سینماسینما، اشکان رهگذر*
میازاکی برای من فقط یک فیلمساز انیمیشن نیست، بلکه هنرمند مؤلفی است که در جهانبینی هنریام تأثیرگذار بود و نگرشم را نسبت به هنر انیمیشن دگرگون کرد، یادم میآید که در دوسالانه انیمیشن تهران بود که برای اولین بار انیمیشن «شاهزاده مونونوکه» را دیدم، بعد از دیدن این فیلم شیفته نوع نگاه و برخورد اساطیری شدم که در بندبند فیلم وجود داشت، انسانیت در برابر طبیعت و خیزش طبیعت در برابر مدرنیتهای مخرب و فرصتطلب! جدای از متن، زیباییهای بصری و دقت در جزئیات برای تولید یک اثر هنری بهتماممعنا من را شیفته این هنرمند بزرگ و صدالبته استودیو جیبلی کرد. بعدازآن شروع به دیدن آثار دیگر میازاکی کردم و متوجه مؤلفههایی بیمانندی شدم که در هر اثر وی بهنوعی خلاقانه و متفاوت دیده میشود؛ پرواز، عشق، تقدس طبیعت در مقابل و یا در کنار مدرنیته و تکنولوژی، هواپیما، طی کردن مسیری جسورانه برای تبدیل شدن به انسانی بالغتر ازجمله مؤلفههایی بود که در آثار میازاکی یافتم. اما بهعنوان یک الگو برای یک فیلمساز انیمیشن، میازاکی اسطوره سختکوشی است و در هرلحظهای از زندگی شخصیاش لذت زندگی کردن را میچشد، در آثارش منعکس میکند و به شاگردانش میآموزد، او فقط یکشنبهها استراحت میکند و در روز استراحتش به تمیز کردن رودخانههای اطراف محل زندگیاش میپردازد، با دریافتن همین نکته میتوانیم تأثیر این رفتار سازنده اجتماعی او را در انیمیشن «شهر اشباح» و شخصیت روح رودخانه که به حمام عمومی شهر میآید و در تودهای از زباله حبس شده است ببینیم. اینچنین است که میازاکی همانند هر هنرمند مؤلف دیگری تأثیر زیسته خود را در آثارش منعکس میکند. او هرلحظه از زندگی را تماشا میکند و آرشیوی از تجربههای خود را در ذهن دارد. اینچنین است که جواب این سؤال بنیادین که او چگونه اینهمه ایده در سر دارد دریافت میشود، او آثار خود را میزید و از خلاقیتهای بیپایان ذهنیاش عبور میدهد و آن زمان است که شاهکارهایش خلق میشوند.
درس دیگری که میتوان از وی آموخت تداوم در عملکرد او است، به خاطر میآورم که در فیلم پشتصحنه «شاهزاده مونونوکه» دیدم که وی پشت میز چوبیاش مشغول کار بود. این فیلم پشتصحنه مربوط به دهه نود بود. سالها بعد مستند دیگری درباره وی دیدم که مربوط به سال ۲۰۱۳ بود، او همچنان پشت همان میز مشغول کار روی اثری دیگر بود، آری! میازاکی ارزش زندگی را پشت آن میز یافته است و دست از سختکوشی برای چنگ زدن به هرلحظه زندگیاش برنمیدارد، شاید این بخشی از رفتار و عادت اجتماعی و فرهنگی مردمان سرزمین ژاپن باشد ولی چه خوشبخت است هنرمندی که اینچنین زندگی میکند و دست از خلق کردن نمیکشد.
*نویسنده و کارگردان انیمیشن

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- رونمایی از پوستر و پیش نمایش سریال «ژولیت و شاه»/ خاطرات همایونی سریال شد
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- انیمیشن «نغمه برگها» و ۱۰ جایزه بینالمللی
- پس از «پسر و مرغ ماهیخوار»؛ هایائو میازاکی در حال ساخت یک فیلم جدید است
- شروع جشنواره تورنتو با ستاره کمتر، ماسک بیشتر و فیلم آخر میازاکی
- میازاکی جشنواره سنسباستین را افتتاح میکند
- زندگی استالونه روی پرده جشنواره تورنتو
- رکوردشکنی فیلم بیتبلیغ میازاکی در اکران/ اولین واکنش منتقدها
- «ژولیت و شاه» دوباره راهی فرانسه شد
- راهیابی انیمیشن «گنج اژدها» به یک جشنواره آلمانی
- «ژولیت و شاه» به پایان مرحله صداپیشگی رسید
- نصرالله مدقالچی صدراعظم ایران شد
- در یک وبینار با موضوع انیمیشن مطرح شد؛ هدف ساختار آموزش انیمیشن فعلی ورود به صنعت نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری