیق ها بیانگیزه است.
در اصل شوخیهای آن هم یا دیر میرسند یا زیادی محتاط عمل می کنند.
بهنظر میرسد فیلمساز(پدرام پورامیری) از جسارت ایدهاش ترسیده و در میانه راه، تصمیم گرفته است تا همه چیز را نیمه جویده تحویل تماشاگرش بدهد.
با این حال، زیر این لایههای ناتمام، فیلم تا حدودی دغدغهمند هم بوده است. «صددام» درباره دنیایی سخن می گوید که در آن شبیه بودن از اصل بودن مهمتر است. درباره بدلهایی است که به جای اصلی ها نشستهاند.
درباره آدمهایی است که تصویرشان مهمتر از حقیقتشان است و اگرچه تمام این حرفها در فیلم پرت و پلا شده اند، اما باز رگههایی از معنا را از خود باقی گذاشته اند.
«صددام» فیلمیاست با ایدهای درخشان، اجرایی پرنوسان و پیامی که میان خنده و بلاتکلیفی گم شده است. فیلمی که خواسته هم بخنداند، هم نیش بزند و هم نقد کند. اما در نهایت، تبدیل به بدلِ همه اینها شده است؛ بدلی که مختصر برقی می زند، اما طلا نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- تقوایی، کاشف سکوتها و رازهای ناگفته
- «ناتوردشت»؛ قصهای از وجدان، آبرو و جمعیت
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- جدیدترین آمار فروش فیلمها؛ ۶.۸ میلیارد، سهم گیشه در سه روز گذشته
- فروش ۳۸ میلیاردی سینماها در هفته گذشته/ گیشه سینما همچنان در اختیار کمدیها است
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- «بی سروصدا» هفته بعد میآید؛ اکران دوم سال ۱۴۰۴ با ۶ فیلم
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





