سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی
میگوید این گونه که شما می خواهید نظارت کنید، شدنی نیست. حتی قسم می خورد که شدنی نیست و از نسل دهه هشتادی می گوید که نگاهی دیگر به جامعه و زندگی دارند. و باز ادامه می دهد که د ر هیچ کجای دنیا این چنین نظارتی وجود ندارد که بخواهند پیش از نمایش فیلم ها، برای حیات و ممات فیلم ها تعیین تکلیف بکنند. فریدون جیرانی این سخنان را با فریاد می گوید و البته لحن دلسوزانه ای هم دارد. او این حرف ها را وقتی می زند که در جلسه ای شرکت کرده که قرار است برای سامان دادن به شبکه خانگی از نظرهای مشورتی اهالی سینما استفاده شود. حرص و جوشی که می خورد حاصل دغدغهمندی اش برای درست بودن و ساختن است. فریدون جیرانی در هفتاد و دو سالگی همچنان آدمی سازنده و مولد است. جریان های سینمایی و تولیدی را دنبال می کند و سعی می کند نقشی درست به خودش بدهد تا هدایتگرِ کسانی باشد که دخل و تصرف های شان از نظرگاه او درست نیست. جیرانی با آگاهی فراوان نسبت به تاریخ سینما و بسترهای جامعه شناختی و اجتماعی این رسانه و تاثیری که بر زندگی مردم می گذارد، همواره آدمِ درستِ مشورت است و می شود از او بسیار آموخت و توصیه هایش را به گوش گرفت. او بیشتر از یک فیلمنامه نویس/کارگردان است و می داند که سینما و تلویزیون و نمایش های خانگی، صرفا فیلمنامه و دوربین نیستند. نه، سینما و تلویزیون با داشتن فیلمنامه و دوربین ساخته نمی شوند و این فکرهای درست هستند که باعث می شوند این رسانه ها نقش حیاتی خود را بازی کنند. حتی اگر فکر کنیم این رسانه ها صرفا هستند که سرگرمی ساز باشند، اما همان و همین سرگرمی ها نیز نیازمند فکر و اندیشه ای تولیدی و جریان محور هستند. فریادها و توصیه های جیرانی را باید به فال نیک بگیریم و باید خوشحال باشیم در عصری زندگی می کنیم که آدم هایی همچون جیرانی زندگی شان را از دغدغهمندی تهی نکرده اند. که باز هم همه مسائل و مشکلات سینما را دنبال می کنند و عقب نمی نشینند و صرفا تماشاگرِ اضمحلال و متلاشی شدن این سرگرمیِ جذاب نیستند. جیرانی به خوبی درک کرده که نگاه و سلیقه آنها که سینما و تلویزیون را دنبال می کنند، بر خلاف قرائت و نگاه رسمی است. که اگر همین نگاه ها روی صنعت سینما پیاده شود، روز به روز شاهد رخوت و سستی در شالوده این صنعت خواهیم بود چرا که آن نگاه خودش را بالاتر از سلائق جمعی جامعه می داند و گویا چندان هم برایش فرقی نمی کند که چنین رسانه هایی مخاطب نداشته باشند. من آن خطابه ی جیرانی در پایان آن جلسه را چه قدر نیازِ پیشبرد سینمای مان می دانم.
این روزها که فریدن جیرانی را در برنامه ای دیگر از سلسله برنامه های گفتگو محورش با نام سینما ۲۵ دنبال می کنم، باز هم می توان از خلال حرف هایش، پرسش هایش و پاسخ هایش و همچنین مداخله اش در حرف های مهمانان به آموختن های بسیاری رسید. احترامِ به او احترام به دانایی و آگاهی است و این موضوع را در حرف های تک به تک مهمانان جیرانی می توان پیدا کرد که با احترام بسیار پای صحبت جیرانی می نشینند چرا که می دانند جیرانیِ ۷۲ ساله سرشار از دانایی و تجربه است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری