سینماسینما، محمد حقیقت
با توجه به بازتابهایی که این چند روز اخیر در رسانههای ایران درباره حضور فیلمهای ایرانی در جشنواره کن دیده میشود، و این که صحبت از «تنبیه سینماگران» شده، به یاد حرفهای آقای عباس کیارستمی در سالها پیش میافتم. بعد از دیدن فیلم «مشق شب» در تهران با او درباره «تشویق، و تنبیه» در جامعه ایران که هسته اصلی فیلمش بود صحبت میکردیم. وی در طول همین فیلمش در گفتگو با دانشآموزان معصوم این سوال را مطرح میکرد که آیا در خانه تا به حال شما را تشویق هم کردهاند؟ بچهها همگی، با تعجب فقط از تنبیه شدن و کتک خوردن و کمربند پدرهایشان و ترسشان از بزرگترها که آنها را مشوش کرده بود صحبت میکردند! با آقای سرژ دانی منتقد برجسته فرانسوی که سردبیر کایه دوسینما بود و آنجا حضور داشت با آقای کیارستمی در تهران ملاقاتی داشتیم و وی از کیارستمی پرسید: «چرا درجامعه ایران، از ورای فیلم شما، تشویق دیده نمیشود؟! گویا فقط تنبیه وجود دارد؟» وی پاسخ داد: همانطور که در فیلم «خانه دوست کجاست؟» هم دیده بودید، بزرگترها همیشه میخواهند کوچکترها از آنها بترسند و ما کمتر در جامعه ایرانی میبینیم که فرزندانمان مورد تشویق قرار گیرند. آقای سرژ دانی وقتی به پاریس برگشت در بخشی از مقاله چهار صفحهایاش در روزنامه لیبراسیون که سخت فریفته سخنان و دیدگاههای کیارستمی شده بود نوشت: «ایران جامعهای که مسئولان گویا فقط تنبیه کردن بلد هستند» به فیلم کیارستمی هم پرداخته بود. حالا بعد از سی سال که از «مشق شب » گذشته میبینیم برخی از مسئولان سینمای ایران، سینماگران را میترسانند و دم از تنبیه میزنند! در دیگر کشورها وقتی فیلمسازان در جشنواره کن باعث سربلندی مردم آن کشور شدهاند، در بازگشت به میهن بسیار مورد تشویق قرار میگیرند، مثل هنگامی که رئیسجمهوری کره، برای برنده شدن «پارازیت» بلافاصله به کارگردانش تلفن میزند و تبریک بسیار صمیمانهای میگوید. در ایران برعکس وقتی ما «نخل طلا» میبریم، برنده از ترس کتک خوردن در فرودگاه تهران میبایستی مدتها در پاریس بماند، بدنش بلرزد، تا ببیند بعدا چه خواهد شد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
آخرین ها
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»