سینماسینما، سید رضا صائمی
پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم به یکی از پر حاشیه ترین دوره های این جشنواره بدل شد و با دستکاری ای که در سیستم رای گیری صورت گرفت حتی کار به نهادهای قضایی هم کشید. اما آنچه در پس این رخدادها به کشمکش های موجود دامن می زد شکل گیری یک دو قطبی بین دو برنامه و دو مجری بود که ریشه های عمیق تری داشت و به اختلاف عقیده و دعواهایی برمی گشت که مدیر جوان و جنجالی شبکه سه از زمان جام جهانی با عادل فردوسی پور پیدا کرده بود.
مدیری که از یک سو در صدد تلاش برای حذف و کمرنگ کردن یکی از محبوب ترین مجریان و پرمخاطب ترین برنامه تلویزیونی بود اما با آوردن و حمایت یکی از چهره های محبوب سینمایی تلاش می کرد تا از شهرت و محبوبیت او برای تضمین افزایش مخاطب بهره ببرد و این موفقیت را به نام خود ثبت کند. مدیری که سودای سلبریتی شدن در سر داشت و تلاش می کرد با سیاست های جنجالی، نامی برای خود دست و پا کند! پارادوکسی که در این دوقطبی سازی ها وجود داشت قابل تامل است. سنگ اندازی و جدال با یک مجری محبوب و تلاش برای ندیده شدن او از یک سو و بهره گیری از محبوبیت یک بازیگر برای دیده شدن یک برنامه از سوی دیگر! این در حالی بود که عادل فردوسی پور موقعیت و محبوبیت خود را طی سال ها تلاش در درون رسانه ملی بدست آورده بود و در واقع فرزند تلویزیون بود و محمد رضا گلزار بازیگر محبوبی بود که از سینما به تلویزیون آورده شده بود و فرزند تلویزیون نبود.
مدیر شبکه سه در واقع از وام به جای سرمایه و پس انداز درونی استفاده کرده بود. سرمایه تلویزیونی را نادیده گرفت و از سینما جهت سرمایه گذاری در سینما وام گرفت! حاصل این سیاست های دوگانه، در جشنواره جام جم با آرای مردمی مورد ارزیابی و قضاوت قرار گرفت و افکار عمومی کسی را برگزید و بر صدر نشاند که مدیر شبکه می خواست او را در قعر جدول ببنید. «نود» و «برنده باش» فارغ از نقاط ضعف و قوت ساختاری، به واسطه محبوبیت مجریانش مورد توجه قرار گرفته است. محبوبیت «نود» حاصل سالها تلاش حرفه ای فردوسی پور در تلویزیون بود اما «برنده باش» از محبوبیت یک سوپراستار سینمایی وام گرفته بود که هیچکدام از ویژگی های یک مجری حرفه ای را نداشت.
تلویزیونی که همواره داد سلبریتی زدایی را سر می داد خودش با تکیه بر یک سلبریتی سینمایی در برابر یک ستاره خودساخته تلویزیونی جبهه گیری کرد که می توان آن را مصداقی از خود زنی سازمانی دانست. این نه استفاده که سواستفاده از محبوبیت یک سلبریتی برای اعتبار بخشی به کارنامه مدیریتی خود است. این یک تراژدی است که سازمان و نهادی، سرمایه ای را که سالها با زحمت بدست آورده با چالش مواجه کند. این سرمایه سوزی، آتش زدن به مال خود است! با این حال جشنواره جام جم و آرای مردمی نشان داد که سرمایه های اجتماعی و مردمی توسط خود مردم صیانت و مراقبت می شود و دوقطبی سازی ها نمی تواند حقیقت را پنهان، انکار یا حذف کند. آرایی که عدالت در یک رقابت رسانه ای را تضمین کرد و عادل را به عنوان یک برنده باش شایسته برگزید. انتخابی که نشان داد خرد جمعی هم کمتر اشتباه می کند و هم عادلانه تر قضاوت می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- امید به احیا/ درباره انتخاب محمد مهدی عسگرپور به عنوان رئیس جدید هیات مدیره خانه سینما
- در نشست نقد و بررسی «سینهما رکس» عنوان شد؛ آبادانیها بعد از آتشسوزی سینمارکس هنوز به مرحله بازیابی عاطفی نرسیدهاند
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معاون سیما: تغییر برخی از مدیران شبکهها اجتنابناپذیر است
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





