سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی
میگوید این گونه که شما می خواهید نظارت کنید، شدنی نیست. حتی قسم می خورد که شدنی نیست و از نسل دهه هشتادی می گوید که نگاهی دیگر به جامعه و زندگی دارند. و باز ادامه می دهد که د ر هیچ کجای دنیا این چنین نظارتی وجود ندارد که بخواهند پیش از نمایش فیلم ها، برای حیات و ممات فیلم ها تعیین تکلیف بکنند. فریدون جیرانی این سخنان را با فریاد می گوید و البته لحن دلسوزانه ای هم دارد. او این حرف ها را وقتی می زند که در جلسه ای شرکت کرده که قرار است برای سامان دادن به شبکه خانگی از نظرهای مشورتی اهالی سینما استفاده شود. حرص و جوشی که می خورد حاصل دغدغهمندی اش برای درست بودن و ساختن است. فریدون جیرانی در هفتاد و دو سالگی همچنان آدمی سازنده و مولد است. جریان های سینمایی و تولیدی را دنبال می کند و سعی می کند نقشی درست به خودش بدهد تا هدایتگرِ کسانی باشد که دخل و تصرف های شان از نظرگاه او درست نیست. جیرانی با آگاهی فراوان نسبت به تاریخ سینما و بسترهای جامعه شناختی و اجتماعی این رسانه و تاثیری که بر زندگی مردم می گذارد، همواره آدمِ درستِ مشورت است و می شود از او بسیار آموخت و توصیه هایش را به گوش گرفت. او بیشتر از یک فیلمنامه نویس/کارگردان است و می داند که سینما و تلویزیون و نمایش های خانگی، صرفا فیلمنامه و دوربین نیستند. نه، سینما و تلویزیون با داشتن فیلمنامه و دوربین ساخته نمی شوند و این فکرهای درست هستند که باعث می شوند این رسانه ها نقش حیاتی خود را بازی کنند. حتی اگر فکر کنیم این رسانه ها صرفا هستند که سرگرمی ساز باشند، اما همان و همین سرگرمی ها نیز نیازمند فکر و اندیشه ای تولیدی و جریان محور هستند. فریادها و توصیه های جیرانی را باید به فال نیک بگیریم و باید خوشحال باشیم در عصری زندگی می کنیم که آدم هایی همچون جیرانی زندگی شان را از دغدغهمندی تهی نکرده اند. که باز هم همه مسائل و مشکلات سینما را دنبال می کنند و عقب نمی نشینند و صرفا تماشاگرِ اضمحلال و متلاشی شدن این سرگرمیِ جذاب نیستند. جیرانی به خوبی درک کرده که نگاه و سلیقه آنها که سینما و تلویزیون را دنبال می کنند، بر خلاف قرائت و نگاه رسمی است. که اگر همین نگاه ها روی صنعت سینما پیاده شود، روز به روز شاهد رخوت و سستی در شالوده این صنعت خواهیم بود چرا که آن نگاه خودش را بالاتر از سلائق جمعی جامعه می داند و گویا چندان هم برایش فرقی نمی کند که چنین رسانه هایی مخاطب نداشته باشند. من آن خطابه ی جیرانی در پایان آن جلسه را چه قدر نیازِ پیشبرد سینمای مان می دانم.
این روزها که فریدن جیرانی را در برنامه ای دیگر از سلسله برنامه های گفتگو محورش با نام سینما ۲۵ دنبال می کنم، باز هم می توان از خلال حرف هایش، پرسش هایش و پاسخ هایش و همچنین مداخله اش در حرف های مهمانان به آموختن های بسیاری رسید. احترامِ به او احترام به دانایی و آگاهی است و این موضوع را در حرف های تک به تک مهمانان جیرانی می توان پیدا کرد که با احترام بسیار پای صحبت جیرانی می نشینند چرا که می دانند جیرانیِ ۷۲ ساله سرشار از دانایی و تجربه است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست