عزیزالله حاجی مشهدی / منتقد فیلم ومدرس سینما
وجود روزنامه ها ونشریات تخصصی سینمایی به موازات چرخه ی تولید فیلم و گرمی بازار سینما، می تواند در رشد ورونق اقتصادی صنعت سینما نیزنقش موثری داشته باشد.این گونه نشریات جدا از دوره های انتشارشان در قالب های روزنامه ، هفته نامه ،ماهنامه و یا فصلنامه ی تخصصی سینمایی ، می توانند با مخاطب شناسی دقیقی، به فرصت ها وتهدیدهای موجود در عرصه ی هنر صنعت سینما بپردازند و با تکیه بر جنبه های علمی و پژوهشی، بخش عمده یی از مطالب مورد نیاز مخاطبان خود را در جلب وجذب آنان به مطالعه ی این نشریات از یک سو و برافروختن ِ آتش اشتیاق و علاقه ی روز افزون سینما دوستان به سینما وتماشای تولیدات تازه ی سینمای ما از سویی دیگر، باعث گرمی ورونق بازار سینما شوند.
واقعیت این است که در حال حاضر به دلیل جذابیت های ذاتی هنر سینما ، در کنار کنجکاوی های غیر معمول بسیاری از مخاطبان سینما برای مطالب مربوط به حواشی زندگی بازیگران و دست اندرکارن سینمایی ، برخی از نشریات ومجله های سینمایی ، به خصوص نشریات میان مایه – معروف به نشریات زرد – که پرداختن به حاشیه های سینما و برخی شایعات مربوط به مسایل خصوصی بعضی از بازیگران و ستاره های سینما برای آن ها جذابیت بیش تری دارد ، در مدار درست و بهنجاری حرکت نمی کنند ، به گونه یی که حتی برخی از نشریات غیر تخصصی سینما از جمله نشریات ورزشی ، پزشکی و اقتصادی نیز صفحاتی را به مطالب سینمایی اختصاص می دهند و برای کمبود مطالب مبتنی بر تحقیق و متکی بر روش های تحقیق علمی خود ، در فضایی خالی از گفتمان طبیعی و سالم ، گاه به شیوه هایی متوسل می شوند که بیش تر بر جذابیت های کاذب تاکید دارد و شرایطی ایجاد نمی شود که بتواند به درستی فرصت مناسبی برای طرح مشکلات جدی پیشاروی سینما به وجود آورد و از طریق نقد منصفانه ومصلحانه به کیفیت مطلوب آثار و برطرف شدن تدریجی کمداشت های موجود در عرصه ی سینما، منجر شود.
مشکلاتی از قبیل گرانی کاغذ ، توزیع نامناسب نشریات ، کمبود شمارگان ( تعداد نسخه های چاپی) و گاه انتشار نامنظم آن ها و کاهش هر روزه ی مخاطبان سنتی برخی از روزنامه ها و مجلات ی سینمایی، شرایط نامساعدی ایجاد کرده است که به دلیل توزیع نامناسب یارانه های دولتی و عدم تو زیع مناسب آگهی هایی که به قصد حمایت مالی و جبران بخشی از هزینه های چاپ و انتشار این نشریات ، پرداخت می شود ، باعث شده است که روز به روز بر مشکلات انتشار نشریات سینمایی افزوده شود و ادامه ی کار در صورت تکرار و تداوم چنین روندی به راستی دشوار و گاه حتی غیر ممکن شود. تعطیلی به ظاهر موقت ماهنامه ی وزین ” صنعت سینما ” ، به عنوان یکی از نشریات تخصصی سینما، در دو سه ماه گذشته که همواره با نگاهی مصلحانه به انعکاس مطالب و اخبار و نقد وبررسی آثار سینمای ایران وجهان می پرداخته است ، می تواند نمونه یی تاسفبار از یک ضایعه ی فرهنگی در این دیار به حساب آید که تنها عشق و علاقه و پشتکار و ایستادگی یک نفر به نام صاحب امتیاز یا مدیر مسئول و سردبیر نمی تواند نجات بخش چنین نشریه یی باشد.
صد البته که بازتاب مستقیم چنین دشواری ها و کمداشت هایی که هم اکنون گریبانگیر نشریات سینمایی شده است ، به زودی به سراغ خود صنعت سینما نیز خواهد رفت تا گلوی سینمای نیمه جان ما را نیز را بفشارد ! به ویژه که می دانیم ، نشریات سینمایی و خود سینما و چرخه ی تولید فیلم هیچ گاه از جو حاکم بر فضای رسانه های نوشتاری جامعه ی امروز ما جدا نبوده و وضعیت سینما در شرایط رکود یا رونق آن می تواند در حال وروز نشریات تخصصی سینما نیز تاثیری انکار نا پذیر داشته باشد.
باید امیدوار بود که با وجود پیدایش و رونق روز افزون بسیاری از رسانه های نوظهور از اینترنت گرفته تا بسیاری از شبکه های اجتماعی و به ویژه کانال های پرزرق وبرق ماهواره یی ، نشریات تخصصی سینمایی ما بتوانند هم چنان به حیات و رسالت خود ادامه دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امیدواری به کاهشِ رنجِ زبان پریشی
- رنج بیپایانِ رفتن! / نگاهی به فیلم رفتن ساخته برادران محمودی
- نگاهی به فیلم «کوپال» ساخته کاظم ملایی/ رهایی از دام خودشیفتگی!
- نگاهی به مستند «بنیانگذار محک»/ شفاخانه مهرورزی
- نگاهی به مستند «شاعران زندگی»/ زنان؛ شاعران ِ زندگی شیرین
- نگاهی به فیلم وارونگی ساخته بهنام بهزادی/ وارونگی پندارها و کردارها!
- نگاهی به «رم، شهر بیدفاع!» ساخته روبرتو روسلینی/ رم، بهار سینمای ایتالیا!
- نقدی بر مستند «صدای سکوت»/ فریادِ تصاویر بی صدا !
- نگاهی به فیلم قیچی ساخته کریم لکزاده/ مکافاتِ گُریزناپذیر
- پروندهای برای سینمای فرهادی۶/ تصویر خانواده در سینمای اصغر فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!