اتفاق عجیب و غریبی که در نظرخواهی مردمی جشنواره جامجم برای انتخاب پربینندهترین برنامه تلویزیون رخ داد و دستکاری در آرای مردم، آنقدر بزرگ و غمانگیز هست که لازم باشد جماعتی از مدیران تلویزیون و همه آنها که در به وجود آمدن این افتضاح سهیماند، علاوه بر عذرخواهی و برکناری، خود را برای پاسخگویی و مجازات قضایی مهیا کنند.
فکر نکنید دارم ماجرا را بزرگنمایی میکنم. خیر. بعضی چیزها همواره باید خط قرمز همه باشند و خط قرمز بمانند. امانتداری و صیانت از آرای مردم در هر تعداد و هر ماجرایی، خط قرمز است. دستکاری در حتی یک رای مردم باید با شدیدترین عقوبتها مواجه شود، چون آسیبهای این اتفاق بسیار عمیق و گسترده است. واقعا چگونه جماعتی که در تمام برنامههای تلویزیونی و … دارند با اقبال مردم به بازی ستاره مربع، پول پارو میکنند، به خود اجازه میدهند اعتماد عمومی را اینگونه لکه دار کنند و به بازی بگیرند؟ این وسط تلویزیون دارد چه کار میکند؟ این دستگاه عریض و طویل و پرمدعا چطور نمیتواند به یک ساز و کار امن اجرایی و نظارتی برسد تا از آرایی که همگی دارد به سبدهای مختلف همین رسانه سرازیر میشود پاسداری کند؟
آیا تقابل و مشکل یکی از مدیران خام تلویزیون با یک برنامه پربیننده ورزشی که پیشتاز نظرسنجی بود، در این میان سهمی دارد؟ آیا پول هنگفتی که دارد در یکی از برنامههای شبیهسازی شده جابجا میشود و درآمد نجومی را به جیب بعضیها سرازیر کرده نقشی در این تقلب و دستکاری در رای مردم بازی میکند؟ آیا همه آنها که در این افتضاح سهیماند، خود را ملزم به پاسخگویی میدانند؟ یا اصولا کسی یا مرجعی هست که آنها را وادار به پاسخگویی جدی کند؟
بزرگترین آسیب اینگونه حرکات کثیف، صدمه زدن به اعتماد عمومی است. هرگز و هرگز قبح تقلب در آرای مردم نباید بریزد. اگر هزینه دست زدن به این اقداماتِ عمیقاً چرک و قبیح، بالا برود میتوان امیدوار بود که همچنان کورسوی امیدی برای حفظ این سرمایه اجتماعی-اعتماد عمومی- باقی بماند. کاش دستگاه قضایی با سرعت و شدت با عاملان این فضاحت شرمآور، برخورد کند.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود






