سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
وحشت از ژانرهای محبوب جهان سینما محسوب شده و هر ساله فیلم ها و سریال های متعددی در قالب این ژانر مهم سینمایی تولید و به نمایش در می آیند که نشان از علاقه و توجه ویژه مخاطبان به این قبیل آثار دارد. این در حالی است که سینمای ایران در تمام این سال ها به دلایل مختلفی نظیر ضعف های اساسی در نگارش فیلمنامه های حساب شده، کمبودهای فنی و تکنیکی در خلق صحنه های وحشت و دلهره آور و حتی پیش بینی عدم استقبال مخاطبان، در زمینه تولید و نمایش فیلم های ژانر وحشت کم کاری کرده و به جرات می توان گفت تعداد آثار قابل قبول ساخته شده در قالب این ژانر به زحمت به تعداد انگشتان یک دست می رسد! حالا اما با سریالی رو به رو هستیم که گویی قصد دارد تمام کم کاری های این سال ها را به یکباره جبران کند و نشان دهد که ژانر وحشت و سینمای دلهره نیز می تواند به عنوان ژانری محبوب در سبد فرهنگی خانوارهای ایرانی قرار گیرد. سریالی به نام «آنها» به تهیه کنندگی پرویز پرستویی که هر بار قصه ای تازه و شخصیت هایی متنوع را رو کرده و بدین ترتیب فرصت غافلگیر کردن و رو دست زدن به مخاطب را فراهم می کند. از این رو قوت و ضعف سریال با توجه به نوع قصه و جنس فرم و روایت هر قسمت متغیر است. به خصوص آن که دو کارگردان (میلاد جرموز و مهدی آقاجانی) هر کدام به صورت جداگانه اپیزودهای مختلف سریال را کارگردانی کرده اند و مشخص است که عملکرد متفاوت این دو می تواند کیفیت متفاوتی را برای اپیزودهای سریال رقم بزند. به عنوان نمونه بد نیست به کارگردانی دو اپیزود اول («بت چین» و «نون و پنیر آوردیم») اشاره کرد که شروعی درگیر کننده و قابل قبول را برای سریال رقم می زنند. کارگردان این اپیزودها (میلاد جرموز) با بهره جستن از قاب بندی ها و میزانسن هایی که در خدمت فضاسازی وحشت زا و وهم آور سریال قرار دارد موفق می شود ضمن القای ترس و وحشت به مخاطب، او را پیگیر تماشای ادامه قسمت های بعدی سریال کند.
با این همه مساله ای که در اغلب اپیزودهای سریال «آنها» به چشم می آید، وام گرفتن قصه ها از الگوهای امتحان پس داده سینمای آمریکا و البته شرق آسیا است که باعث می شود برخی از قصه ها و فضاسازی ها، چندان بومی و ایرانی نباشد و برای مخاطب جدی و پیگیر سینمایی، کلیشه ای و آشنا به نظر برسد. این در حالی است که طبیعتاً به لحاظ کیفی، «آنها» در جایگاهی پائین تر از مشابه های خارجی اش قرار می گیرد تا اساساً چنین رویکردی عجیب و سوال برانگیز به نظر برسد. در شرایطی که در کشوری غنی به لحاظ منابع داستانی زندگی می کنیم و با کمی بررسی و تحقیق بیشتر پیرامون سنن، عادات، ارزش ها و باورهای مناطق مختلف می توان به قصه هایی جذاب، بکر و کمتر دیده شده ای در حوزه سینمای وحشت و دلهره دست پیدا کرد. نظیر کاری که برادران ارک با فیلم «پوست» به انجام رساندند و با پرداختن به قصه ای جذاب درباره ی نقش جادو و خرافه پرستی در زندگی گروهی از مردمان آذری زبان، هم به هدف خود در کارگردانی فیلمی با مضامین ترسناک رسیدند و هم از منظری جامعه شناسانه، برخی باورهای غلط و عادات ناپسند اجتماعی را به نقد کشیدند. این همان رویکردی است که در اپیزود سوم سریال (هورلا هورلا) به کار گرفته شده و منجر به ساخت یکی از بهترین و دلهره آورترین قسمت های آن شده است. رویکردی که می توانست بیش از این ها در دستور کار نویسنده و کارگردانان سریال قرار گیرد تا با فضا و اتمسفر بومی تر و باورپذیرتری مواجه می شدیم.
موضوع دیگری که در بخش فیلمنامه اثر مشاهده می شود طرح مضامین و ایجاد علامت سوال های مختلف و ناگهان رها کردن و بدون پاسخ گذاشتن برخی از آن هاست. به عنوان نمونه در اپیزود جالب توجه «جان جامد» (به کارگردانی میلاد جرموز)، نویسنده فیلمنامه (سروش روحبخش) از دل قصه ای جذاب که از ابعاد مختلف قابل پرداخت و گسترش بوده است، به روی یک بخش خاص آن متمرکز شده و از پرداختن به سایر وجوه دراماتیک صرف نظر می کند. یا در اپیزود «غراب دره» (مهدی آقاجانی) اگرچه پیش بینی رخدادهای عجیب متوالی در ماجرای جستن گنج در دل جنگلی نفرین شده، بستری آماده برای القای ترسی غریب در دل مخاطب فراهم کرده ولی کاش این ترس تنها در فرم روایت خلاصه نمی شد و با نتیجه گیری منطقی از ریشه ها و علل ماهوی آن همراه می شد.
با تمام این اوصاف سریال «آنها» از منظر فضاسازی، طراحی صحنه و نیز استفاده مناسب از موسیقی (ساخته آرمان موسی پور) نمره قبولی می گیرد و می تواند ما را به آینده ژانر وحشت و سینمای هراس و دلهره در آثار آتی سینمایی و تلویزیونی مان امیدوار نگاه دارد. ژانری که بدون شک بیش از این ها جای کار دارد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- سایت تابناک : پس ازپرستویی، نوبت ترور شخصیت کدام چهره غیربرانداز است؟
- پرویز پرستویی و تکتیرانداز آمریکایی
- کامیابی بیکموکاست کرامت
- او همان حاج کاظم آژانس شیشه ای است
- انتقاد تند پرویز پرستویی از تهیهکننده فیلم «بی همه چیز»/ حیف که خستگی کار در تنمان ماند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
آخرین ها
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی