سینماسینما، اشکان رهگذر*
میازاکی برای من فقط یک فیلمساز انیمیشن نیست، بلکه هنرمند مؤلفی است که در جهانبینی هنریام تأثیرگذار بود و نگرشم را نسبت به هنر انیمیشن دگرگون کرد، یادم میآید که در دوسالانه انیمیشن تهران بود که برای اولین بار انیمیشن «شاهزاده مونونوکه» را دیدم، بعد از دیدن این فیلم شیفته نوع نگاه و برخورد اساطیری شدم که در بندبند فیلم وجود داشت، انسانیت در برابر طبیعت و خیزش طبیعت در برابر مدرنیتهای مخرب و فرصتطلب! جدای از متن، زیباییهای بصری و دقت در جزئیات برای تولید یک اثر هنری بهتماممعنا من را شیفته این هنرمند بزرگ و صدالبته استودیو جیبلی کرد. بعدازآن شروع به دیدن آثار دیگر میازاکی کردم و متوجه مؤلفههایی بیمانندی شدم که در هر اثر وی بهنوعی خلاقانه و متفاوت دیده میشود؛ پرواز، عشق، تقدس طبیعت در مقابل و یا در کنار مدرنیته و تکنولوژی، هواپیما، طی کردن مسیری جسورانه برای تبدیل شدن به انسانی بالغتر ازجمله مؤلفههایی بود که در آثار میازاکی یافتم. اما بهعنوان یک الگو برای یک فیلمساز انیمیشن، میازاکی اسطوره سختکوشی است و در هرلحظهای از زندگی شخصیاش لذت زندگی کردن را میچشد، در آثارش منعکس میکند و به شاگردانش میآموزد، او فقط یکشنبهها استراحت میکند و در روز استراحتش به تمیز کردن رودخانههای اطراف محل زندگیاش میپردازد، با دریافتن همین نکته میتوانیم تأثیر این رفتار سازنده اجتماعی او را در انیمیشن «شهر اشباح» و شخصیت روح رودخانه که به حمام عمومی شهر میآید و در تودهای از زباله حبس شده است ببینیم. اینچنین است که میازاکی همانند هر هنرمند مؤلف دیگری تأثیر زیسته خود را در آثارش منعکس میکند. او هرلحظه از زندگی را تماشا میکند و آرشیوی از تجربههای خود را در ذهن دارد. اینچنین است که جواب این سؤال بنیادین که او چگونه اینهمه ایده در سر دارد دریافت میشود، او آثار خود را میزید و از خلاقیتهای بیپایان ذهنیاش عبور میدهد و آن زمان است که شاهکارهایش خلق میشوند.
درس دیگری که میتوان از وی آموخت تداوم در عملکرد او است، به خاطر میآورم که در فیلم پشتصحنه «شاهزاده مونونوکه» دیدم که وی پشت میز چوبیاش مشغول کار بود. این فیلم پشتصحنه مربوط به دهه نود بود. سالها بعد مستند دیگری درباره وی دیدم که مربوط به سال ۲۰۱۳ بود، او همچنان پشت همان میز مشغول کار روی اثری دیگر بود، آری! میازاکی ارزش زندگی را پشت آن میز یافته است و دست از سختکوشی برای چنگ زدن به هرلحظه زندگیاش برنمیدارد، شاید این بخشی از رفتار و عادت اجتماعی و فرهنگی مردمان سرزمین ژاپن باشد ولی چه خوشبخت است هنرمندی که اینچنین زندگی میکند و دست از خلق کردن نمیکشد.
*نویسنده و کارگردان انیمیشن

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- رونمایی از پوستر و پیش نمایش سریال «ژولیت و شاه»/ خاطرات همایونی سریال شد
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- انیمیشن «نغمه برگها» و ۱۰ جایزه بینالمللی
- پس از «پسر و مرغ ماهیخوار»؛ هایائو میازاکی در حال ساخت یک فیلم جدید است
- شروع جشنواره تورنتو با ستاره کمتر، ماسک بیشتر و فیلم آخر میازاکی
- میازاکی جشنواره سنسباستین را افتتاح میکند
- زندگی استالونه روی پرده جشنواره تورنتو
- رکوردشکنی فیلم بیتبلیغ میازاکی در اکران/ اولین واکنش منتقدها
- «ژولیت و شاه» دوباره راهی فرانسه شد
- راهیابی انیمیشن «گنج اژدها» به یک جشنواره آلمانی
- «ژولیت و شاه» به پایان مرحله صداپیشگی رسید
- نصرالله مدقالچی صدراعظم ایران شد
- در یک وبینار با موضوع انیمیشن مطرح شد؛ هدف ساختار آموزش انیمیشن فعلی ورود به صنعت نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی