سینماسینما، علی اصغر کشانی
هشتم اردیبهشت روز درگذشت احمد نجیب زاده فیلمنامه نویس موفق فیلمهای عامه پسند سینمای ایران است. نجیب زاده فعالیتش در سینما را در سال ۱۳۴۲ با نگارش فیلمنامه دوستت دارم اسماعیل کوشان آغاز کرد و در طول ۱۵ سال تا سال ۱۳۵۷ هفتاد و شش فیلمنامه به قلم او تبدیل به مهمترین فیلمهای فارسی سینمای ایران شدند.
قلم قدرتمند او در جذب تماشاچیان عام و شناختش از سلیقه مخاطبان، او را در اندک زمانی، محبوب بسیاری از استودیوهای فیلمسازی، تهیه کنندگان و کارگردانان سینما کرد؛ به طوری که فیلم های پرتماشاچی یا مشهور آن زمان چون آقا رضای گل، پاشنه طلا، مهدی مشکی، گل پری جون، جوانمرد و تولدت مبارک با نگارش و چیره دستی او هر کدام به نحوی چرخه عظیم صنعت سینمای ایران را به درستی گردش در می آورد. او با شناخت دقیق از فرمولهای آشنای سینمای بدنه در نظام سینمای ممتاز فارسی آن دوران و از آن مهمتر با رویکرد تعلیمی برگرفته از ادب و فرهنگ فارسی، بسیاری از مفاهیم تربیتی و کاربردی در سطح جامعه را در جای جای متن هایش می گنجاند تا نشان دهد سینما به عنوان مهمترین مولفه در بناگذاردن اخلاق نیکوی عمومی، چه نقش و کارکرد مهمی می تواند داشته باشد. پُر بی راه نیست که مهمترین شاخصه این شناخت و موفقیت بی بدیل، به تحصیلات نجیب زاده بازگردد، او دانش آموخته ادبیات فارسی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران آن دوران بود و بی شک تعالیم اساتید برجسته وقت، مختصات شخصیتی و آموزشی برای او را به درستی رقم زد.
این موفقیت در جذب و تعلیم ذوق عامه با در نظر گرفتن عنصر تحصیلات، تنها شامل او نمی شد، بسیاری از پایه های بلند سینمای فاخر فارسی را تحصیلکرده ها و فارغ التحصیلان ادبیات و تعلیم و تربیت در دانشگاه ها رقم زدند، فیلمسازان و نویسندگانی چون اسماعیل پورسعید (فارغ التحصیل ادبیات فارسی از دانشگاه تهران)، فریدون گله (دانش آموخته ادبیات فارسی از دانشگاه مشهد)، نظام فاطمی ( فارغ التحصیل ادبیات فارسی از دانشگاه تهران)، جمشید شیبانی (دانش آموخته تعلیم و تربیت از دانشگاه سانتامونیکا) و اسماعیل ریاحی (فارغ التحصیل ادبیات فارسی از دانشگاه تهران) از این دستند. جدای از آن برخی دیگر از فیلمسازان موفق تجاری سینمای فارسی در آن دوران با شناخت نسبت به سازوکار اقتصاد بازار، صنعت فیلمسازی و همچنین شناخت از جنبه های حقوقی در سازوکارهای تهیه و تولید که بی ارتباط با تحصیلات آنان نبود، موفق به رقم زدن پر ثمر دورانشان شدند؛ فیلمسازانی چون امین امینی(دانش آموخته اقتصاد از لندن)، اسماعیل کوشان(دکترای اقتصاد از دانشگاه برلین)، پرویز صیاد(دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه تهران) و سیامک یاسمی و سعید مطلبی(هر دو دانش آموخته حقوق از دانشگاه تهران) از جمله فیلمسازان، نویسندگان، کارگردانان، تهیه کنندگان و مدیران استودیو در نظام تولید فیلمهای فارسی در سینمای ایران بودند.
جالب است که بخش مهمی از ستونهای محکم فیلم ایرانی در آن سالها را تحصیلکردگان سینما در دانشگاههای بزرگ و شاخص بین المللی بنا نهادند. عزیزالله بهادری (دانش آموخته کارگردانی سینما و تئاتر از دانشگاه پراگ)، امیر شروان (فارغ التحصیل کارگردانی از دانشگاه پاساناد لس آنجلس)، جمشید شیبانی (دانش آموخته سینما از دانشگاه کالیفرنیا)، نصرت کریمی (فارغ التحصیل کارگردانی از مدرسه سینمایی پراگ)، محمد متوسلانی (دانش آموخته کارگردانی سینما از دانشگاه کالیفرنیا) و مهدی میرصمدزاده (فارغ التحصیل کارگردانی از مدرسه سینمایی ایدک فرانسه) از جمله سینماگران سینمای فارسی در این فرایند بودند. در چنین چرخه ای از فیلمسازی آنچه حایز اهمیت بود نزدیکی داستانها، شخصیتها و ماجراها به خلق و خو، آداب و رسوم و فرهنگ جاری و روزمره مردم بود، تحصیلکردگان سینمای ارزنده فارسی، تولید فرهنگی و هنری را برای، با محورِ، با زمینه و با هدف پرداختن، پرورش، تربیت و ارتقای فرهنگِ عامه، ملی، فلکلور و مردمی کشورشان انجام دادند. انگار که اساتید دانشگاههای جهانی، تنها راه موفقیت صنعت فیلمسازی برای هر کشوری را پرداختن فیلمسازان به فرهنگ پاپیولار و مردمی خود، فرهنگ متناسب با آداب روزمره، همگون با خلق و خو و درهم آمیزی شده با مسلک کوچه و بازار و خلاصه چیزی بر گرفته از گفتار، رفتار و کردار مردم موطن خود آموزش داده بوده اند. برای همین هم در دوران طلایی سینمای فارسی، انبوهی از تماشاچیان فیلم تا ردیف اول صندلی ها را پُر می کردند، سانس های اغلب سینماها از صبح تا نیمه های شب روز بعد ادامه داشت، دیدن بسیاری از فیلمها به خاطر ازدحام در هفته اول و دوم اکران به راحتی امکان پذیر نبود، جمعیت علاقمند به فیلم باعث افزایش ساخت سالن در سرتاسر کشور می شد، چرخه تهیه، تولید و پخش فیلم رونق حیرت آوری داشت، در استودیوهای فیلمسازی فرصتی برای استراحت و توقف وجود نداشت و بر محبوبیت سوپراستارها و اشتیاق جوانان علاقمند فیلم به آنها روزبه روز افزوده می شد.
در چنین فضایی فیلمسازان فارسی دم را غنیمت شمردند؛ پورسعید خروس جنگی، الکی خوش و انگشت نما را ساخت؛ گُله سالار مردان، جنجال عروسی و مرید حق را نوشت؛ فاطمی بیوه های خندان، کاکل زری و شیطون بلا را کارگردانی کرد؛ شیبانی جوجه فکلی، میرم بابابخرم و اَبَرمرد را تهیه نمود، ریاحی داماد فراری، میلیونرهای گرسنه و خشم کولی را جلوی دوربین برد؛ بهادری کی به کیه، مردبی ستاره و گدای اشراف زاده را ساخت؛ مُطلبی نقره داغ، دوکله شق و دوردنیا با جیب خالی را نوشت، شروان اخم نکن سرکار، کاکاسیاه و عنترومنتر را کارگردانی کرد؛ نصرت کریمی آقا موچول، دزدوپاسبان و درشکه چی را نوشت؛ متوسلانی یک میلیونر و دو مفلس، سه تا نخاله و ولگردها را ساخت؛ میرصمدزاده پهلوان در قرن اتم، رضا چلچله و حسن دینامیت را کلید زد؛ امینی بچه ننه، آقای اسکناس و مادمازل خاله را تولید کرد؛ کوشان شاباجی خانم، عروس فراری و پاشنه طلا را تهیه کرد، صیاد مجموعه صمد را عرضه نمود؛ یاسمی قوزبالاقوز، اول هیکل و شمسی پهلوون را جلوی دوربین برد و احمد نجیب زاده این رکورد دار نگارش فیلمنامه در سینمای ایران تکخال، سوگلی، ناخدا، این دست کجه و الکی خوش را متناسب با حال و هوای مردم کوچه و بازار نوشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کتاب «سینمای فریدون گله» به چاپ پنجم رسید
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- تدوینگر به مثابه مولف
- برشهای کوتاه/ صحنههایی از فیلم «کندو»
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه سردبیر و اعضای تحریریه سینماسینما (۱)
- محمد متوسلانی از جمشید مشایخی میگوید/ خاطراتی از رودخانه و جکوزی
- جوانمرد؛ یادی از درگذشتگان سینما در سالی که گذشت
- نیم نگاهی به حال و هوایی که تماشاچیان سینما از اکران نوروزی فیلمهای آن سالها پیدا میکردند
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش ششم محمدرضا مقدسیان و علی اصغر کشانی
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- محمد متوسلانی: سازمان سینمایی حرکت چشمگیری نداشته است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش