سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
نام سریال بازی تاج و تخت و دنیای غریبش وستروس و زنان قدرتمند سریال همچون سانسا، آریا ، سرسی همچون ورد و جادو یا پدیده ای آمده از موسیقی یا فرهنگ پاپ، بر هر ساکن زمین که رنگ و بویی از تمدن به خود دیده بر زبان جاری است. می خواهید آینه ای از آنچه بر زمین و ساکنانش از زمان شکل گیری تمدن در این کره خاکی رفته را ببینید؟ سریال بازی تاج و تخت همه این ها را یکجا در خود دارد.
از قرون تاریک وسطی و کشیش هایی که همه چیز را ید قدرت خود داشتند تا بربرهایی گویی آمده از دل تاریخ پیش از شکل گیری تمدن که گرد ملکه شان گرد آمده اند و نامش را مادر اژدها گذاشته اند، همه قرار است به این سریال چیزی دهد فراتر از یک لذت و سرگرمی ساده. بازی تاج و تخت عملا به آینه ای از خودمان تبدیل شده. آینه ای که در آن شکوه می بینیم و افتخار یا که کینه و انتقام، ترس و عطش قدرت و شاید که و رمز و راز عرفانی قدرت های جادویی، مردگانی آماده حمله به دنیای زندگان و شهسوارانی تا پای جان آماده جنگ.
بازی تاج و تخت برآمده از مجموعه داستان های جورج مارتین آمریکایی با نام ترانه یخ و آتش چنین دنیایی است. مضمونی آن چنان جهان شمول که هر کسی را درگیر می کند. داستانی آن چنان زنده که با شخصیت هایش از ۲۰۱۱، زمان پخش اولین قسمت سریال، زندگی کرده ایم.
هر دوره ای افسانه ای خاص خود را دارد. زمانه واگنر، آهنگساز قرن نوزدهمی آلمانی، افسانه حلقه نیلونگن ها و حماسه زیگفرید بهانه مناسبی بود برای خلق شکوه و افتخاری که انسان برتر در مدینه ای فاضله قرار بود در آن الگوی دیگر انسان های مشابه شود. در عصر کنونی از آن اتوپیای دروغین خبری نیست. افسانه امروز ما، داستان سرزمینی به نام هفت اقلیم است که هفت خاندان بر سر به چنگ آوردن تاج پادشاهی آن می جنگند.
قدرت اما همه هدف این افسانه نیست. آنچه در این میانه خلق می شود است که به این جهان رنگ و بویی از انسانیت و تازگی می دهد. بی شمار شخصیت های جذاب فرعی و به همان اندازه پیرنگ های داستانی جذاب گرد هم آمده اند تا حال و هوای چیزی را جان دهند که زمانه ما سخت گرفتار آنست. فرهنگ ها و مردمانی در آستانه محو کامل، توسط چیزی ناشناخته که موجودی غیر این جانی با نام شاه شب هدایتش میکند. دوتراکی های قدرتمند، مردانی جنگجو، آمده از دل باستانی تاریخ، با شعله هایی روشن شمشیرهایشان در نبردی سرنوشت ساز با سپاه مردگان در چشم برهم زدنی محو می شوند و روشنی شمشیرهای آخته شان به خاموشی می گراید.
بازی تاج و تخت تصویرگر این کابوس است. اگر از این فانتزی سیاسی جذاب ونفس گیر خوش مان می آید بخاطر شباهت حوادثش با دنیای ما است. انگار جهان دومی باشد همزاد خطه ما. پیچیده در خیال و قصه های پریانی. جایی در سرزمین خیالی وستروس. جایی که اژدهایان هم رعب انگیزند هم بزرگترین حامی این سرزمین. با کشته شدن هر کدام از این هیولاهای باستانی سه گانه، ماهیت زیستی این دنیا گویی بیش از بیش آسیب پذیر می شود.
بازی تاج و تخت زیبایی قصه های شوالیه گری عصر آرتور را دارد. کلیت داستان اصلا گویی از یکی از همین داستان های قرون وسطایی شوالیه گری بیرون آمده. چیزی است در تقدیس این حال و هوای باستانی گویی از دست رفته. افسانه هایی که دیگر نمی بینیم و داستان های قهرمانی که دیگر نمی شنویم. بازی تاج و تخت به یک مرثیه سرایی می ماند برای دنیای که دیگر نیست. گونه ای خیالپردازی برای آنکه در دل و قلب مان زنده نگهش داریم.
داستانهای جورج مارتین به چیزی درباره امید می ماند که وقتی جان بگیرد جهانی هزار افسانه برپا می کند. کار نیمه تمام تالکین بزرگ را جورج مارتین چنان گسترش داده که مرزهایش اکنون نادیدنی است. غنایش چشمگیر و ماندنی. در داستان های مارتین این بار افسانه ها آمده اند تا بمانند. هر چند این داستان زوال شان باشد. داستان افسانه ای که مدتهاست دیگر سروده نمی شود و در ترانه ای خوانده نمی شود. افسانه ای خیلی شبیه آنچه در جهان واقعی امروزه مان تجربه می کنیم. تماشای بازی تاج و تخت و خواندن داستانش، اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید، یکی از لذت بخش ترین کارهای ما به عنوان موجودی زنده انسانی است. پشت سرگذاشتن چنین لذتی بی شک ما را آدم متفاوتی می کند با آنچه پیش از آن بوده ایم. این ذات و ماهیت هر قصه خوب است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان رسمی سریال «خاندان اژدها» پس از فصل ۴
- فیلمبرداری چند فیلم و سریال در بریتانیا به دلیل کرونا متوقف شد
- معرفی سریالی که بیش از همه در سال ۲۰۲۰ دانلود غیر قانونی شد
- نویسنده «بازی تاج و تخت» خبر داد/ احتمال انتشار «بادهای زمستان»
- اقدام خیاطهای سریال بازی تاج و تخت برای کمک به مقابله با کرونا
- منتقدان بهترین سریالهای تلویزیونی ده سال گذشته را انتخاب کردند
- جاماندههای بزرگ نامزدهای گلدن گلوب کدام چهره ها و آثار هستند؟
- پیش درآمد سریال «بازی تاج و تخت» به زودی ساخته میشود
- بازیگر «بازی تاج و تخت» به «ارباب حلقهها» پیوست
- جوایز اسکار تلویزیونی آمریکا اهدا شد/ «چرنوبیل» و «بازی تاج و تخت» بهترین سریال های جایزه امی
- “بازی تاج و تخت” رکورد زد/ نامزدی در ۳۲ شاخه جوایز امی
- تازهترین تصویر از کیت هرینگتون در مرکز توانبخشی
- دفاع جانانه بازیگر نقش آریا استارک از پایانبندی «بازی تاج و تخت»
- چرا جولیا رابرتز «بازی تاج و تخت» را ندید؟
- «بازی تاج و تخت» در آخرین قسمت هم گاف داد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





