مینا اکبری_حتما باید تصویرش در شب تبوتاب اسکار روی پرده کداک تیاتر در لابهلای چهره متوفیان بینالمللی سینما به تهران مخابره میشد تا دوباره عدهای یادشان بیفتد، آنکه در ترک مزرعه لواسان خوابیده، فقط اولین کارگردان جهانی سینمای ایران نیست، بلکه پرونده مفتوحی است که دیگر برخی حتی حال خواندنش را هم ندارند.
انگار توافق صنفی- اداری سینمای ایران با نهادهای مسئول توانست درگذشت عباس کیارستمی را از یک قربانی آشکار خطای پزشکی به عکسهایی برای بعضی پوسترها و نامی برای برخی حسرتها تبدیل کند و تصور کنند میتوانند با قدرت بیپایان مرور زمان، خاک سرد فراموشی روی همهچیز بپاشند و ادامه پرونده و دادخواهی را بهنوعی لجبازی و دوری از مرام کارگردان فقید موصوف کنند و این کار را آنقدر زیرپوستی انجام دهند که کسی نپرسد چرا در کمتر از یک سال بهجای عباس، عکس علی حاتمی را در پوستر جشنواره قاب گرفتهاند و هیچکس یک کلمه دهانش باز نشود تا دوتابعیتیهای دهه ۹۰ و توابان دهه ۶۰ را کنار بزند و در میان خیل همصنفان و همکاران و سیمرغبهدستان و حسرتبهدلان صحنه جشن سینمای ایران، سینه صاف کند و بگوید:
خانمها، آقایان، حضار محترم
کسی که برای میزبانی هر میهمان عالیرتبهای از سینمای جهان، خبرش میکردیم و کسی که نماد همه چیزهای خوب سینمای ایران در جهان بود، چند ماه پیش بر اثر ناکارآمدی نظام پزشکی درگذشت و حالا چند ماه است که خانواده و دوستان آن همکار فقید دنبال پاسخی قانعکننده برای علت درگذشت کسی هستند که نامش باد موافق بود برای اهتزاز پرچم ایران و اکنون ما باید حق همکاری و همصنفی را نهفقط در تشییع و تدفین و ترحیم و چهلم و سالگرد که روی همین صحنهها و در همین لحظهها ادا کنیم و بگوییم: سینمای ایران در حق عباس کیارستمی وقتی جفا کرد که فقط نقش سوگوار ساکت را برعهده گرفت، نه نقش پرچالش پرسشگر هوشیار را.
خانمها، آقایان، حضار محترم
این طلب عباس کیارستمی روی دوش سینمای ایران خواهد ماند. مرگ عباس کیارستمی فیلمی بود با پایان باز که در ذهن همه مردم ایران به نمایش درآمد. در دورانی که بازار پایانهای باز رونق دارد، همین که این زخم رویش باز و این سؤال بیپاسخ بماند بهتر است. این فیلم و این پرسش همیشه ادامه خواهد داشت و با نمایش هر فیلمی از کیارستمی؛ از «نان و کوچه» تا «مثل یک عاشق»، طعم تلخ پرسیدن و جوابخواستن را زنده خواهد کرد. هنر همین است؛ تربیت آدمهایی که به حرف کلی و کم و مبهم قانع نباشند. سال گذشته در روزهای آخر زمستان عباس کیارستمی به بیمارستان جم رفت و دیگر سالم برنگشت. پرونده کیارستمی انگار برای مسئولانی که از پاسخگویی فقط عکسگرفتن در کنار بیماران و متوفیان مطرح را یاد گرفتهاند، خواننده و پرسندهای ندارد. اینجا رسم است تنها خواندنی برای درگذشتگان فاتحه باشد و بس.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





