سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
حدیث جانبزرگی با ساخت مستند «مغیسف» (نخل یوسف) دوربینش را به مناطق محروم جنوب کشور میبرد و پرترهای دیدنی از انسانی به ظاهر معمولی را به تصویر میکشد. انسانی که کمی که پیش میرویم و با فعالیتهای مختلفش در حوزه محیط زیست و به عنوان همیار طبیعت آشنا میشویم، متوجه تفاوتهای فاحش او با آدمهای معمولی اطرافش میشویم.
انسانی شریف به نام حسن سکنجه که نسبت به اتفاقات پیرامونش بیتفاوت نیست و تلاش میکند به اندازه توان خود در حفظ اکوسیستم منطقه سهیم باشد. این چنین است که وقتی پرندگانی زیبا را از دست شکارچیان غیرقانونی نجات میدهد، نه فکر خوردن آنها میافتد و نه به فروختن آنها میاندیشد. همانطور که با علاقهای خاص، در جهت تامین آب آشامیدنی حیوانات تلاش میکند و همچون یک محیطبان غیرتمند، مراقبت از حیوانات این سو و آن سوی زادگاهش را بر عهده میگیرد.
جانبزرگی در مقام تهیهکننده، پژوهشگر و البته کارگردان فیلم، با هوشمندی خاصی فعالیتهای روزمره سکنجه را زیرنظر میگیرد و با نریشنهایی با لهجه شیرین جنوبی که حاوی توضیحات جالب توجه اوست، به گونهای ظریف پیام مدنظرش را منتقل میکند. توضیحاتی که در بطن خود اشاراتی چند به کمکاریها و سوءمدیریتهای سازمانها و نهادهای دولتی دارد و به نوعی آنها را مسئول اغلب کاستیها و مشکلات زیست محیطی منطقه میداند. مسئولینی که شاید اگر به اندازهی سکنجه و سکنجهها احساس مسئولیت میکردند، شاهد ظهور و بروز چنین فجایعی در عرصههای گوناگون محیط زیست نبودیم.
فاجعهای نظیر آن بلایی که بر سر ماهیها و موجودات آبزی آبهای جنوب کشور آمده و حضور کشتیهای چینی باعث شده تا تورهای صیادان ایرانی هر بار بیش از قبل، خالی و خالیتر شوند. فیلم با نمایش لحظاتی از حضور خانواده سکنجه در کنار دریا و رازگشایی از مشکل قلبی دختر وی پایان مییابد. مشکلی که گویی قرار است با اخذ وامی یا فروش وسیلهای حل شود چون آقای سکنجه تمایل ندارد از فرصتهایی که برای دستیابی به منافع مادی بیشتر در اختیار دارد، استفاده کند. انسانی که حتی گوشت گوسفندان خودش را نمیخورد، چون با خوردن آنها احساس گناه میکند. او از معدود آدمهای نیک این روزگار است که هنوز حواسشان به دل خودشان و حال دیگران هست و این شیوهی دلی زندگی کردن را با هیچ چیز عوض نمیکنند. درست مثل عملکرد کارگردان فیلم که کاملاً پیداست که «مغیسف» را دلی ساخته و رمز و راز به دل نشستن فیلم نیز در همین نکته نهفته است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- یک سند تصویری قابل اعتنا/ نگاهی به مستند «بهارستان خانه ملت»
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





