سینماسینما، امیرعلی نصیری
یک) چندی پیش بیهیچ دلیل خواب زندهیاد سیامک شایقی را دیدم. بدون کارت دعوت به اکران خصوصی یکی از فیلمهایش رفته بودم. اواسط فیلم بود که متوجه شد و مؤدبانه مرا بیرون کرد.
ب) فکرم مشغول بود که دلیل این خواب چه بود تا مشخص شد؛
مسعود مهرابی رفت. او را متعلق به نسلی میدانستم که اسم مندرآوردی «سیبیلداران دهه سی – چهل» را بر رویشان گذاشته بودم؛ افرادی همچون شهرام جعفرینژاد، احمد امینی، سیامک شایقی، عباس یاری و احمد طالبینژاد و … متعلق به این نسل بودند و هستند. با وجودی که خود را «مجله فیلمی» نمیدانم، ولی نمیتوان منکر نقش برجسته این نشریه باسابقه در رسانههای نوشتاری سینمایی و تربیت منتقدان بزرگ شد.
سه) یکی دو خاطره بیشتر از ایشان ندارم؛ اولی به اواسط دهه هشتاد مربوط میشود. ایام جشنواره بود و در سینما فلسطین (سینمای اصحاب رسانه) با یک صندلی فاصله نشسته بودیم. پیش از شروع فیلم بعدی، بحث کیفیت پایین فیلمها شد و اینکه دیگر «ناخدا خورشید» و «کشتی آنجلیکا»یی ساخته نخواهد شد.
دومی هم مربوط به اواسط سال ۹۵ است. برای کاری اولین بار بود که به دفتر مجله فیلم رفتهبودم. تصادفاً همزمان با هم به در مجله رسیدیم. قطعهای در دست داشت که فکر میکنم به خودرواش مربوط بود و احتمالاً دنبال یدکیاش میگشت. آیفون مجله خراب بود و تلفنی اطلاع داد تا کسی پایین بیاید و در را باز کند.
جذبه خاصی که داشت، در هر دوبار باعث شد تا حرفی نزنم و در حضورش شنونده باشم…. روحش شاد.
چهار) دوست دندانپزشک و منتقدم جناب آقای دکتر حامد صرافیزاده چندی پیش به خاطرهای از احمدرضا احمدی (شاعر، نمایشنامهنویس و نقاش) اشاره می کند که امیدوارم خداوند بهشان طول عمر همراه با سلامتی بدهد. او میگوید: در دور اول انتخاب احمدینژاد که به مرحله دوم کشیده شدهبود، از دفتر روزنامه شرق شروع کردیم به تماس گرفتن با هنرمندان و دعوت از آنها برای چاپ بیانیه در حمایت از آقای هاشمی رفسنجانی. به احمدرضا احمدی که زنگ زدیم، گفت من بیانیه میدم؛ ولی دقت کنید که ما یک اتوبوس بیشتر نیستیم (نقل به مضمون).
پنج) هوشنگ گلمکانی سردبیر مجله فیلم که به همراه عباس یاری و مسعود مهرابی یکی از سه رکن اصلی این مجله محسوب میشوند، در اینستاگرامش نوشت: هیچ وقت به اندازه زمان فوت مسعود، پیام تسلیت از کسی دریافت نکرده بودم.
شش) ما یک اتوبوس بیشتر نیستیم؛ کسانی که فیلم میسازیم، درباره فیلمها مینویسیم و این نقدها را میخوانیم. چند روز قبل یکی از مسافران این اتوبوس پیاده شد. خداوند رحمتشان کند. خوشحالم که همچنان در این اتوبوس هستم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- بررسی وضعیت نشریات تخصصی مکتوب با حضور هوشنگ گلمکانی و غلامرضا موسوی
- در گذشته سینما رفتن چون دور از دسترس بود، عزیزتر بود/گفت و گوبا هوشنگ گلمکانی و عباس یاری
- رونمایی و اکران مستند رنج زیر پوست / گزارش تصویری
- پایان داوری مرحله دوم جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
- عباس یاری و کیانوش عیاری، در بلاروزگاری/یادداشتی از دکتر مصطفی جلالی فخر
- هیچ چیز در این دنیای فانی، همیشگی نیست
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





