سینماسینما، کیوان کثیریان– ۱. درباره وضعیت اکران و کیفیت و محتوای تولیدات روی پرده سینماها، چندی پیش نوشتم. نگاهی به شکل و شیوه اکران و مناسبات درون آن کاملا نشان میدهد که اختیار و کنترل در دست چه کسانی و چه طیفی افتاده است.
یکی از دوستان و همکاران روزنامه نگار با اشاره به نام برخی تولیدات سینمای ایران در نیمه اول سال نمای سادهای از اتفاقی که سال آینده روی پرده سینماها اتفاق خواهد افتاد را ترسیم کرده است. بخوانید:
داود باید ترک کنه، سفر تایلند، قاتل بروس لی، سلام علیکم حاج آقا، پالتو شتری، بهخاطر یک آمپول ناقابل، خرها آدم نمیشوند.
تازه فیلمنامههایی نظیر خواستگاری مادرزن هم در شُرف تولیدند.
طبعا مدیریت سینمای کشور نه تنها دغدغهای از بابت کیفیت فیلمها ندارد، بلکه اساسا جنس تفکرش از تولیدکنندگان چنین آثار مشعشعی اصلا دور نیست. مدیر محترم و بازنشسته سازمان سینمایی این روزها سینما را به امان خدا رها کرده، میدان را به خالتورسازها سپرده و خود دربهدر به دنبال تبصرهای برای حفظ میزش میگردد.
وضعیت اسفبار فعلی سینما جای شگفتی دارد و شگفتی بزرگتر آن است که وزیر فرهنگ و ارشاد بیتفاوت نسبت به غلبه این همه بیفرهنگی در فضای سینما تنها نظارهگر است و اقدام موثری در این باره نمیکند.
۲. انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار، به گمانم بازهم همانند سالهای اخیر خروجی صحیحی داشت و کمیته انتخاب درست ترین گزینه را برگزید. منطق معترضان به این انتخاب را نمیفهمم. در اینکه آنها درک درستی از قواعد و مقتصیات اسکار داشته باشند تردید دارم. با توجه به اهمیت پخش بینالمللی و جوایز مهم جهانی، “بدون تاریخ بدون امضا” گزینه بهتری نسبت به بقیه فیلمهاست.
طرفداران تحریم اسکار هم بیشک اطلاعات درستی از انچه میخواهند تحریمش کنند ندارند.
دوستانی هم هربار با این استدلال که امسال شانسی در اسکار نداریم، معتقدند نیازی نیست فیلمی به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شود. حرف آنها هم عجیب و غریب است. مثل این است که چون تیم ملی فوتبال مان شانسی برای قهرمانی جام جهانی ندارد، هیچ وقت برای شرکت در جام جهانی اعزام نشود!
فقط کاش طبق روال سالهای پیش نام ده فیلم منتخب در مرحله اول هم اعلام میشد تا در تاریخ ثبت و روند پیشین حفظ شود. به نظر میرسد ملاحظاتی در این ماجرا وجود دارد که قطعا ملاحظات زائد و مزاحمی است. احتمال میدهم نام فیلمهایی مثل ائو، عصبانی نیستم، فراری، خفگی، هجوم و… مطرح بوده که اعلام نامشان بهتر از حالت فعلی بود.
و کاش یکبار برای همیشه روند و شیوه گزینش اعضای هیات انتخاب فیلم برای اسکار بطور شفاف اعلام شود و با قواعد بینالمللی آکادمی هماهنگ باشد. متولی مدیریت این پروسه نیز بر همان اساس مشخص باشد و راه هر حرف و حدیثی بسته شود.
منبع: اعتماد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- چند فیلم مجوزدار در صف اکران سینما هستند؟
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- ناامنی ۱۰۰ دستگاه در چرخه اکران/ هشدار امنیتی برای سینماها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد