عزیزالله حاجی مشهدی / منتقد فیلم ومدرس سینما
وجود روزنامه ها ونشریات تخصصی سینمایی به موازات چرخه ی تولید فیلم و گرمی بازار سینما، می تواند در رشد ورونق اقتصادی صنعت سینما نیزنقش موثری داشته باشد.این گونه نشریات جدا از دوره های انتشارشان در قالب های روزنامه ، هفته نامه ،ماهنامه و یا فصلنامه ی تخصصی سینمایی ، می توانند با مخاطب شناسی دقیقی، به فرصت ها وتهدیدهای موجود در عرصه ی هنر صنعت سینما بپردازند و با تکیه بر جنبه های علمی و پژوهشی، بخش عمده یی از مطالب مورد نیاز مخاطبان خود را در جلب وجذب آنان به مطالعه ی این نشریات از یک سو و برافروختن ِ آتش اشتیاق و علاقه ی روز افزون سینما دوستان به سینما وتماشای تولیدات تازه ی سینمای ما از سویی دیگر، باعث گرمی ورونق بازار سینما شوند.
واقعیت این است که در حال حاضر به دلیل جذابیت های ذاتی هنر سینما ، در کنار کنجکاوی های غیر معمول بسیاری از مخاطبان سینما برای مطالب مربوط به حواشی زندگی بازیگران و دست اندرکارن سینمایی ، برخی از نشریات ومجله های سینمایی ، به خصوص نشریات میان مایه – معروف به نشریات زرد – که پرداختن به حاشیه های سینما و برخی شایعات مربوط به مسایل خصوصی بعضی از بازیگران و ستاره های سینما برای آن ها جذابیت بیش تری دارد ، در مدار درست و بهنجاری حرکت نمی کنند ، به گونه یی که حتی برخی از نشریات غیر تخصصی سینما از جمله نشریات ورزشی ، پزشکی و اقتصادی نیز صفحاتی را به مطالب سینمایی اختصاص می دهند و برای کمبود مطالب مبتنی بر تحقیق و متکی بر روش های تحقیق علمی خود ، در فضایی خالی از گفتمان طبیعی و سالم ، گاه به شیوه هایی متوسل می شوند که بیش تر بر جذابیت های کاذب تاکید دارد و شرایطی ایجاد نمی شود که بتواند به درستی فرصت مناسبی برای طرح مشکلات جدی پیشاروی سینما به وجود آورد و از طریق نقد منصفانه ومصلحانه به کیفیت مطلوب آثار و برطرف شدن تدریجی کمداشت های موجود در عرصه ی سینما، منجر شود.
مشکلاتی از قبیل گرانی کاغذ ، توزیع نامناسب نشریات ، کمبود شمارگان ( تعداد نسخه های چاپی) و گاه انتشار نامنظم آن ها و کاهش هر روزه ی مخاطبان سنتی برخی از روزنامه ها و مجلات ی سینمایی، شرایط نامساعدی ایجاد کرده است که به دلیل توزیع نامناسب یارانه های دولتی و عدم تو زیع مناسب آگهی هایی که به قصد حمایت مالی و جبران بخشی از هزینه های چاپ و انتشار این نشریات ، پرداخت می شود ، باعث شده است که روز به روز بر مشکلات انتشار نشریات سینمایی افزوده شود و ادامه ی کار در صورت تکرار و تداوم چنین روندی به راستی دشوار و گاه حتی غیر ممکن شود. تعطیلی به ظاهر موقت ماهنامه ی وزین ” صنعت سینما ” ، به عنوان یکی از نشریات تخصصی سینما، در دو سه ماه گذشته که همواره با نگاهی مصلحانه به انعکاس مطالب و اخبار و نقد وبررسی آثار سینمای ایران وجهان می پرداخته است ، می تواند نمونه یی تاسفبار از یک ضایعه ی فرهنگی در این دیار به حساب آید که تنها عشق و علاقه و پشتکار و ایستادگی یک نفر به نام صاحب امتیاز یا مدیر مسئول و سردبیر نمی تواند نجات بخش چنین نشریه یی باشد.
صد البته که بازتاب مستقیم چنین دشواری ها و کمداشت هایی که هم اکنون گریبانگیر نشریات سینمایی شده است ، به زودی به سراغ خود صنعت سینما نیز خواهد رفت تا گلوی سینمای نیمه جان ما را نیز را بفشارد ! به ویژه که می دانیم ، نشریات سینمایی و خود سینما و چرخه ی تولید فیلم هیچ گاه از جو حاکم بر فضای رسانه های نوشتاری جامعه ی امروز ما جدا نبوده و وضعیت سینما در شرایط رکود یا رونق آن می تواند در حال وروز نشریات تخصصی سینما نیز تاثیری انکار نا پذیر داشته باشد.
باید امیدوار بود که با وجود پیدایش و رونق روز افزون بسیاری از رسانه های نوظهور از اینترنت گرفته تا بسیاری از شبکه های اجتماعی و به ویژه کانال های پرزرق وبرق ماهواره یی ، نشریات تخصصی سینمایی ما بتوانند هم چنان به حیات و رسالت خود ادامه دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ارزشهای نسبی»؛ مرز باریکِ میانِ راست کرداری و ریاکاری!
- به یاد ایرج صغیری؛ مسافر غریب!
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- امیدواری به کاهشِ رنجِ زبان پریشی
- رنج بیپایانِ رفتن! / نگاهی به فیلم رفتن ساخته برادران محمودی
- نگاهی به فیلم «کوپال» ساخته کاظم ملایی/ رهایی از دام خودشیفتگی!
- نگاهی به مستند «بنیانگذار محک»/ شفاخانه مهرورزی
- نگاهی به مستند «شاعران زندگی»/ زنان؛ شاعران ِ زندگی شیرین
- نگاهی به فیلم وارونگی ساخته بهنام بهزادی/ وارونگی پندارها و کردارها!
- نگاهی به «رم، شهر بیدفاع!» ساخته روبرتو روسلینی/ رم، بهار سینمای ایتالیا!
- نقدی بر مستند «صدای سکوت»/ فریادِ تصاویر بی صدا !
- نگاهی به فیلم قیچی ساخته کریم لکزاده/ مکافاتِ گُریزناپذیر
- پروندهای برای سینمای فرهادی۶/ تصویر خانواده در سینمای اصغر فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





