سینماسینما، پدرام عبهر:
«زیر سقف دودی» فیلم مهمّی است. از این لحاظ که به موضوع مهمّی میپردازد. امّا متاسّفانه فیلم خوبی نیست. گویی خانم درخشنده بیش از آنکه به ساختن فیلم توجّه کند به انتقال پیام و دغدغهی آن توجه کرده است.
«زیر سقف دودی» به موضوع طلاق عاطفی میپردازد. زن و شوهری که سالهاست هیچ رابطهی عاطفی و جنسی با هم ندارند و بارها تأکید میشود که خانه برای مرد بیشتر شبیه یک پانسیون است، یک جای خواب با مسواک و حوله. در نتیجهی این طلاق عاطفی، زن افسرده و خموده شده، مرد عصبی و پرخاشگر شده و البته نیازهای عاطفی و جنسیاش را جای دیگری جستجو میکند و پسر جوان خانواده هم، که در حال شکل دادن یک رابطهی جدّی است، با ضعف اعصاب و پرخاشگری گاه و بیگاه دست به گریبان است. فیلم میکوشد با رویکردی بیطرفانه نشان بدهد که در ایجاد این وضع نامطلوب هر دو طرف مقصّرند. زنی که بعد از عروسی، دیگر موهایش را رنگ نکرده و اضافه وزن پیدا کرده و با آمدن بچّه محبّت کردن به شوهر را به کل کنار گذاشته و هرگز در مورد نیازهایش حرف نزده و به نیازهای شوهرش (به جز غذا پختن و لباس شستن) نیز توجّهی نکرده، و مردی که به جای مدیریت مشکل، راهحل را در فرار و میانبر میبیند و آنچه در خانه باید جستجو کند از زن دیگری میخواهد و برای زن و فرزندش چیزی جز پرخاش و منّت (از اینکه آنها را تأمین مالی میکند) ندارد.
این کل پیام فیلم است. پیامی که واقعاً دغدغهی مهمی است و خیلی از خانوادهها با آن دست به گریبانند و چهقدر خوب است که پوران درخشنده سراغ چنین موضوعی رفته است. امّا چهقدر حیف که از این سوژه، فیلمی خوب درنیامده است. چرا که فیلم قصّهی منسجمی ندارد. قصّهاش در حد همین پاراگرافی که در بالا خواندید باقی میماند. ریتمش کندتر از آن است که مخاطب را با خودش همراه کند. در این میان داستانکهای بیربطی تعریف میکند (قضیهی فروش زمین) و شعارهای آزاردهندهای هم در باب فساد جوانان میدهد! (صحنهی پارتی ابتدای فیلم و خالکوبی و روابط نامشروع و … از جملهی این شعارها هستند که واقعاً وصلهای ناجور به نظر میرسند). بچهی معلول خلافکار اصلی فیلم هم سورپرایز تأسّفباری است که در نقش «تیر خلاص»ی به پیکر نیمهجان فیلم عمل میکند.
شخصیتپردازیها و بازیها هم چنگی به دل نمیزنند. مریلا زارعی که در تمام فیلم یکشکل و یکنواخت و کلافهکننده است. فرهاد اصلانی هم هرچند بازی بدی ارائه نمیکند امّا نهایتاً توفیر چندانی با «زندگی خصوصی» و چند نقش مشابه دیگرش ندارد (سکانس دعوای نهایی اصلانی و زارعی از معدود استثناهای خوب فیلم است). دو بازیگر جوان فیلم هم به هیچوجه موفّق نیستند. لاله مرزبان که گویی از دوربین میترسد و ابوالفضل میری هم فنّ بیان ضعیفش حسابی توی ذوق میزند. (پوران درخشنده در «هیس، دخترها فریاد نمیزنند» تجربهی ناموفق دیگری را در معرّفی یک بازیگر جدید تجربه کرده بود).
امّا فیلم یکی دو استثنا هم دارد. یکی بهنوش طباطبایی است که باورپذیرترین و بهترین بازی فیلم را به نمایش میگذارد و حضورش بهترین سکانسهای فیلم را رقم میزند، و دیگری شهرام حقیقتدوست است که تیپی را که برایش تعریف کردهاند به خوبی درآورده است.
نمیتوانم از نقاظ ضعف فیلم بگویم و به فیلمبرداری متوسّط و هلیشاتهای بیربط و بیدلیل آن (که امسال در خیلی از فیلمها اپیدمی شده) اشارهای نکنم. کاش کارگردانان عزیز ما توجّه داشته باشند که ما متوجّه هستیم که گرفتن چند نمای خوشگل از آسمان، کمکی به «سینمایی» شدن فیلمهای تلویزیونیشان نمیکند.
«زیر سقف دودی» پیام مهمّی دارد. امّا متاسّفانه، در حد همین پیام باقی میماند (و البتّه پیامهای حاشیهای دیگری هم میدهد که واقعاً اضافی و بیربطند). با این حال، دیدنش برای کسانی که قرار است وارد رابطه شوند، یا اخیراً وارد شدهاند، یا خیلی وقت است وارد شدهاند، میتواند مفید باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- فهرست بازیگران «لاکپشت» کامل شد/ ارائه نسخه نهایی به دبیرخانه جشنواره
- تدوین «لاکپشت» به پایان رسید/ انتشار اولین تصویر از فرهاد اصلانی
- پوران درخشنده : امیدوارم مسئولان پروانه ساخت «هیس پسرها گریه نمیکنند» را هر چه زودتر بدهند
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- نمایش بیش از ۱۰ فیلم ایرانی در بنگلادش/ دو ایرانی در جشنواره داکا داوری میکنند
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- انتشار اولین تصاویر رسمی از «برادران لیلا»
- مریلا زارعی؛ واقعیترین مهدعلیا
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
مرسی
دست شما درد نکنه