سینماسینما، رضا صائمی
چند سالی است که فیلم کوتاه هم در حوزه تولید و هم حوزه مصرف و تماشا افزایش یافته. به این معنا که هم شاهد رشد کمی در تولید فیلم های کوتاه بودیم هم رشد کیفی؛ به طوری که خیلی ها معتقدند فیلم های کوتاه ما جلوتر از فیلم های بلند حرکت می کند و جوایز و افتخاراتی که از جشنواره های بین المللی دریافت می کند گواه بر این مدعاست.
ازسوی دیگر توجه مخاطبان به فیلم کوتاه هم افزایش یافته که مصداق آن را می توان در استقبال پرشور از جشنواره فیلم کوتاه تهران ردیابی کرد. با این حال فیلم کوتاه مثل فیلم های مستند همچنان درگیر یک فقدان و چالش بزرگ است و آن هم عدم اکران یا نمایش محدود آنهاست. این انتقاد هم از سوی فیلمسازان کوتاه هم مخاطبان آنها وجود داشته که فرصت تماشای فیلم های کوتاه محدود به جشنواره ها شد که موقتی و فصلی است و بسیاری از این آثار از امکان نمایش محروم می مانند. به طبع آن این بحث هم مطرح می شود که هزینه های مالی و انسانی که برای تولید فیلم کوتاه صرف می شود به واسطه فقدان یا محدودیت های اکران، یک نوع هدر دادگی سرمایه فرهنگی و هنری است و فیلم های کوتاه صرفا ماهیت و کارکردی جشنواره ای پیدا کرده است. البته دو سالی است که گروه سینمایی هنر و تجربه با راه اندازی پکیچ های فیلم کوتاه و نمایش آنها در سینماهای این گروه برای هر فصل، امکان تازه ای برای نمایش آنها فراهم کرده که مورد توجه و استقبال مخاطبان هم قرار گرفته است و فیلمسازان کوتاه یک آب باریکه ای برای نمایش آثار خود پیدا کرده اند اما با توجه به حجم بالای تولیدات در حوزه فیلم های کوتاه، این اکران محدود پاسخگویی نیازهای واقعی مخاطب در این زمینه نیست و قطعا باید به راهکارهای دیگری درباره شیوه نمایش و اکران فیلم های کوتاه پیدا کرد. از جمله اینکه پردیس های سینمایی که واجد چند سالن هستند می توانند در طول هفته چند سانس خود را به نمایش فیلم های کوتاه اختصاص دهند؛ یا پاتوقی حتی کوچک و محدود برای نمایش و اکران فیلم های کوتاه راه اندازی شود.
همچنین می توان در مراکز و نهادهای فرهنگی و هنری مثل خانه سینما،خانه هنرمندان یا حتی انجمن سینمای جوان، سالنی را درنظر گرفت که یک روز در هفته را به نمایش و حتی نقد و بررسی فیلم های کوتاه اختصاص دهد. اکنون این جلسات درباره فیلم های مستند و داستانی وجود دارد اما در ارتباط با فیلم های کوتاه یا وجود ندارد یا خیلی کم و محدود است. فیلم های کوتاه سینمای ایران اقبال بلندی دارند اما اکران های کوتاه! این شایسته این سینمای رو به رشد نیست!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پنج فیلم، پنج نقد/ از عشق در فضای کارگری تا دزدی به دلیل سوگ
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- اکران «اتاق فرار» در ۱۱ شهر
- هفتمین برنامه «یک سهشنبه کوتاه» در خانه هنرمندان ایران
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام اسامی آثار راه یافته به بخش کوتاه و مستند
- اکران فیلمهای کوتاه در سینماهای هنر و تجربه از ۲۰ دی
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- نمایش سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه»
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- اکران آنلاین فیلم کوتاه ایرانی در جشنوارهای در انگلیس
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





