
سینماسینما، محمد تاجیک
فیلم قطع فوری ساخته مریم بحرالعلومی که دیشب در آخرین روز اکران آن موفق به تماشایش در پردیس سینمایی چارسو شدم، فیلمی در ستایش از نگاه خیاموار به زندگی است.
این فیلم که آخرین نقش آفرینی مرحوم علی انصاریان در سینما محسوب میشود به نوعی بازتاب دهنده تفکرات خیام در سینماست.
در همان دقایق ابتدایی فیلم، یکی از شخصیتهای اصلی فیلم که نگاه سرخوشانهای به زندگی دارد و زندگی را خیلی سخت نمیگیرد خطاب به شخصیت دیگری از فیلم میگوید: بیخودی زندگی را جدی گرفتهای… چند سال دیگر میفهمی زندگی خیلی هم جدی نیست. و یا در جای دیگری، یکی دیگر از شخصیتهای فیلم میگوید: بعد از رفتنش، یاد گرفتم که در لحظه زندگی کنم.
قطع فوری به داستان یک زوج میپردازد که در آستانه طلاق گرفتن از هم قرار دارند و در یک مجتمع آپارتمانی زندگی میکنند و به روابط این زوج در آستانه طلاق با همسایگانش میپردازد، این در حالی است که مصیبت کرونا هم اوج گرفته و به ناگهان وقوع زلزله در پاسی از شب هم به مصیبتهای بعدی آنها اضافه می شود. مصیبت پشت مصیبت در طول فیلم رخ میدهد.
این فیلم زمانی ساخته شد که مصیبت و بحران کرونا در اوج خود بود و زمانی اکران شد که خدا را هزار مرتبه شکر، مصیبت و بحران کرونا در ایران و جهان پایان یافته و این پیام را میدهد که مصیبتها در جهان بالاخره روزی به پایان میرسند.
بهترین سکانس فیلم همانجایی است که مردان ساکن مجتمع آپارتمانی در اوج کرونا و زلزله تصمیم میگیرند که یک دست با هم فوتبال بزنند و لحظات شاد و مفرحی ایجاد میکنند.
بازی علی انصاریان در قطع فوری برای همه علاقهمندان این بازیگر فقید، شگفتانگیز است. او در این فیلم دیالوگهایی میگوید که گویی از مرگ زودهنگام خود خبر داشته. علی انصاریان در جایی از فیلم میگوید: شاید فیلم آخرم باشه… یا اینکه پس از وقوع زلزله در فیلم میگوید: با اینکه بوی مرگ میداد ولی خیلی خوش گذشت… انشاءالله همین جمع بهشت!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تابستانی که برف آمد» بهترین فیلم جشنواره لهستانی شد
- «تابستانی که برف آمد» در چهار رشته نامزد جایزه شد
- در آستانه اکران؛ پوستر «تابستانی که برف آمد» منتشر شد
- «تابستانی که برف آمد» بزودی اکران میشود
- «تابستانی که برف آمد» به اسپانیا میرود
- مریم بحرالعلومی داور جشنواره بینالمللی فیلمسازان زن شد
- تقدیر جشنواره ایتالیایی از فیلم سینمایی «تابستانی که برف آمد»
- رقابت «تابستانی که برف آمد» در جشنواره مشترک اسپانیا و انگلیس
- مریم بحرالعلومی داور ایمجین ایندیای اسپانیا شد
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره کانادا شد
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه
- رونمایی از مستند زندگی علی انصاریان
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





