سینماسینما، محمد حقیقت
با توجه به بازتابهایی که این چند روز اخیر در رسانههای ایران درباره حضور فیلمهای ایرانی در جشنواره کن دیده میشود، و این که صحبت از «تنبیه سینماگران» شده، به یاد حرفهای آقای عباس کیارستمی در سالها پیش میافتم. بعد از دیدن فیلم «مشق شب» در تهران با او درباره «تشویق، و تنبیه» در جامعه ایران که هسته اصلی فیلمش بود صحبت میکردیم. وی در طول همین فیلمش در گفتگو با دانشآموزان معصوم این سوال را مطرح میکرد که آیا در خانه تا به حال شما را تشویق هم کردهاند؟ بچهها همگی، با تعجب فقط از تنبیه شدن و کتک خوردن و کمربند پدرهایشان و ترسشان از بزرگترها که آنها را مشوش کرده بود صحبت میکردند! با آقای سرژ دانی منتقد برجسته فرانسوی که سردبیر کایه دوسینما بود و آنجا حضور داشت با آقای کیارستمی در تهران ملاقاتی داشتیم و وی از کیارستمی پرسید: «چرا درجامعه ایران، از ورای فیلم شما، تشویق دیده نمیشود؟! گویا فقط تنبیه وجود دارد؟» وی پاسخ داد: همانطور که در فیلم «خانه دوست کجاست؟» هم دیده بودید، بزرگترها همیشه میخواهند کوچکترها از آنها بترسند و ما کمتر در جامعه ایرانی میبینیم که فرزندانمان مورد تشویق قرار گیرند. آقای سرژ دانی وقتی به پاریس برگشت در بخشی از مقاله چهار صفحهایاش در روزنامه لیبراسیون که سخت فریفته سخنان و دیدگاههای کیارستمی شده بود نوشت: «ایران جامعهای که مسئولان گویا فقط تنبیه کردن بلد هستند» به فیلم کیارستمی هم پرداخته بود. حالا بعد از سی سال که از «مشق شب » گذشته میبینیم برخی از مسئولان سینمای ایران، سینماگران را میترسانند و دم از تنبیه میزنند! در دیگر کشورها وقتی فیلمسازان در جشنواره کن باعث سربلندی مردم آن کشور شدهاند، در بازگشت به میهن بسیار مورد تشویق قرار میگیرند، مثل هنگامی که رئیسجمهوری کره، برای برنده شدن «پارازیت» بلافاصله به کارگردانش تلفن میزند و تبریک بسیار صمیمانهای میگوید. در ایران برعکس وقتی ما «نخل طلا» میبریم، برنده از ترس کتک خوردن در فرودگاه تهران میبایستی مدتها در پاریس بماند، بدنش بلرزد، تا ببیند بعدا چه خواهد شد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





