سینماسینما، رضا صائمی
چند سالی است که فیلم کوتاه هم در حوزه تولید و هم حوزه مصرف و تماشا افزایش یافته. به این معنا که هم شاهد رشد کمی در تولید فیلم های کوتاه بودیم هم رشد کیفی؛ به طوری که خیلی ها معتقدند فیلم های کوتاه ما جلوتر از فیلم های بلند حرکت می کند و جوایز و افتخاراتی که از جشنواره های بین المللی دریافت می کند گواه بر این مدعاست.
ازسوی دیگر توجه مخاطبان به فیلم کوتاه هم افزایش یافته که مصداق آن را می توان در استقبال پرشور از جشنواره فیلم کوتاه تهران ردیابی کرد. با این حال فیلم کوتاه مثل فیلم های مستند همچنان درگیر یک فقدان و چالش بزرگ است و آن هم عدم اکران یا نمایش محدود آنهاست. این انتقاد هم از سوی فیلمسازان کوتاه هم مخاطبان آنها وجود داشته که فرصت تماشای فیلم های کوتاه محدود به جشنواره ها شد که موقتی و فصلی است و بسیاری از این آثار از امکان نمایش محروم می مانند. به طبع آن این بحث هم مطرح می شود که هزینه های مالی و انسانی که برای تولید فیلم کوتاه صرف می شود به واسطه فقدان یا محدودیت های اکران، یک نوع هدر دادگی سرمایه فرهنگی و هنری است و فیلم های کوتاه صرفا ماهیت و کارکردی جشنواره ای پیدا کرده است. البته دو سالی است که گروه سینمایی هنر و تجربه با راه اندازی پکیچ های فیلم کوتاه و نمایش آنها در سینماهای این گروه برای هر فصل، امکان تازه ای برای نمایش آنها فراهم کرده که مورد توجه و استقبال مخاطبان هم قرار گرفته است و فیلمسازان کوتاه یک آب باریکه ای برای نمایش آثار خود پیدا کرده اند اما با توجه به حجم بالای تولیدات در حوزه فیلم های کوتاه، این اکران محدود پاسخگویی نیازهای واقعی مخاطب در این زمینه نیست و قطعا باید به راهکارهای دیگری درباره شیوه نمایش و اکران فیلم های کوتاه پیدا کرد. از جمله اینکه پردیس های سینمایی که واجد چند سالن هستند می توانند در طول هفته چند سانس خود را به نمایش فیلم های کوتاه اختصاص دهند؛ یا پاتوقی حتی کوچک و محدود برای نمایش و اکران فیلم های کوتاه راه اندازی شود.
همچنین می توان در مراکز و نهادهای فرهنگی و هنری مثل خانه سینما،خانه هنرمندان یا حتی انجمن سینمای جوان، سالنی را درنظر گرفت که یک روز در هفته را به نمایش و حتی نقد و بررسی فیلم های کوتاه اختصاص دهد. اکنون این جلسات درباره فیلم های مستند و داستانی وجود دارد اما در ارتباط با فیلم های کوتاه یا وجود ندارد یا خیلی کم و محدود است. فیلم های کوتاه سینمای ایران اقبال بلندی دارند اما اکران های کوتاه! این شایسته این سینمای رو به رشد نیست!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پنج فیلم، پنج نقد/ از عشق در فضای کارگری تا دزدی به دلیل سوگ
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- اکران «اتاق فرار» در ۱۱ شهر
- هفتمین برنامه «یک سهشنبه کوتاه» در خانه هنرمندان ایران
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام اسامی آثار راه یافته به بخش کوتاه و مستند
- اکران فیلمهای کوتاه در سینماهای هنر و تجربه از ۲۰ دی
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- نمایش سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه»
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- اکران آنلاین فیلم کوتاه ایرانی در جشنوارهای در انگلیس
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





