سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
بعد از رد صلاحیتِ علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری او برای آنکه خویشتنداری نشان دهد به کوه زد. آرام به نظر میرسید اما -برخلاف هنر- در عالم سیاست هر کنشی نمادین است. پیام سیاسی کوهنوردیِ لاریجانی روشن بود؛ یکی از امینترین دولتمردان ارشد، همسر دخترِ ایدئولوگ انقلاب اسلامی (شهید مطهری)، صلاحیتاش اِحراز نشد! از آن روز به بعد بارها از شورای نگهبان تقاضا کرد که دلایل اِحراز نشدنِ صلاحیتاش را اعلام کنند اما پاسخ منفی شنید تا اینکه روز دوشنبه خودش، یا کسی که به آن دلایل دسترسی پیدا کرده، فهرست مواردی که باعث میشود صلاحیت کسی اِحراز نشود را منتشر کرده است. بروید دلایل را بخوانید. علی لاریجانی با بیانی دیپلماتیک، با پرهیز از واژههای سخت و دقیق، آن دلایل را سطح پایین توصیف کرده است. علی مطهری، در نامهی دیگری -با فرض اینکه حتی اگر چنین دلایلی بتواند کسی را بیصلاحیت کند- شرح داده اساساً موارد مطرح شده صحت ندارد. سخنگوی شورای نگهبان، در واکنش به انتشار دلایل، اعلام کرده اگر خود لاریجانی این کار را انجام داده باشد قابل پیگیرد حقوقی است؛ هرچند بسیاری از حقوقدانان نظر متفاوتی دارند. در این ماجرا، در واقع، شورای محترم نگهبان باور دارد که قویاً بر اساس مستندات قانونی عمل کرده اما پس از امتناع از انتشار دلایل از این اتفاق ناخشنود است چون میداند در محضرِ وجدان و افکار عمومی به سختی میتوان از چنین دلایلی قاطعانه دفاع کرد هرچند متکی به قانون باشد.
با نامهی سرگشاده منوچهر محمدی و انجمن تهیهکنندگان، سازمان سینمایی امروز در وضعیت مشابهی قرار گرفته است؛ با این تفاوت که شورای نگهبان دستکم به قانون استناد کرده اما تصمیمگیرندگانِ شورای پروانهی نمایش با نقص آشکارِ قانون عملاً به خودسرانهبودنِ فرآیندهای تصمیمگیری اقرار و اصرار میکنند؛ راهبردی که پیامد آن چیزی جز افزایش تنش در جامعهی سینمایی و بیاعتبارسازیِ نهادهای قانونی نیست.
در فضای سیاسی کشور برخی با علی لاریجانی همدلاند و برخی نیستند؛ ناهمدلان میگویند او هنگامی که دیگران با دلایل مشابه اِحراز صلاحیت نمیشدند معترض نبود بنابراین حالا هم نباید گلایهای داشته باشد. جامعهی سینما همگی باید در پاسخگو کردنِ سازمان سینمایی همپای هم باشند تا خودسری در ایجاد محدودیت فراقانونی برای سینما را به حاکمیت و گردننهادن به قانون تبدیل کنند؛ در غیر این صورت، آسیاب به نوبت است. آن روز کسی با شما همدلی نخواهد کرد.
* فیلمنامهنویس و فیلمساز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- پروانه نمایش برای سه فیلم صادر شد
- «فرزند صبح» افخمی سرانجام اکران میشود؟
- پرویز شیخطادی: شورای پروانه نمایش نباید دولتی باشد/ سینماگران ما دانشگریز هستند
- مهر خبر داد: اکران فیلمها منوط به تأیید کمیته سه نفره/ پروانه نمایش کافی نیست؟
- واکنش منوچهر محمدی به منتفی شدن اکران «چپ، راست» و تاکید ارشاد بر اعمال اصلاحیهها
- سعید مستغاثی، عضو شوراهای پروانه ساخت و نمایش: ترکیب «سینمای ایران» دو دروغ بزرگ است نه سینماست، نه ایرانی!
- شورای پروانه نمایش؛ یک سد نه نفره
- با حکم وزیر ارشاد، اعضای جدید شورای پروانه نمایش منصوب شدند
- معاون نظارت و ارزشیابی خبر داد: به زودی اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش معرفی میشوند
- همایون اسعدیان: «بوسیدن روی ماه» سختترین فیلمی است که من ساختم
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





