سینماسینما، دکتر ارسیا تقوا (روانپزشک)
سیستم درجهبندی فیلمها برای اولین بار در ایران به طور رسمی از سوی وزارت ارشاد ارایه گردید.
سیستم درجه بندی از سمت ارشاد به شکل دستوری هفته قبل ارایه شد. در این تقسیمبندی فیلمها از نظر میزان خشونت، موضوعات جنسی و مواد مخدر برای سنین ۹،۱۲،۱۵ و ۱۸ تقسیمبندی میشوند.
پیش از این دکتر مریم رسولیان رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در نامهای به ریاست وقت سازمان سینمایی و سمعیبصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام محمدمهدی حیدریان چنین نوشته بود: «موضوع درجهبندی سنی فیلمها، همواره یکی از دغدغههای جدی روانپزشکان و دستاندرکاران سلامت روان کودک و نوجوان کشور بوده است. امروزه تأثیر رسانهها بر ساختار روانیِ کودکان و نوجوانان بر کسی پوشیده نیست. مخاطبانِ کوچکتر ادرارک متفاوتی از تصاویرِ پخششده در قالب فیلم دارند؛ از همین رو اکثر کشورها با دقت و ملاحظهای جدّی این تأثیرات را دنبال و بر آن نظارت میکنند. گرچه در این راستا و طی سالهای گذشته تلاشهایی در کشور ما صورت گرفته، اما به دلیل فقدان زیرساختها و ضمانتِ اجرایی، طبقهبندی سنی در عمل موفق نبوده است. چهبسا برای فیلمی این درجهبندی صورت میگرفت و بعد شاهد بودیم که بدون مانع و محدودیتی فوج فوج دانشآموزان به دیدن آن میروند.
در تاریخ چهارم اردیبهشت در خبرها به نقل از رئیس جامعهی صنفی تهیهکنندگان آمده بود: بنای ما بر این است که با همراهی سازمان امور سینمایی موضوع درجهبندی سنی فیلمها را اجرایی کنیم تا اعتماد مخاطبان تداوم یابد.
حال که دو نهاد قدرتمند سینمایی کشور خبر از عزمی جدی برای فعالسازی سیستم درجهبندی فیلمها میدهند انجمن علمی روانپزشکان ایران این اتفاق را به فالِ نیک گرفته و آمادگی خود را با دارا بودن زیرساخت کمیته کاهش انگ و رسانه و کمیته روانپزشکی کودک و نوجوان برای ارائه تجربیات و همکاری در این زمینه را اعلام میدارد.»
گرچه روانپزشکان و مسئولان سلامتروان کشور با اصل این کار برای حفظ آرامش روانی کودکان و نوجوانان قاعدتا باید موافق باشند ( چنانکه دغدغههای خود را در نامهی فوق به وزارت ارشاد نیز اعلام کردند)، اما مهمترین سوالی که پیش میآید این است که جهت اجرایی کردن این شیوهنامه از مدلهای علمی رایج در کشورهای دیگر استفاده میشود یا قرار است موردی به مجموعههای محدودسازِ قبلی از سوی نهادهای دولتی اضافه کند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در یازدهمین برنامه مستندات یکشنبه مطرح شد: همه چیز قابلِ نقد است/ اجازه برونریزی تمام عواطف و احساسات را بدهید
- اولین نمایش عمومی «روان زخمی» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- اطلاعیهی انجمن علمی روانپزشکان ایران/ نباید از قربانی خودکشی قهرمان ساخت
- «نمایه»/ برداشتهای غلط و محاسبات غلط در اکران!
- … و ناگهان مرگ
- «نمایه»/ درجهبندی سنی فیلمها، فقط برای ثبت در تاریخ!
- همکاری سازمان سینمایی با انجمن روانپزشکان برای درجهبندی سنی فیلمها
- بررسی درجهبندی سنی فیلمها/ از هالیوود تا سینمای ایران
- توییت رییس سازمان سینمایی درباره جزییات درجهبندی سنی فیلمها
- ثبت درجهبندی سنی فیلمهای سینمایی روی بلیت سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





