سینماسینما، جهانگیر میرشاه ولد:
۱- سال ۱۳۷۷ و بعد از باز شدن فضای فرهنگی در دانشگاهها، واحد سمعی بصری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان، هفته فیلم مهرجویی را برگزار کرد. استقبال دانشجوها فوق العاده بود. در آنجا برای اولین بار فیلمهای بانو و دایره مینا را روی پرده دیدم. پری را پیشتر دیده بودم. اما دیدن فیلم با کیفیت روی پرده، لذتی عجیب داشت که ساعتها راجع به آن حرف می زدیم. دوستی که اکنون پزشک حاذقی است، گفت: من هنوز در حسرتم که فیلمهای بهروز وثوقی را روی پرده سینما ندیدم. هر چه دیدیم در تلویزیونهای کوچک و روی نوار ویدیویی بود. دیدن فیلمهایی نظیر سوته دلان، گوزنها و … روی پرده باید چیز عجیب دلچسب و لذتبخشی باشد.
۲- هشت سال پیش که فیلم آواتار، ساخته تحسین برانگیز جیمز کامرون روی پرده های سینمای جهان آمد و با بیش از دو ونیم میلیارد دلار فروش، تمام رکوردها را جابجا کرد، با دوستی که تازه از هند آمده بود صحبت می کردم. فیلم را دیده بودم ولی او طور دیگری دیده بود. سه بعدی و روی پرده. و گفت که دیدن این طور فیلمها روی مانیتور تلویزیون، مثل خوردن یک غذای روی زمین افتاده است. این تعبیر به نظرم عجیب نیامد. فیلمهایی به این عظمت، برای پرده ساخته می شوند.
۳- پنج سال پیش، تالار ایوان شمس، فیلم انیمیشن زامبزیا (که تنها چند ماه پیشتر در سالنهای جهانی به نمایش در آمده بود) را به صورت سه بعدی نمایش داد. تبلیغ و اطلاع رسانی نسبتا مناسب بود و من حتی نگران بودم که نتوانیم بلیط تهیه کنیم. به خاطر دخترکم که آنزمان چهار ساله بود به سالن مراجعه کردیم. زمان نمایش، ساعت هشت شب پنج شنبه بود که به نظر ساعت مناسبی می رسید. هنگام ورود به سالن عینکهای مخصوص تماشای فیلم سه بعدی را بما دادند. وارد سالن شدیم. هیچ کس دیگر نیامده بود. من و همسر و دخترم تنها تماشاچیان این سانس بودیم.
با جدیت و اطمینان می توان گفت که فیلمبازهای وطنی اغلب فیلمهای روز جهان را می بینند. فیلمهای اسکاری، پیش از آنکه در مراسم اسکار به رقابت بپردازند، در هارددیسکها و فلش مموری های داخلی دست به دست و یا از طریق سایتهای غیر مجاز، دانلود و دیده می شوند. اما هیچ رغبت عمومی برای دیدن این فیلمها روی پرده نیست. علت این تغییر ذائقه چیست؟ مردمی که فیلمهایی نظیر کازابلانکا را سالها روی پرده سینما نگه می داشتند، اکنون چه شده است که حاضر به ترک مانیتورها و تلویزیونها و دیدن همین اندک فیلمهای روز جهان روی پرده نیستند؟
گرچه برخی فیلمهای قدیمی سینمایی جهان در سینماتک های داخلی به نمایش در می آیند و البته فیلمهای انتخابی عمدتا در ژانر و تاریخچه خود، جزو بهترین های تاریخ سینما هستند، اما باز هم استقبال از این نمایشها، آنطور که باید نیست. سالنها پر نمی شود و مردم تمایلی به دیدن این گونه فیلمها روی پرده ندارند. شاید در انتخاب فیلمهای نمایشی در سینماتکها – با وجود همه محدودیتها- باید تجدید نظر کرد.
باید فکری تازه کرد. قطعا می توان از میان فیلمهای روز سینمای جهان، آنهایی که موردی برای پخش در سینماها ندارند را انتخاب کرد. در سینماهای سه بعدی داخلی نمایش داد. فیلم خوب را باید روی پرده دید. این موضوع تا حدی در مورد فیلمهای تولید داخل نیز صادق است. خیلی ها حاضر به دیدن فیلم روی پرده نیستند و منتظر می مانند تا نسخه نمایش خانگی فیلم منتشر شود. با در نظر گرفتن لذت و کیفیت تماشای فیلم روی پرده، هزینه دیدن یک فیلم در سالن سینما، تفاوت چشمگیری با نسخه دی وی دی آن ندارد. این ذائقه باید تقویت شود.
دست اندرکاران و تصمیم سازان سینما باید به هر روشی که می توانند، این لذت تماشای فیلم روی پرده را در میان مردم زنده کنند. این موضوع می تواند به رونق چشم گیر سینماها بینجامد. پرفروش ترین فیلمهای داخلی با میانگین فروش ۱۵ میلیارد تومان، و میانگین قیمت بلیط ده هزار تومانی، تنها موفق به جذب حدود یک و نیم میلیون سینمارو می شوند که در مقایسه با جمعیت هشتاد میلیونی، کمتر از دو درصد است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- پس از پایان «آواتار: آتش و خاکستر»؛ جیمز کامرون به دنیای آدمخوارها میرود
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





