ناصر صفاریان- «طعم گیلاس»، شاید مهمترین تعبیر برای توصیف جهانبینیِ مردی باشد که در سالهای انزوای ایران، نام سرزمینش را در جهان، مایه افتخار کرد و بی آن که قدر ببیند از سوی ملت و دولت، مایه مباهاتی بود هم برای ملت و هم برای دولت. کنار نشستنش از سیاست و حتی اجتماع و پرداختن به زندگیهایی همهمکانی و همهزمانی، این تصور را پیش آورد که از سر عافیتطلبی و چشم بستن بر مشکلات زمانه است که چنین میکند.
حال آن که کیارستمی دل داده بود به شیرینی یک گیلاس و جهانش را بنا کرده بود بر طعم آن. جهانی که در فیلمهای آخر، جای بیشتری باز کرده بود؛ آن هم با میوهای که خُردیِ وجودش، در قیاس با کلانیِ حیات، به کلی هیچ است. ولی کیارستمی در سهگانه اش در دلِ زلزله هم زندگی را جست نه مرگ. به «طعم گیلاس» که رسید، همه فکر و ذکرش را ریخت در این عنوان و فیلمی ساخت درباره خودکشی، اما در ستایش زندگی. در فیلم شاعرانهترش، « باد ما را خواهد برد»، نگاه خیامیِ پیشین را پررنگتر کرد و درباره بود و نبود، اثری شاعرانه ساخت… و جز دو فیلم سینمایی آخر که درباره بودنی عاشقانه است و جز ویدئوآرت و عکسهایی که پر از طعم شعر و طعم زندگیست، «جادههای کیارستمی» را گویی به عنوان مانیفست زندگیاش ساخت درباره بودن و ماندن و رفتن و شدن و… و نه فقط ادبیات عرفانی ایران را به شهادت گرفت برای بیان سرراستتر حرفش، که نام خودش را به عنوان فیلم افزود تا تاکید موکدی باشد بر جلوه مانیفستی اثر. مانیفستی که با عکسهای شاعرانه و نثر و لحن به دل نشستنیِ کیارستمی، طعم شیرین همان گیلاسِ مانده در ذهن سازنده اثر را به بیننده منتقل میکند. شیرینیِ میوهای کوچک. شیرینی یک گیلاس…. و همین طعم زندگی است که هیچ رفتنی را نبودن معنا نمیکند.

توضیح دو عکس:
عکاس: عباس کیارستمی- نمایشگاه چهار فصل
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- اختصاصی سینماسینما/ به مناسبت نودمین زادروز فروغ فرخزاد؛ شناسنامه اصلی فروغ کجاست؟
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





