سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
*به بهانه هفته کودک با گربه های اشرافی دیزنی در آستانه پنجاه سالگی
چه چیز گربههای اشرافی (۱۹۷۰) را در گذر سالها این اندازه ماندنی کرده؟ والت دیزنی شاهکارهای کلاسیک خاطره انگیزتر دیگری هم دارد که به طور قطع در صدر اولویت هر فیلم بینی قرار میگیرد اما چرا از این کارتون آمیخته به دنیای جاز نمیتوان به سادگی گذشت؟ شاید بخاطر سرزندگی ذاتی اش یا بازخوانی تازهاش از داستان شاهزاده و گدا مارک تواین.

ولفگانگ رایترمن کارگردان سرپرست مجموعه سعی کرد گونهای رهایی و آزادی از قید و بندهای سنت انیماتورسازی بعد از مرگ دیزنی به تصاویر ببخشد. در نبود پدر و بنیانگذار کمپانی، شاگردان حرف گوش کن سابق فرصت آن را داشتند داشته های خود را با صراحت و استقلال بیشتری نمایش دهند. نمایش گربههای ولگرد هیپی و راه یافتن جاز به بنیان داستانی فیلم، نخستین قدم بود. انیماتورها سعی کرده بودند با گربهها همان طرح و برنامهای را پیاده کنند که پیش از این با سگها، در صد و یک سگ خالدار (۱۹۶۱) کرده بودند. ترفند مورد نظر آنها گرفت. فیلم فروخت و راه را برای فیلم های مشابه بعدی، پرسر و صداترینشان رابین هود ( ۱۹۷۳ ) باز کرد.
همچون فیلم قبلی، کتاب جنگل ( ۱۹۶۷ ) چهره های مشهور دنیای نمایش و سرگرمی کار صداپیشه گی فیلم را انجام دادند. ترانه عنوان بندی را موریس شوالیه خواند با صدایی که حال و هوای پاریس ۱۹۱۰، زمان وقوع داستان را زنده کند. برای اولین بار نشانه هایی از دنیای بیرون میدیدیم که پیش از این حتی اشارهاش در درون دنیای محافظه کارانه دیزنی بعید بود.
از سبک گوتیگوار نقاشیهای فیلم زیبای خفته ( ۱۹۵۹ ) فاصله گرفته شده بود. کارهای انیمه و طراحی و رنگبندی شخصیتها و محیط پسزمینه داستان را انگار چند هنرمند خیابانی کار کرده بودند. این اولین روی خوش نشان دادن دیزنی به دنیای مدرن و سبک های نقاشی انتزاعی بود. در تصاویر سیالیتی وجود داشت که انگارهیچ قانونی یارای به بند کشیدن آن را نداشت.
این بی پروایی در انیمه کردن شخصیت ها به کاراکترسازی شخصیتهای داستان نیز راه پیدا کرده بود. تابویی نبود که زیر پا گذاشت نشود. از لمس بدن دوشس مادر سه گربه توسط توماس، گربه ولگرد، تا گربه های ژولیده و کثیفی که جاز میزدند و نقش مهمی در از بین بردن عامل شر داشتند. از سویی عامل شر نه در بیرون خانه که در درون خانه بود. ادگار مستخدم بدجنسی که در فکر از بین بردن گربههای خانمش و بالا کشیدن ثروت او است مهمترین عامل خطر بود. خانه دیگر جای امنی نیست. باید از آن بیرون زد و جای امنی را گوشهای دیگر از آن پیدا کرد.

در ۱۰۱ سگ خالدار ، توله سگهای بازیگوش ربوده شده، باز به خانه صاحب خود برمیگشتند. زندگی به همان روال سابق ادامه پیدا میکرد. نشانههای بیرون خانه همچون چیزی خطرناک تصویر میشد.
در گربههای اشرافی دنیای بیرون جای امنتری است. این از تمایلی ناخودآگاه برای باز کردن درهای آشتی با تحولات دنیای بیرون خبر میداد. آزمودن سبک های تازه در انیمه سازی و فرصت دادن به تخیل مخاطب کودک تا با چیزی فراتر از جادو و افسانه قصهگویی سنتی آشنا شود. دنیا در حال پوست انداختن بود. طلیعه های آن، سد نفوذ ناپذیر دیزنی را هم درهم شکسته بود.
گربههای اشرافی ستایشی است از موسیقی جاز. گونهای موسیقی که سیالیت و بداهه نوازی در آن حرف اول را میزند. سبکی موسیقیایی تازه وارد شده به دنیای هزار رنگ دیزنی داشت با دمیدن انرژی تازه به باند صوتی فیلم انقلابی در دنیای انیمیشن ایجاد میکرد. چیزی شبیه گونهای سرخوشی رهآورد زندگی مدرن. مثل این بود که زیبای خفته در دنیایی تازه بیدار شود و جهانی آکنده از ترانه و آواز سرخوشی در اطراف ببیند. چیزی که در طراحی کاراکترهای هیپیوار دوستان توماس نیز رعایت شده بود. آنها شبیه مشتی لات تصویر میشوند. گربههایی آدم نما بیاعتنا به آداب اشرافی. گربههای ژولیدهای که قرار است تعریفی تازه از واژه هیپی ارائه دهند. دیزنی داشت هیپی گری و ملزومات زندگی مدرن را وارد افسانههای خود میکرد.

برای رفتن به دنیای قصهها نیاز به نشان دادن کتاب داستانی باز شده صحنه های ابتدایی فیلمها نبود. خود واقعیت تبدیل به جادو شده بود. خیال از دل کوچههای کثیف اما شاد محلههای دود زده پاریس جلوه نمایی میکرد. قصههای خیالی جدید دیزنی قرار بود زندگی در دنیای واقعی را به بچهها بیاموزد. این جسارتی تازه در قصهگویی بود. بیرون کشیدن جادو از دل واقعیتی که در آن زندگی میکنیم.
این به واسطه موسیقی جاز امکانپذیر شده بود. نواهای جاز ، تصاویر تخت و رنگبندیهای سرد و ساده فیلم را عمق و غنا میبخشید. پاریس تازهای در دنیای کارتون ظهور کرده بود و داشت قلب بچههای دنیا را تسخیر میکرد. نیاز به حضور شاهزادهای برای رهانیدن پرنسس به خواب رفته نبود. فقط کافی بود از دل خانه امن سابق بیرون بزنیم. دنیای خیال و افسانه خودش به ما خوشامد میگفت. این دنیایی بود آکنده از رقص. یک کاباره یا سیرک سیار در دنیای کودکانه. آمیختن بزرگسالی به کودکی و رسیدن به کمیایی که به آن خیال و افسانه میگویند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران فیلمهای والت دیزنی در روسیه متوقف شد
- هانس زیمر؛ یک موسیقیدان مکاشفه گر/ درباره تنظیمکننده موسیقی انیمیشن «شیر شاه»
- من خود سورئالیسم هستم/ درباره سالوادور دالی
- فراز و نشیبهای مدیریت سرمایه انسانی در هنر صنعت انیمیشن
- کرونا باعث اخراج ۲۸ هزار کارمند شرکت دیزنی شد
- «داستان اسباب بازی ۴» هم میلیاردی شد/ یک رکورد دیگر برای دیزنی
- احتمال همکاری خواننده مشهور با والت دیزنی/ هری استایلز بازیگر «پری دریایی» می شود؟
- گزارش فروش هفتگی سینمای جهان/ انیمیشن «دامبو» ۲۰۰ میلیون دلاری شد
- رقابت دو اثر دیزنی در اکران/ «چین خوردگی در زمان» روی پرده رفت
- آنجلینا جولی انیمیشن «ایوان بینظیر» را برای دیزنی تهیه میکند
- «مینی موس» هم ستارهدار شد
- معمار دیزنیلند درگذشت
- اسطوره «دیزنی» درگذشت
- جانی دپ، دنکیشوت میشود
- غرامت دو میلیون دلاری برای پای شکسته بازیگر مشهور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





