سینماسینما، سپیده سعیدی
فیلم شنای پروانه شاید نقبی به گذشته زد. سالهای دور فیلم فارسی هایی که هر کدام چند سکانس از لات ها و اوباش تهران در خود گنجانیده بودند
مگر فیلم فارسی های آن دوران چه داشتند که اینقدر سینمای ایران را به ابتذال کشاندند؟!
همه ما میدانیم که فیلم های آن دوران نیز آینه تمام نمای جامعه همان روزها بود
پس
فیلم فارسی ها هنوز هم ساخته میشوند
عریان تر و حتی مشمئزکننده تر از سالهای دور
اما نه به عنوان منتقد سینما
که شاید یک اجتماعی نویس گاه ستون یک روزنامه
شنای پروانه نه فیلم فارسی است نه مبتذل
این حقایق جامعه ما هستند که تلخ تر و زشت تر و عریان تر شده اند
آنقدر ملموس که فیلم را تبدیل به مستند میکند.
شنای پروانه نه یک فیلم داستانی که بی شک مستندی از محله های سیاه و تاریک جنوب شهر پایتخت بود
همانقدر خطرناک و عجیب که هست
حال با این توضیح نمیتوان بر کارگردان و نویسنده خرده گرفت که چرا اینقدر بد سلیقه
شنای پروانه بی شک فریادی بلند بر سر مسئولانی است که فراموش کرده اند خاک سفید هایی که قارچ گونه در تهران رشد کرده و ریشه دوانده اند را بار دیگر پاکسازی کنند
فریادی بر سر مسئولان شهری و شهردار که اگر لازم است باز هم کمپ بسازید شاید چند برابر کمپ های موجود و تعداد مراکز فرهنگی در چنین محله هایی را بیشتر کنید
که فضای مجازی را مدیریت کنید نه فیلتر
برای فضای مجازی محتوای فرهنگی بسازید، آموزش دهید و صورت مسئله را پاک نکنید
که تیشه به ریشه خودمان نزنیم
فریادی بر سر مسئولان وزارت بهداشت که بی شک زمان آن است که به میدان بیایید و جسم و روان مردم نیازمند را التیام ببخشید بحران هر روز هست و در جنوبی ترین نقاط تهران هر روز و هر ساعت
ونهایتا مسئولان اصلاح طلب و اصولگرا اینقدر عریان بهم توهین نکنید و بر روی هم قمه نکشید.
فرهنگسازی کنید ، تلاش کنید و جامعه را از، از هم گسیختگی و اضمحلال نجات دهید
اعضای محترم شورای شهر (شنای پروانه) را ببینید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- «شنای پروانه» به صورت آنلاین اکران میشود
- شیرجه بلند
- عذاب وجدان تماشاگرانی که نسخه غیر قانونی شنای پروانه را دیده اند و پیشنهاد محمد کارت
- سرنوشت شوم پروانهها با ضربه بر یک دکمه
- محمد کارت: با اکران دوباره «شنای پروانه» در سینماها مخالفم/ بهترین گزینه اکران آنلاین است/ فیلم را قانونی ببینید
- تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش/ «شنای پروانه» میآید
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش/ کمک مالی به فیلمهایی که در دوران کرونا اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





