سینماسینما، محسن سلیمانی فاخر
سینمای ایران امروزه با این گزارهها روبرو است:
«تمساخ خونی» رکوردار بیشترین فروش در هفته اول شد
«تمساخ خونی» در ۴۰ روز ۱۰۰ میلیادری شد
بالاترین فروش روز اول سینمای ایران برای «سال گربه» ثبت شد
ثبت ۲ رکورد تازه در سینمای ایران!
رکورد فروش روزانه و هفتگی و ماهانه شکست
رکوردار رکورددارن در دست «فسیل» است
رکورد فروش «سال گربه» در ۴۰ ساعت اول از آن خود شد
همزمان با رونمایی پوسترجدید؛ فیلم«ویلای ساحلی» جزو پرفروشترینها شد
پرفروشترین فیلم سینمای ایران هفته آینده رکورد خواهد زد
دولت مستقر رکوردار پرفروشترین فیلمهای ایران شد
این گزارهها و تیترها بازنمایی و حقیقت سینمای ایران است؛ گویی سینمای بدنه و زیر سایه حکومت، چشماندازی جز تولید فیلمهای کمدی این چنینی ندارد و هیچ مانیفست و هدفی در میان نیست و فقط به دنبال این است تا بتواند فقط رکوردها را جابجا کند.
گویی متولیان سینما هیچ چشم انداز روشن و متفاوتی در مورد ژانرهای سینمایی ندارند؛ این سینما عملا جایی برای دیگر ژانرها نگذاشته و با این سیاست و خط دهی، ذائقه مردم و سینما دوستان را به سمت و سوی این سینمای «رکوردزن» سوق داده است.
از یک سو، وقتی که تمام شرایط و اسباب برای فیلمهای کمدی «رکوردزن» فراهم است و از ۶ سانس یک سینما ، ۵سانس به این فیلمها اختصاص یافته و زمان اکرانها تا ثبت رکورد تازه ادامهدار است و رقابت میان همین فیلمها برای شکستن رکوردهای یکدیگر در جریان و متن خبری است آیا میتوان به مخاطب اندیشمند و آینده سینما دلخوش بود؟ آیا در بررسی تاریخی میتوان تاملی برای این سالهای «رکوردزن» سینما داشت؟
از سوی دیگر، آنچه این میان بحث مهمتری است تاکید، حمایت، تشویق و ترغیب باطنی و ظاهری از این المپیک رکورد زنی بی محتوا در سینما است که آثار و پسماندش تنها آنی و گذرا نیست، چرا که این سلیقه سازیها و هدایت مخاطبان به این نوع سینما، در سالهای بعد بر سینما تاثیر جدی و مخربی خواهد گذاشت. دیگر نمیتوان سلیقه نوجوانی که ۵ سال عمرش را با این سینما طی کرده در جوانی با جنس و ژانر دیگری از سینما که حتی تحمل دیدن آنرا ندارد، تغییر داد و هدایت کرد.
این رویکرد مهیب همانطور که سالهای بعد از انقلاب برای تغییر ذائقه سینمای بدنه و فیلمفارسی آن دوران که در رقص و کاباره بنیان داشت، تلاشهای فیلمسازان فکور و اندیشمندی را طی و مصروف کرد تا نسل جدید جنس دیگری از سینما را باور و به تماشایش بنشیند.
سینمایی که مورد تبری جستن از آن مقطع تاریخی- که حتی به نوعی با ساختار و سطح فکری جامعه همسو و منطبق بود – بود امروز الگوی سینمای مستقر و جاری است. فیلمسازان به دنبال پارامترها و الگوی جواب داده آن فیلمها شدهاند تا همان را بازسازی و سر مشق فیلم هایشان کنند. نازیدن به فیلم «فسیل»؛ همان که افضل رکورداران است از همان الگو ها و نوستالوژیها بار خود را بسته است و واسفا که تولید کنندگان این سینما مدعی هستند این پارامترهای سینمای دهه ۴۰ و ۵۰ را مخاطب دوست دارد؛ این همان زنگ خطری است که آینده سینما باید در انتظارش باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا «فسیل» نامعادلات را آشفتهتر میکند؟/ یادداشتی درباره آینده سینمای ایران
- مستند تونسی برنده بهترین فیلم بینالمللی جشنواره مونیخ شد
- به «شهر هرت» پای مگذار/ نگاهی به فیلم «شهر هرت»
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- پروانه ساخت سه فیلم صادر شد
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ