سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
حدیث جانبزرگی با ساخت مستند «مغیسف» (نخل یوسف) دوربینش را به مناطق محروم جنوب کشور میبرد و پرترهای دیدنی از انسانی به ظاهر معمولی را به تصویر میکشد. انسانی که کمی که پیش میرویم و با فعالیتهای مختلفش در حوزه محیط زیست و به عنوان همیار طبیعت آشنا میشویم، متوجه تفاوتهای فاحش او با آدمهای معمولی اطرافش میشویم.
انسانی شریف به نام حسن سکنجه که نسبت به اتفاقات پیرامونش بیتفاوت نیست و تلاش میکند به اندازه توان خود در حفظ اکوسیستم منطقه سهیم باشد. این چنین است که وقتی پرندگانی زیبا را از دست شکارچیان غیرقانونی نجات میدهد، نه فکر خوردن آنها میافتد و نه به فروختن آنها میاندیشد. همانطور که با علاقهای خاص، در جهت تامین آب آشامیدنی حیوانات تلاش میکند و همچون یک محیطبان غیرتمند، مراقبت از حیوانات این سو و آن سوی زادگاهش را بر عهده میگیرد.
جانبزرگی در مقام تهیهکننده، پژوهشگر و البته کارگردان فیلم، با هوشمندی خاصی فعالیتهای روزمره سکنجه را زیرنظر میگیرد و با نریشنهایی با لهجه شیرین جنوبی که حاوی توضیحات جالب توجه اوست، به گونهای ظریف پیام مدنظرش را منتقل میکند. توضیحاتی که در بطن خود اشاراتی چند به کمکاریها و سوءمدیریتهای سازمانها و نهادهای دولتی دارد و به نوعی آنها را مسئول اغلب کاستیها و مشکلات زیست محیطی منطقه میداند. مسئولینی که شاید اگر به اندازهی سکنجه و سکنجهها احساس مسئولیت میکردند، شاهد ظهور و بروز چنین فجایعی در عرصههای گوناگون محیط زیست نبودیم.
فاجعهای نظیر آن بلایی که بر سر ماهیها و موجودات آبزی آبهای جنوب کشور آمده و حضور کشتیهای چینی باعث شده تا تورهای صیادان ایرانی هر بار بیش از قبل، خالی و خالیتر شوند. فیلم با نمایش لحظاتی از حضور خانواده سکنجه در کنار دریا و رازگشایی از مشکل قلبی دختر وی پایان مییابد. مشکلی که گویی قرار است با اخذ وامی یا فروش وسیلهای حل شود چون آقای سکنجه تمایل ندارد از فرصتهایی که برای دستیابی به منافع مادی بیشتر در اختیار دارد، استفاده کند. انسانی که حتی گوشت گوسفندان خودش را نمیخورد، چون با خوردن آنها احساس گناه میکند. او از معدود آدمهای نیک این روزگار است که هنوز حواسشان به دل خودشان و حال دیگران هست و این شیوهی دلی زندگی کردن را با هیچ چیز عوض نمیکنند. درست مثل عملکرد کارگردان فیلم که کاملاً پیداست که «مغیسف» را دلی ساخته و رمز و راز به دل نشستن فیلم نیز در همین نکته نهفته است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- یک سند تصویری قابل اعتنا/ نگاهی به مستند «بهارستان خانه ملت»
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





